knäproblem

nisselasse

Aktiv medlem
knäproblem
Tjena. Får ibland ont ovanför knäskålen mot utsidan. Lånade en bild från nätet där jag ritat ut. Detta sker bara på ena benet. Ibland kan det gå 3 veckor utan att jag känner någon smärta, sen kommer det igen. har ni nån idé?

Bilagor

• IMG_0949.JPG
    IMG_0949.JPG
    31.1 KB · Besök: 3,450
knäproblem
misstänker inflammation i senfästen, undrar varför jag får det, och bara ibland?? får ju inte det i vänster och är samma inställningar där.. benen kanske är olika långa

knäproblem
Har exakt det problemet också nu på vinter med testcykeln i källaren. Alla mått är lika med den vanliga hojen förrutom avståndet mellan vevlager och centrum pedal. Alltså inte längden på vevarmen utan mätt rakt ut från vevpartiet, hoppas du fattar. Hur som så har mitt onda försvunnit sen jag vinklade klossen under skon så att tårna pekar lätt innåt.
Kanske kan vara ett tips att testa.

knäproblem
nisselasse skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena. Får ibland ont ovanför knäskålen mot utsidan. Lånade en bild från nätet där jag
> ritat ut. Detta sker bara på ena benet. Ibland kan det gå 3 veckor utan att jag känner någon
> smärta, sen kommer det igen. har ni nån idé?

Fan låna min ben bara sådär, typ ;7) Det ska du ge fn i ;) (När rå det där är inte mina klena ben det där)

Ja vad det är har du redan fått svar på. Men frågan jag skulle ställa mig är varför. Det kan vara en mängd olika saker. Tex du sitter för högt, lågt, långt fram eller långt bak. Du har kanske olika långa ben eller olika stora fötter mm mm.

Hur du ska hitta vad? Ja visste jag det skulle jag inte jobba med det jag gör i dag;7) ja jobbar å jobbar förresten. Jag skulle inte vara anställd där jag är i dag, är nog mer sanningenligt.

Men här kommer några generella råd som kan vara värda att prova.(Saxat från en annantråd.)

- Ont framsida knä - höj sadeln
- Ont baksida knä - sänk sadeln
- Generellt sett öka kadensen
- Testa gula klossar (de som inte är så statiska och alltså har mer så kallad float, där man kan svänga ut lite med fötterna)
- Justera klossarnas position på skorna (vissa trampar med med tårna, andra med med fötterna)

Om du är ute efter bästa positionen på cykeln - justera en grej åt gången.

Borde benvärmare duga under våren eller är det en god idé att ha knävärmare under benvärmarna också?

knäproblem
nisselasse skrev:
> misstänker inflammation i senfästen, undrar
> varför jag får det, och bara ibland?? får ju
> inte det i vänster och är samma inställningar
> där.. benen kanske är olika långa

Hade liknande problem för ett tag sen (förra sommaren). Besökte sjukgymnast som kom fram till att mitt högerben var ca 1cm kortare än det vänstra. Var bla. boven till div ryggont också.

Kör numer med små korkinlägg under hälen på högerfoten. Tycker det blivit lite bättre iaf.

knäproblem
Oavsett vad man tycker om speedplay som företag....
När jag bytte till speedplaypedaler med 15 grader flex försvann all smärta.
Kör ochså med elastiskt förband på båda knän. Hjälper som värme och håller ihop knäna.

knäproblem
Jag har också väldigt liknande problem. Körde mx tidigare men slutade med det när jag knappt kunde gå efter att ha kört nån timme (bara värk i vänster knä). Cykla fungerar dock mycket bättre som tur är... efter att ha kört ett par gympass i veckan under hösten/vintern med Ganska mycket fokus på benen så har det blivit bättre för mig.

knäproblem
nisselasse skrev:
> Jag stretchar väldigt mycket.. kanske har med överträning att göra?

Att stretcha eller inte det är omdiskuterat. Och det skulle tom kunna vara så att det är en del i problemet, att du stretchar väldigt mycket. OBS jag skriver inte att det är det. Jag skriver att det skulle kunna vara så.

"Trots detta finns det än så länge, inte tillräckligt starka vetenskapliga bevis för att töjning före eller efter träning minskar skadefrekvensen hos idrottare."
Sjukgymnasten Maria Gabriels

"Två frågor har föranlett en omfattande översiktsartikel:

1) Leder stretching till förbättrad eller försämrad idrottslig prestation eller har det ingen som helst effekt på prestationen?

