Knäppande pedaler

• Trådstartare Trådstartare cal
  • Start datum Start datum
C

cal

Guest
Knäppande pedaler
Jag har nu använt min nybyggda cykel i några veckor och är mycket nöjd. De senaste dagarna märkte jag dock att det knäppte till lite svagt när vevarmarna belastas hårt. Sedan har det knäppen blivit tydligare och mer frekventa.

Det sitter ett Shimano Saint vevparti på cykeln. Jag plockade ner vevpartiet, rengjorde ordentligt, smörjde på nytt med högklassigt fett samt monterade de utanpåliggande lagren med gängtejp precis som tidigare.

Den spontana tanken var att knäppandet kom från pedalerna. Jag cyklar med plattformspedaler, DMR V12. De kändes relativt glappa så det blev en isärplockning, rengöring och infettning där med. Sedan drog jag dem något hårdare så att glappet försvann.

Jag testade sedan att rulla runt utan kedja och belasta vevarmarna i olika lägen. Och knäppandet fanns mycket riktigt fortfarande där. I värsta fall får jag väl byta ut pedalerna men jag är mycket nöjd med dem i övrigt och de var inte direkt billiga på cykloteket.

Någon som har några tips?

Knäppande pedaler
Tja, jag har ju byggt ihop cykeln själv. Det är väl egentligen bara pedalerna som är inköpta på cykloteket.

Att belasta vevarmarna utan pedaler låter ju rimligt. Jag skall se om det knäpper med bara pedalaxlarna på plats.

Vem är Binni? :-)

Knäppande pedaler
Här behandlas knak och knäpp i alla dess former

<http://happymtb.org/forum/read.php?f=1&i=6283&t=6283#reply_6283>

/Anders

Knäppande pedaler
Tack AJ. Jag har läst den där tråden ett par gånger förut vet jag. Men jag behövde nog läsa den på nytt.

Ljud kan ju förvisso fortplanta sig på de allra konstigaste vis och vara svåra att lokalisera. Samtidigt sjunger det verkligen till i vevarmarna när "knäppen" kommer. Nu har jag cyklat runt lite med bara pedalaxlar, utan sadelstolpe och klämma mm. Men samma knakande.

Knaket kanske uppkommer mellan pedalaxeln och vevarmen? Jag skall testa och lägga lite kopparpasta där. Annars får man väl gå igenom hela cykeln bit för bit. Jag som tyckte jag var SÅ noggrann när jag monterade ihop den. :-)

Knäppande pedaler
Binni är den gamle islänningen på Cykloteket som har haft ett antal cykelaffärer i stan (Stockholm). Skittrevlig, kunnig och en jävligt bra cyklist. Man känner igen honom som ett brandgult spjut på landsvägs-singlespeed varje morgon och kväll genom stan, året runt.:-)

Knäppande pedaler
tjenare cal!

jag hade också ett knäppande på min nybyggda hoj (som för övrigt är en avanti -xt 04:) ljudet lyckades jag lokalisera till pedalerna/vevarmen. Det berodde tydligen på att pedalen var gjord av aluminium och vevarmen av stål...vete 17 varför men iaf, lite fett på gängorna gjorde susen.

Knäppande pedaler
Johan S: Ok, jag talade nog med honom om problemet idag då jag var in och handlade lite pryttlar. Fick ungefär samma tips som har gått att läsa i den här tråden och den gamla tråden.

c-man: Tack! Som vanligt angrep man problemet från den krångliga änden först och missade de enkla lösningarna. Knarret var mellan vevarm och pedalaxel. Lite aluminiumpasta och vips, knäpptyst! :)

Ibland är det ju som sagt svårt att se skogen för att trädstammar.

Tack för hjälpen gossar.

Post &Auml;ndrad (04-03-26 20:42)

Knäppande pedaler
Fint att det blev tyst! =)

Jag hijackar härmed den här tråden för jag måste passa på och fråga dig om dina Diesel-däck. Hur känns dom att köra på? Bra fäste, tungrullade etc.?

Knäppande pedaler
Jag är inte alls lika erfaren på cykelfronten som många andra här. Allt jag har cyklat tidigare är billigare skräpcyklar för att ta mig från punkt A till punkt B. I mina yngre år blev det väl en del seriösare BMX-åkning iofs. men det rann ut i sanden efter några år.

Därmed är väl min däckserfarenhet ganska obefintlig. Däcken känns i alla fall riktigt trevliga att cykla på. De har helt klart lägre rullmotstånd än Nokian Gazzaloddi som jag också har testat, men det kanske inte säger så mycket. Med lite högre tryck går det helt ok på asfalt, sedan sänker jag trycket när jag når terrängen och där har de bitit bra på det mesta (Lera, snö, is, berghällar osv).

Jag är i alla fall så pass nöjd med dem på de underlag jag har kört hittills att jag inte ser någon som helst anledning att byta till andra däck. Dubbdäck har det inte varit frågan om heller trots ganska grym halka stundvis de senaste veckorna. Vidare tror jag att luftkammaren är hyffsat stor, jag kan i alla fall köra med relativt lågt tryck utan att de bottnar vid närkontakt med trottoarkanter i hög fart osv.

