Knäproblem?
Jag har ont c:a 3-5 cm under knät på höger ben något (c:a 3 cm) till vänster (medialt) om mittlinjen (tuberositas tibiae?).
Det smärtar mycket vid belastning, dvs när jag går. Om jag skall kunna gå någorlunda smärtfritt måste jag använda krycka - vilket jag gör nu.
När jag sitter känner jag ingenting - inte heller när jag i sittande rör underbenet rakt
fram och tillbaka. Mycket liten smärta vid rörelse av underbenet inåt.
Belastningssmärtan är i stort sett oförändrad sedan det började för 6 dagar sedan.
Beröringssmärta fanns från början men har minskat.
Vänster ben är helt opåverkat.
Det hela började två dagar efter föregående helg då jag hade kört lite hårdare än vanligt.
Det kändes något dagen efter men intensifierades dag två.
Träningen bestod i att jag på lördagen sprang nästan dubbelt så långt som vanligt och bitvis
i mkt kuperad terräng. Nästa dag (efter en vila på 22 timmar) cyklade jag det första långloppet för säsongen (men ingen tävling).
Kan nämnas att jag tränat hela vintern (kört vasaloppet) och cyklat dagligen men inte så långa sträckor.
Frustrerande att se all kondition sakta krympa och inte kunna göra så mkt.
Voltaren, gel, har använts i två dgr med minimal effekt.
Verkar inte som löparknä eftersom smärtan inte sitter på "utsidan"?
Känner någon igen symtomen?
Tips på stretchövningar?
Cykla på relativt plan väg utan (stor) belastning går bra så det borde väl inte försämra?
Det smärtar mycket vid belastning, dvs när jag går. Om jag skall kunna gå någorlunda smärtfritt måste jag använda krycka - vilket jag gör nu.
När jag sitter känner jag ingenting - inte heller när jag i sittande rör underbenet rakt
fram och tillbaka. Mycket liten smärta vid rörelse av underbenet inåt.
Belastningssmärtan är i stort sett oförändrad sedan det började för 6 dagar sedan.
Beröringssmärta fanns från början men har minskat.
Vänster ben är helt opåverkat.
Det hela började två dagar efter föregående helg då jag hade kört lite hårdare än vanligt.
Det kändes något dagen efter men intensifierades dag två.
Träningen bestod i att jag på lördagen sprang nästan dubbelt så långt som vanligt och bitvis
i mkt kuperad terräng. Nästa dag (efter en vila på 22 timmar) cyklade jag det första långloppet för säsongen (men ingen tävling).
Kan nämnas att jag tränat hela vintern (kört vasaloppet) och cyklat dagligen men inte så långa sträckor.
Frustrerande att se all kondition sakta krympa och inte kunna göra så mkt.
Voltaren, gel, har använts i två dgr med minimal effekt.
Verkar inte som löparknä eftersom smärtan inte sitter på "utsidan"?
Känner någon igen symtomen?
Tips på stretchövningar?
Cykla på relativt plan väg utan (stor) belastning går bra så det borde väl inte försämra?