2) Innebär stretching minskad skaderisk, ökad skaderisk eller har det ingen effekt alls?

Resultat

•Stretching minskar förmågan att utveckla maximal muskelstyrka!"

Om du stretchar så skulle det ev kunna vara så att du minskar din förmåga att utveckla din maximal muskelstyrka och därmed ökar också risken för skador i tex ditt knä.

Men som sagt. Jag skriver inte att det är så.

knäproblem
Senaste rönen visar att många knäproblem härstammar från dålig rörlighet i foten och tight muskulatur i rygg, säte och ben - då får knät kompensera för detta och röra sig på ett sätt som inte knät är byggt för. På vår träning får vi t.ex. stå på ett ben med en fot i luften och göra perfekta cirklar med foten, klarar man inte detta har man dålig kontroll på foten. Neurologiska signalerna är inte riktigt på hugget, man tränar ju nästan aldrig sånt, man bara sitter eller cyklar, hehe...

knäproblem
Internetdiagnoser och vilt spekulerande i all ära, men bäst är nog ändå att boka tid hos en sjukgymnast. Det finns ingen möjlighet för någon i den här tråden att veta vad ditt problem är bara genom att du beskriver det i ett par meningar, de som ger rekommendationer ger det baserat på deras specifika problem, och de har egentligen ingen aning om det är samma sak för dig. Knäna ska man vara rädd om.

knäproblem
fredrikw skrev:
> Internetdiagnoser och vilt spekulerande i all
> ära, men bäst är nog ändå att boka tid hos en
> sjukgymnast. Det finns ingen möjlighet för
> någon i den här tråden att veta vad ditt
> problem är bara genom att du beskriver det i ett
> par meningar, de som ger rekommendationer ger det
> baserat på deras specifika problem, och de har
> egentligen ingen aning om det är samma sak för
> dig. Knäna ska man vara rädd om.

Det må vara hänt, men det låter som ett skolboksexempel på ett väldigt vanligt problem (löparknä). Om man inte kunde gissa det själv är det viss hjälp att någon påpekar det. Speciellt om man ber om det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Iliotibial_band_syndrome

knäproblem
fredrikw skrev:
> Internetdiagnoser och vilt spekulerande i all ära, men bäst är nog ändå att boka tid hos en
> sjukgymnast. Det finns ingen möjlighet för någon i den här tråden att veta vad ditt
> problem är bara genom att du beskriver det i ett par meningar, de som ger rekommendationer ger
> det baserat på deras specifika problem, och de har egentligen ingen aning om det är samma sak för
> dig. Knäna ska man vara rädd om.

Självklart ett (1) + på det fredrik. Och syftet med mina inlägg är att väcka en tanke, inget annat. Och visst bör en sjukgymnast motsv rådfrågas.

knäproblem
Android skrev:
> Det må vara hänt, men det låter som ett
> skolboksexempel på ett väldigt vanligt problem
> (löparknä). Om man inte kunde gissa det själv
> är det viss hjälp att någon påpekar det.
> Speciellt om man ber om det.

Vad har det med mitt svar att göra? Jag svarade trådskaparen och rekommenderade honom att gå till en sjukgymnast istället för att lyssna på spekulationer här.

Senast redigerad av en moderator:
knäproblem
Pebben skrev:
> Självklart ett (1) + på det fredrik. Och syftet
> med mina inlägg är att väcka en tanke, inget
> annat. Och visst bör en sjukgymnast motsv
> rådfrågas.

Ja, inget fel i att diskutera saker, mitt svar var framför allt riktat till trådskaparen.

knäproblem
Hallå!
Kan inte annat än hålla med fredrik. Kolla med en sjukgymnast med vana inom området. Min internetdiagnos är att det luktar plica (suprapatellär plica?). Löparknä yttrar sig mera på knäts utsida. Fin bränna!
/Carl

knäproblem
Jag har haft löparknä nu sen i sommras och behandlat det med stötvåg och nu när knäna blivit mycket bättre så började jag känna smärta på mitt högra knä på samma ställe som du och att det knakade så behandlade min sjukgymnast det idag med stötvåg också, så väntar på resultat på det.. Men få det kollat.. Men stötvåg till alla med iallafall löparknä vill jag rekomendera :-)

knäproblem
Är det löparknä så är ett besök hos en naprapat bättre än alla sjukgymnaster i världen. Kanske inte hållbart i längden, men för att bli av med smärtan i ett första skede är det helt outstanding.