Imorgon blir det en tur i Ursvik med oxr & Co. (fler härifrån?). Det skall bli kul att se hur cykeln fungerar där.

Post &Auml;ndrad (04-03-26 21:56)

Knäppande pedaler
Oj, imponerande snabbt svar! Tackar! =)

Är lite nyfiken på de däcken. Får se vad det blir framigenom. Lite annat som står högre upp i prioreteringslistan nu iofs.

Edit: Vad har du för fälgar förresten? (mina smala mavic 618 kanske inte tycker om feta 2,5:or)

Post &Auml;ndrad (04-03-26 22:01)

Knäppande pedaler
Ja, fort ska det gå... heh. :-)

Jag har kört en hel del med Conti Diesel däcken på asfalt också. Från mig och genom halva stan osv. Det har gått förvånansvärt sålänge man kör med lite högre tryck.

Du borde dock kunna få en djupare utvärdering av dem efter att fler här testat dem.

Knäppande pedaler
Jag har byggt egna hjul på XT-nav, DT Comp ekrar och Mavic XM321 disc fälgar. Jag skulle nog inte vilja ha bredare däck på de fälgarna även om det säkert går. Det känns helt rätt med 2,5:or på dem tycker jag.

Idag var jag ute i 4h med oxr, Markus F mfl. Däcken var alldeles utmärkta i den blandade terrängen i Ursvik tycker jag. Med lägre däckstryck blev komforten helt ok bak även i stökigare partier med min hardtail.

Om du är ute efter däck i den storleken och inte har något emot kanttråd i kevlar och lite lägre vikt så blir du nog inte missnöjd Pelle.

Knäppande pedaler
cal: jag lånar gärna dina däck för en provtur någon gång. Jag är lite nyfiken på hur de känns jämfört med vertical. mytomspunnen har köpt vapor men de är ju betydligt smalare.

Knäppande pedaler
Det får du gärna göra om tid finns någon gång. Jag antar att vi måste kränga över däcken isf. då hjulen har olika centrering i ramen, men det går ju fint.

Knäppande pedaler
Tror inte det är några problem att köra Diesel 2.5 på de fälgarna. De är inte speciellt breda, ungefär som många andra tillverkares 2.3:or.

Knäppande pedaler
jomper: Mja, de är ju faktiskt något bredare än ett par Gazzaloddi 2.3:or. Och Gazza däcken är ju relativt breda i sina dimensioner. Jag skulle nog vilja säga att de motsvarar 2.4 i bredd om någon tillverkare skulle erbjuda det.

Mavic själva rekommenderar å andra sidan 2.3 som maximal däcksbredd på XM321 fälgar. Men däcken fungerar ju alldeles utmärkt på fälgarna så vi kan väl säga att de motsvarar ett par 2.3:or då. ;-)

Knäppande pedaler
cal: Ok, XM321 var det ja. De fälgarna går ju bra med 2,5:or. Mina 618 är 4mm smalare (innermåttet mellan fälgsidorna) och Mavic tycker inte man ska ha bredare däck än 2,2. Känslan när däcket vinglar till och viker sig över fälgen när man svänger kraftigt är rätt otrevlig. =)
Men men, jag kanske oroar mig i onödan.

Knäppande pedaler
cal - jag jämför med verkliga mått alltså.

Mina 2.4:or är exakt 2.4" och de ser grymt breda ut, säkert 10mm bredare än ett par Conti 2.3:or t.ex.

Knäppande pedaler
jompor: Jojo, vad skall man annars jämföra med? :-)

Conti är väl kända för att ha klenare dimensioner i verkligheten än vad de anger på däcksidan/förpackningen? Conti Diesel 2,5" är i verkligheten 2,4" breda (61mm) mätt över det bredaste stället.

Jeje, så länge man är medveten om hur breda däck man verkligen köper och inte stirrar sig blind på tillverkarens siffror så är väl allt frid och fröjd. Personligen får jag in 1mm däck till i ramen bak om jag skall ha lite 4mm spel på varje sida om däcket. :)

Pelle Hå: Alright. Jag kan lägga upp en bild på hur däcken sitter på mina fälgar så får du tänka dig hur de ser ut på dina egna med 4mm mindre bredd. Jag tror att det är på håret.

Knäppande pedaler
Cal: Visst, en bilde kanske kan ge en liten hint iaf. Juste!
Om oxr testkör dina däck så kan han få vara försökskanin. =)

För visst är det 618 du kör med Oskar?

Knäppande pedaler
jag är helt övertygad om att oxr kör med 618.

Nu börjar jag få svårt att sortera den här tråden i mek-FAQ:N...

Post &Auml;ndrad (04-03-29 13:30)

Knäppande pedaler
Till Pelle Hå:

Du får nöja dig med usla mobilbilder då syrran aldrig tycks vilja lämna tillbaka min digitalkamera. Såhär sitter iaf. däcken på XM321 fälgarna.

diesel1.jpg

diesel2.jpg

Tillbaka
Topp