Knäppande ljud

Norenfalk

Medlem
Knäppande ljud
Hej alla, jag håller på att bli tokig. Har ett knäppande ljud som uppstår efter några km cyklande. Igår uppstod det efter 13km, kvittar och jag står eller sitter ner.

Det är en fullgungare och precis alla lager är smorda i ramen. Sadelstolpen är smord. Nytt vevlager enligt lokala meken. Ljudet uppstår på samma ställe vid pedaltag. Filmen är i länken

Knäppande ljud
Inget som tar i kedjan? Tycker det ser ut som någon sensor som sitter på höger vevarm. Provat ta bort den?
Kolla efter klisterlappar/vajrar/annat som kan sticka ut och vidröra benet/skorna.

Knäppande ljud
Tycker det är svårt att riktigt höra hur det låter p.g.a. vindbrus. En variant hade varit att spela in i skapligt brant uppförsbacke för att minska farten och därmed vindbruset.

Med det sagt så skulle jag (kanske influerat av eget knakelände på sistone) testa att göra som Bullabus skriver och ta av pedalerna göra ren gängorna på både pedalerna och vevarmarna, lägga på fett och skruva tillbaka. Ett annat ställe jag haft knäppande ljud från är främre gaffeländen. Nu kör jag racer och jag vet inte om det är en möjlig orsak till knäpp på en MTB. Det var dock oerhört frustrerande då det absolut inte lät som det kom från framhjulet, men ljud har en tendens att fortplanta sig och göra det lite marigt att höra exakt varifrån det kommer.

Knäppande ljud
Jag höll på att bli galen av ett liknande ljud förra sommaren. Plockade ner cykeln i molekyler för att hitta orsaken...

Det som löste det för mig var att skruva bort klingbultarna, rengöra och fetta in. Sen var det knäpptyst och jag fick ro i själen.

Knäppande ljud
Så jäkla hemskt. Du får köra uteslutningsmetoden. Är vevlagret nytt? "enligt kala meken" lät lite vagt.

Pedalerna? Smörj klingbultarna, lägg lite fett på bodyn. Det fick tyst på min Cannondale (knakondale som dom även kallas.). Lycka till.

Knäppande ljud
Pedalerna fettade. Jag ska absolut testa drevbultarna. Det har jag inte ens tänkt på. Men fast satt dom iaf. Hade in vevlagret på byte, och dom sa att dom bytte. Fick aldrig se det gamla. Jag var så less att jag filmade i all hast. Men jag ska försöka få till det i en uppförsbacke. Kedjan går fritt, vaknade i natt och var tvungen att gå ut och kolla det haha

Knäppande ljud
Klicka ur en fot i taget och trampa några varv med bara en fot, så vet du om det är pedalrelaterat. Kassa lager i pedalerna/dålig förspänning har gett mig liknande klick.

Knäppande ljud
Orwar sa:
Klicka ur en fot i taget och trampa några varv med bara en fot, så vet du om det är pedalrelaterat. Kassa lager i pedalerna/dålig förspänning har gett mig liknande klick.

Testat detta. Men kan inte säga att klicket uppstod då. Kanske för att jag rund trampade? Pedalerna är relativt nya, men man vet ju aldrig

Knäppande ljud
På mina racer är det stolpe i ram som oftast är boven. Senast igår. Min Emonda ALR-ram knäppte igen. Tog ut XX-stolpen. Rengjorde. Idag var det tyst. Det kommer in vägdamm som letar sig ner.

På finracern finns det ingen logik i knäppandet i sadeltolpsröret. På med kolfiberpaste och det blir tyst. Ett tag...

För att inte tala om länkaget på min nya FS. :(

Senast ändrad:
Knäppande ljud
Har också en stolpe som genererar knak. Dock bara när jag sitter ner (än så länge i alla fall), så där brukar jag ganska snabbt kunna identifiera orsaken. Om jag ställer mig upp och knaket försvinner är stolpen min första gissning.

Knäppande ljud
Godmorgon!
Finns en bra artikel på BikeRadar,
” Silence those persistent mystery creaks” de 14 vanligaste orsakerna till knak på hojen.
Mange

Knäppande ljud
GAh! Ett av världens jobbigaste i-landsproblem. Har själv en racer som envisas med att knaka sedan jag skiftade hjul. Så ev kan jag isolera till just hjul/QR men vette fan. Har inspekterat som om jag vore Sherlock Holmes men inte hittat ngt än.
Oftast är det dock sadel eller sadelstolpe som trilskas.

Knäppande ljud
Jar har haft QR som knäppt p.g.a. de koniska fjädrarna...

Nu har jag beställt nya FFWD-QR som ersättning för mina 6 år gamla. Hoppas det gör susen du "taggarna" på fästytan har slitits ner.

Knäppande ljud
Jag hade problem med klick-ljud som bara lät när jag trampade - bytte vevlager och vevparti utan framgång. Det visade sig att problemet berodde på frihjulet, med ett nytt frihjul försvann klicket.

Detta var en Fixie Inc singlespeed.

Knäppande ljud
Hade samma typ av knäppande ljud på min racer. Nu fixat, sammanfattning:

Ingen effekt: Pedaler bortskruvade, gängor infettade, tillbakamonterat, draget ordentligt
Ingen effekt: sadelstolpe bort, infettad, åtremonterad
Ingen effekt: Styrlager kontrollerat och åtdraget
Ingen effekt: klingbultar bortskruvade, gängor infettade, tillbakamonterat, draget ordentligt
Ingen effekt: QR åtdraget hårdare fram och bak
FIXADE FELET: vänster vevarm avmonterad, rengjorde och fettade in axeln och återmonterade vevarmen. Tror det är ett BSA-vevlager med splines på axeltappen där vevarmen sitter

Frid.

Knäppande ljud
Skogling sa:
Jar har haft QR som knäppt p.g.a. de koniska fjädrarna...

Nu har jag beställt nya FFWD-QR som ersättning för mina 6 år gamla. Hoppas det gör susen du "taggarna" på fästytan har slitits ner.

Jag har just FFWD hjul. Hmm, jag får kolla noggrannare.

Knäppande ljud
Kanske finns någon nyfiken där ute: problemet ev löst. Bakhjulslagrena var ej åtdragna från fabrik. Detta resulterade i att kasetten och distansen på vänster sida flyttade sig 3-4mm.

Får hoppas det var detta. Lyckades framkalla ljudet stillastående, men det blev tyst efter åtdragning.

Tillbaka
Topp