knäproblem
Jag skrev mest för att väcka lite funderingar...Självklart ska man söka professionell hjälp när det gäller knä, gärna gå till två ställen. Själv fick jag diagnos "att sluta cykla" när jag hade ont i nacken, gick från naprapaten till en sjukgymnast som tog bort inflammationen med akupunktur och så fick jag lite stretchövningar som gjorde att jag kan cykla som en tok igen.

knäproblem
Jag har tidigare rekommenderat pedaler i denna tråd.
Om pedalerna är fel inställda eller om du har ett rundtramp som inte är perfekt får du ont precis där du beskriver. Det beror på att knät bryts i fel vinkel. Med ökad flex/flyt i pedalerna kan du cykla i den naturliga positionen och du får inga spänningar. Jag lovar att om du inte kommer bli helt bra, så kommer du bli bättre. Om du nu inte redan har den typen av pedaler? 4-6 grader räcker inte om du inte är en expert på att ställa in dem precis som dina knän vill.

En sak til:
Knäprobem upplever jag blir värre på trainern än när man kör ute.

Sista:
Simmning: Otroligt bra om muskler och senor är spända eller övertränade.

knäproblem
tack för alla svar. Jag kör med gula shimano klossar vilket ger en del float. ska testa vrida så att tårna går lite med innåt och hälen utåt. får se hur det funkar!

knäproblem
nisselasse skrev:
> tack för alla svar. Jag kör med gula shimano
> klossar vilket ger en del float.

Nä, det ger dom inte. Dessutom är konstruktionen så att de med automatik dras in mot mittläget. Det är ingen "free float" utan fjäderbelastad sådan.

> ska testa vrida
> så att tårna går lite med innåt och hälen
> utåt. får se hur det funkar!

Varför då? Är du kobent när du går? Hur kom du fram till detta?

Här kommer ett tips. Sätt dig på köksbordet och låt underbenen dingla fritt. När fötterna har dinglat klart så kollar du vad du har för naturlig vinkel på fötterna (uppifrån). För det flesta pekar de utåt en smula. Försök sedan att replikera denna vinkel med dina klossar.

knäproblem
Rippa skrev:
> nisselasse skrev:
> --------------------------------------------------
> > tack för alla svar. Jag kör med gula shimano
> > klossar vilket ger en del float.
>
> Nä, det ger dom inte. Dessutom är konstruktionen
> så att de med automatik dras in mot mittläget.
> Det är ingen "free float" utan fjäderbelastad
> sådan.

Mina gula har float utan fjäderbelastning. Mina röda klossar har ingen float.

knäproblem
Little Stereo skrev:
> Byt till Specilazedskor och en iläggssula med
> bättre hålfotsstöd så kommer det bli bättre
> :-) T

han köpte gröna sulorna och sworksdojjor i går
sitter på trainern nu och det verkar funka bra

Per

knäproblem
schäfer skrev:
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Byt till Specilazedskor och en iläggssula med
> > bättre hålfotsstöd så kommer det bli
> bättre
> > :-) T
>
> han köpte gröna sulorna och sworksdojjor i går
> sitter på trainern nu och det verkar funka bra
>
> Per
--------------------------------------------------------
Låter bra, dom ska hjälpa mot pronation och att knät viker sig inåt under belastning. Specialized skorna är dessutom tiltade 1,5 grader i främre delen av skon för att ytterligare motverka felaktigt for & knäbelastning :-) T

knäproblem
Plockar upp tråden igen.

Har själv nu drabbats av löparknä. Googlat som en tok.
Frågan är om det finns någon som fortsatt träna och hur det har gått ?
Orkar inte vara stilla i 4-6 veckor.

Bytte skor nyligen, har pronerande steg, men tokkörde såklart första rundan, blev en mil. Överpresterade nog.
Smärtan kom dagen efter. Och träningsvärk. Provade igen lite lugnare när värken lags sig.
Efter ca 3-4 km kom besvären tillbaka. Tänkte att det nog bara var en liten inflammation.
Vilade ytterligare några dagar från löpningen,salvor, stretchning, provade igen, samma sak, efter ca 3-4km.
Har cyklat lite emellan löppassen, känner ingenting då, varken under eller efter passen som har varit ca 1-2 timmar i skogen.
Har även haft problem med att vaden stumnar efter ca 3-4km löpning, ungefär samtidigt som knä-besvären visar sig. Har köpt ett neopren-stöd för vaden som fungerar kanon. Men besvären vid knäet kvarstår.

Tänker nu bara köra med mtb'n, styrka och spinning ett tag. Bra eller anus?

