Knarrande Trek Fuel

jparacing

Ny medlem
Knarrande Trek Fuel
Har en Trek Fuel EX5 27.5 plus från 2017 med ca 15mil solkensåka på nacken, som brukas som skogsbrötare regnfria dagar.

Till det bittra, under dagens kanon tur började ett högt och tydligt knarrande ljud från framvagnen infinna sig.
Har haft knarrande från nedre svinglagringen som löstes med mer moment på bulten.
Men styrlagrena går lätt och knackfritt och glappar inte. (Har kännt på alla lagringar, och inga glapp)
Ljudet uppstår när man tar i och trampar på.

Dåligt med fett i styrlagrena från fabrik?
För löst dragna lager?
För hårt dragna lager?

Ska plocka ner framvagnen vid tillfälle och se över statusen, men önskar era infallsvinklar för att minimera önödigt jobb!

Tack på förhand!

Knarrande Trek Fuel
Känns orimligt att något ska ha gett sig i form av styrlager efter 15 mil.
Jag skulle börja med att kolla pedalerna. Ta loss, gör rent, fetta in, testa igen.
Kör du med clipless så kan klicket även uppstå mellan kloss/pedal.

Lycka till!

Knarrande Trek Fuel
Hej Mikael!
Jag kör med kullagrade flatpedals, inga ljud därifrån.
Har läst endel om att ljudet lätt fortplantar sig från annat håll i aluramarna, så ska kolla svingmomentet igen, samt fetta sadelstolpen.

Läste lite om treks styrlager på annat forum, tydligen tydligen skall dem kräva ett visst moment till skillnad från innan knockblock kom som jag förstod det.

Knarrande Trek Fuel
Kan du beskriva mer när detta knarrande uppkommer? Kommer det när du svänger så gissar jag på service av styrlager.
Jag har löst många knakande Trek fs genom att fetta in alla dämpar/länkbultar och sen dra i rätt moment

Knarrande Trek Fuel
På min Giant brukar det leta sig in lite sand/gruskorn mellan gaffel och botten på nedre styrlagret och det gav ett jävligt svårlokaliserat knakljud tills jag kom underfund med det. Knakar det någonstans på min nu så är det endera det eller i sadelstolpen.

Knarrande Trek Fuel
Tack för svaren gott folk!

Knarrandet verkade komma från styrlagrena trotts att det inte fanns något kännbart glapp, och att lagrena var välsmorda ...
Släppte styrstammen och drog åt håradre på topcapen.
Nu knarrar det bara sedvanligt i nedre svinglagringen ibland trotts bra moment.

Eftersom jag inte orkar ta ur axeln igen för att fetta den var annan timme, så sprejar jag helt enkelt lagringen med ptf sprej efter åkning och kollar momentet.
Tycks lösa probblemet, och jag ställer mig tveksam till att lagrena skulle vara dåliga på så kort körtid.
Ska slå en kik på sprängskissen hur det ser ut med lager och distans i dagarna, så kanske man får rätsida på problemet.

Knarrande Trek Fuel
Jag hade också mycket knarr/knak "där fram" på min Trek Superfly 6. Då den var relativt ny så lämnade jag in den där jag köpte den och där tog dom isär hela styrlagret, rengjorde, fettade in allt och monterade tillbaka. Oljudet försvann och problemet borta.

Knarrande Trek Fuel
Lider utav liknande problem på min Top Fuel från 2017.
Tatt ur sadelstolpe, rengjort och lagt på ny carbon monteringspasta.
Knaket upstår ändå. Provar genom att sitta på cykeln, låsa framhjulet och sen trampa för att lägga tryck på ramen.

Kanske ska ta lös gaffeln och kolla hur mycket bös det är vid styrlagret. Eller är där mer man måste ta bort för att kunna fetta om styrlagret?

Knarrande Trek Fuel
Den vare!!

20180420_185624.jpg

Slutknirkat.

Knarrande Trek Fuel
Hej,
Jag hade en Trek Superfly 6, för två år sen en Procaliber 8 och ganska nyligen köpte jag en Procaliber 9.5. Alla tre med samma "fabrikfel" - dåligt med fett i styrlagren. Oljudet gjorde mig galen. Det tog ett helt år att upptäcka och åtgärda felet på den första hojen. Allt som krävdes var en duktig mekaniker som kom på det direkt.
Jag förstår inte varför detta händer fortfarande. Kommuniceras detta inte till tillverkaren..? Tjenar försäljaren en slant på att ta det under garanti..? Om inte så handlar det kanske om att hojarna ska ut så snabbt som möjligt...

Tillbaka
Topp