Knäppande ljud från pedal?

Stiffmeister

Aktiv medlem
Hej!
Dom senaste dagarna har ett knäppande ljud uppkommit på min några månader gamla Felt Nine 70 29er köpt från wiggle.se. Det är vänster pedal som knäpper till när den passerar "kl 12"? Då det är min första mountainbike och jag endast hållet på 2 månader så är jag helt novis. Jag vill inte heller börja skruva på den och inte heller lämna in den hos den lokala sporthandlarn då jag köpte den på nätet. Tips eller idéer om var det kan vara för fel? Den knäpper till olika högt beroende på vilken växel som ligger i och hur mycket/hårt jag trampar.

Mvh
Stefan

Stiffmeister sa:
Hej!
Dom senaste dagarna har ett knäppande ljud uppkommit på min några månader gamla Felt Nine 70 29er köpt från wiggle.se. Det är vänster pedal som knäpper till när den passerar "kl 12"? Då det är min första mountainbike och jag endast hållet på 2 månader så är jag helt novis. Jag vill inte heller börja skruva på den och inte heller lämna in den hos den lokala sporthandlarn då jag köpte den på nätet. Tips eller idéer om var det kan vara för fel? Den knäpper till olika högt beroende på vilken växel som ligger i och hur mycket/hårt jag trampar.

Mvh
Stefan

Shimano hollow tech II-vevar?

Senast ändrad:
Hjälper inte det så kan det t ex vara från kedjan, klingbultarna eller sadeln som ljudet kommer, det kan vara svårt att lokalisera.

Ja, ta av pedalen, gör rent, smörj in och släng på igen. Får liknande problem ibland. Jag tror det kan vara en kombination av smuts som letar sig in samt hur hårt/löst du skruvat åt pedalen. Hur som helst så försvinner det för mig efter att jag gjort rent och styrt lite. Var beredd på att det kan komma tillbaka dock, men då gör du bara om processen. Du behöver inte heller skruva åt för kung och fosterland, kan bli ett helvete att få bort skiten sen när det satt sig. :D

Mycketvillhamer sa:
Stiffmeister sa:
Hej!

Mvh
Stefan

Vet ej, se spec nedan. Som sagt, helt novis.
Ram: Felt XC i reducerad 6061-aluminium
Framgaffel: SR Suntour XCM-HLO 100 mm
Drivlina: Shimano 3x9
Tektro hydrauliska skivbromsar
Styrdelar från Felt
Däck: Schwalve Rapid Rob
Ram & Gafflar
Gaffelrör: Koniskt 1 1/8 - 1 1/2
Flaskhållarfäste: Dubbel
Vajerdragning: Extern
Drivlinor
Leverantör av lösa delar: Shimano
Antalet växlar: 27
Vevparti: Trippelklinga
Hjul & Däck
Hjulstorlek: 29 tum (622)
Bromsar
Broms: Hydraulisk skivbroms

Tack allihopa för supporten!!
Vill ha cykeln i bra skick till Vallåsen Bike Park till nästa helg!

Tack än en gång, återkommer när jag smörjt mm.

Mvh Steffe

Stiffmeister sa:
Mycketvillhamer sa:
Stiffmeister sa:
Hej!

Mvh
Stefan

Vet ej, se spec nedan. Som sagt, helt novis.
Ram: Felt XC i reducerad 6061-aluminium
Framgaffel: SR Suntour XCM-HLO 100 mm
Drivlina: Shimano 3x9
Tektro hydrauliska skivbromsar
Styrdelar från Felt
Däck: Schwalve Rapid Rob
Ram & Gafflar
Gaffelrör: Koniskt 1 1/8 - 1 1/2
Flaskhållarfäste: Dubbel
Vajerdragning: Extern
Drivlinor
Leverantör av lösa delar: Shimano
Antalet växlar: 27
Hjul & Däck
Hjulstorlek: 29 tum (622)
Bromsar
Broms: Hydraulisk skivbroms

Verkar ju vara Shimano i alla fall och jag gissar så på ht2.

Brukar kunna fastna skit på splinesen på vänstra sidan som orsakar knak. Lossa vänster vevarm mha de två 5mm insexorna vid vevaxeln, ta loss, gör rent axel och vevarm och gängorna för insexorna, fetta in och återmontera med rätt moment.

Annars kolla klingbultarna och fetta pedalaxlarnas gängor.

Kan också vara skavande ekrar, dvs de behöver spännas. Hade ett ljud som uppstod ungefär som ditt, justering av ekrarna löste det.

Löste det sig med olja? Har precis fått samma fenomen, är helt hundra på att det är pedelarena, knäpper endast när jag trampar...

Hej!
Nu är det klonkande ljudet borta! Jag köpte en tub med SKF hjullagerfett och satte lite på sadelstolpen samt skruvade loss pedalerna och smorde in dom också. Tjohoo!

Tillbaka
Topp