Känns bra för mig, men har någon som sagt provat och gjort bort sig helt med alternativ träning?
Det är den egentliga frågan. Man vill ju inte sabba för sig själv, bara för att man är en träningsnarkoman!

knäproblem
Och svaret på min fråga?

Eller missade du tok-Googlat....
Vet vad rehab är, vet vad vila är, bla bla bla
Men har du tränat med löparknä? Har du cyklat med löparknä? Har du styrketränat med löparknä?
Eller behöver man bli ännu tydligare?

Behöver ingen mer info om ämnet, utan om du har tränat med löparknä?
Och vad blev resultatet. 20-veckors rehab? Eller läkte det medans du höll dig borta från tex löpning och bara körde spinning/cykel?

Eller? Va? (Frustrerad... ;) )

Omformulerar frågan:

- Vad hände när du tränade med ditt löparknä?

knäproblem
Knäproblem tar man experthjälp med.

Vårdcentral->Röntgen->Ortoped->sjukgymnastik med specifika benövningar innebär det i mitt fall.
Vid röntgen hittade man en liten bakercysta, men ortopeden trodde mer att knäproblem beror på ålder, hög belastning osv.
Inte säkert att det kommer hjälpa mitt knä, men själv litar jag mer på expertisen än tips från allmänheten.
Det är ditt knä det handlar om. Ta rätt hjälp.

knäproblem
Har haft mitt löparknä i ca 3 år nu, ett löparpass i bergen som löste ut det. Det artar sig så att så fort jag ökar på mängden på löpträningen kommer det alltid tillbaka så småningom. I början kan det gå ganska bra men efter ett par dagar och ibland veckor kommer det tillbaka och jag klarar inte springa mer än ett par hundra meter innan jag får linka tillbaka hem.
Jag har gått "Vårdcentral->Röntgen->Ortoped->sjukgymnastik med specifika benövningar" vägen, men det har inte gett så mkt. Fått bl.a. inläggssulor som jag inte tycker hjälper, har haft bra skor osv.

Det kan vara så att jag hamnat hos fel sjukgymnast som inte har haft tillräcklig kunskap om löparknä och det kan vara ett bra ställe att gå till. Massage är det som känns bäst, rumpa och ben. Har mitt på vänster ben och vänster skinka är spänd som en fiolsträng. Tyvärr är jag student och har inte råd att gå till massör så ofta som jag skulle behövt för att bli av med det helt (om någon har ett tips på en bra billig massör i Helsingborgsområdet mottages det gärna ;). Så det får bli ett framtida projekt då jag inte saknar löpningen så mycket efter att ha upptäckt att cykla inte är några problem. Men känner folk som säger de blivit av med sitt löparknä efter ett par gånger med massage, så kan definitivt vara värt att prova.

Cykling går som sagt bra, ibland kan jag känna av lite i knäet, men om jag stretchar och masserar rumpan brukar det kännas bra igen nästa pass. Använder en pet-flaska för att massera över senan och rumpan...om du tok-googlat så har du säkert stött på det.

Löparknä är ett riktigt skit och den absolut svåraste åkomman att bli av med jag haft... :(

Edit: använda ett par pedaler och klossar med mkt float gör också att jag känner mindre i knäet.

Senast ändrad:
knäproblem
Jag har cyklat mig till ett par löparknän. Tre somrar i rad har det återkommit. Efter konsultation av sjukgymnast nu i höst har jag alternativtränat (löpning, innebandy och annat löjligt) och stretchat mig fri från den akuta smärtan. Nu ska jag börja bygga upp styrkan runt knäna och komplettera med massage och så hoppas jag att nästa säsong blir smärtfri.

knäproblem
Ah, 2 bra svar. Tack.
Stretcha massera smörja styrketräna, och skita i löpning en stund.
Precis som jag hoppades/anade.

Det där med petflaska verkar som en härlig självplågande grej, lär man ju prova. :o

knäproblem
NickeB skrev:
> Ah, 2 bra svar. Tack.
> Stretcha massera smörja styrketräna, och skita i
> löpning en stund.
> Precis som jag hoppades/anade.
>
> Det där med petflaska verkar som en härlig
> självplågande grej, lär man ju prova. :o

Funkar bra. Både för att framkalla tårar i ögonen och undvika löparknä:)

knäproblem
NickeB skrev:
> Det där med petflaska verkar som en härlig
> självplågande grej, lär man ju prova. :o

Justja, den är "skön" den... jag tog en metallcylinder och drog ett par varv liggunderlag runt. Tar fint på utsidan av benet.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp