Knas med vevarm igen

Fsandqvist

Medlem
Knas med vevarm igen
För drygt fyra månader sen köpte jag en Cube Analog HD RLO SX12 på XXL. När jag cyklade stig så lossnade vänster vevarm… Jag lyckades till slut dra fast den efter många om oc men (och Biltema-verktyg). Men strax därefter så lossnade den igen. Nu fick XXL ta in den på sin verkstad. Diagnosen löd ”Vi måste byta vevarm. Vi beställer en ny från Cube”. Jag fick vänta i sju (!) veckor innan de hade fått den och monterat den på cykeln. Efter detta så har jag cyklat cirka fem-sex gånger i skogen och på grusväg. Allt har funkat bra, fram till idag… Nu lossnade vänster vevarm igen! Jag ska ringa till XXL imorrn igen. Men frågan är hur länge jag måste hålla på så här… Vilka rättigheter har jag? Sen har jag cirka 14 mil tur och retur till närmsta XXL. Det är inte heller helt lätt att ha kontakt med XXL när det gäller klagomål. Senast blev jag erbjuden 10% rabatt på mitt nästa köp… Någon som har bra tips på vad jag kan göra?

Knas med vevarm igen
Vevarmar ska aldrig lösna om dom är monterad rätt.

Har du kontrollerat om nya vevarmen var dragit åt tillräckligt hård när du fick tillbaka cykeln?

Knas med vevarm igen
Vevarmar ska aldrig lösna om dom är monterad rätt.

Har du kontrollerat om nya vevarmen var dragit åt tillräckligt hård när du fick tillbaka cykeln?
Och har de lossat en gång så brukar det aldrig bli bra igen. Lite dyrt att byta vevparti, men det löser ju problemet.

Knas med vevarm igen
Nix, det kollade jag inte. Varken första gången jag hämtade ut cykeln, eller nu när de bytt vevarm. Jag litade på att det skulle funka.

Då är det mögligt, eller även troligt, att butiken inte har drågit åt tillräckligt hård. Det har också hänt mig, man måste dra åt riktigt hård. Hur hård berör på modellen.

Tycker att du har rätt till en ny vevarm. Men kontroller nästa gång om den är dragit åt tillräckligt hård.

Vevaxeln ska vara i stål, så antar att den inte är skadat, men det är bättre att kontrollera.

Knas med vevarm igen
Då är det mögligt, eller även troligt, att butiken inte har drågit åt tillräckligt hård. Det har också hänt mig, man måste dra åt riktigt hård. Hur hård berör på modellen.

Tycker att du har rätt till en ny vevarm. Men kontroller nästa gång om den är dragit åt tillräckligt hård.

Vevaxeln ska vara i stål, så antar att den inte är skadat, men det är bättre att kontrollera.
Säkert? Isf räcker det nog med vevarm, är axeln i alu så är den ockdå körd.

Knas med vevarm igen
Jag fattade på verkstadskillen på XXL som att vevarmen är i aluminium och axeln i stål. Jag tolkade det som att det inte var helt problemfritt alltid.

Knas med vevarm igen
Jag fattade på verkstadskillen på XXL som att vevarmen är i aluminium och axeln i stål. Jag tolkade det som att det inte var helt problemfritt alltid.

Det är ingen problem i sig. Några vevarmar har insatser av stål. Då tar det längre att slite ut, men det händer ändå om man inte står åt tillräckligt hård. Men alu på stål har man wenigstens "tur" att man inte behöver byta
axeln.

Tittade nu i manualen. Moment är 42 Nm, som är riktigt hård!

Är du säkert på att vevarmen är sönder? Har du dragit åt med en lång nyckel med alla kraft du har i armen?

Knas med vevarm igen
Det är ingen problem i sig. Några vevarmar har insatser av stål. Då tar det längre att slite ut, men det händer ändå om man inte står åt tillräckligt hård. Men alu på stål har man wenigstens "tur" att man inte behöver byta
axeln.

Är du säkert på att vevarmen är sönder? Har du dragit åt med en lång nyckel med alla kraft du har i armen?
Har det glappat loss är det ju troligen överbelastat på slutet innan de lossnar så rent teoretiskt bör ju vevarmen vara skadad.

Om det går ändå med återmontering vid rätt moment är inte omöjligt. Kostar ju lite att testa ( om man inte spräcker pungen nästa gång fen lossar)

Knas med vevarm igen
axeln.

Tack!
Jag har själv inte dragit åt med en nyckel. Dessutom har ”muttern” som sitter ytterst trillat av nånstans i skogen. Nej jag är inte säker på att armen är trasig. Jag är inte säker på att jag skulle kunna se det heller. Är inte så tekniskt kunnig eller insatt hur det ska se ut.

Knas med vevarm igen
Tack!
Jag har själv inte dragit åt med en nyckel. Dessutom har ”muttern” som sitter ytterst trillat av nånstans i skogen. Nej jag är inte säker på att armen är trasig. Jag är inte säker på att jag skulle kunna se det heller. Är inte så tekniskt kunnig eller insatt hur det ska se ut.

Du kan lägga upp en bild av kopplingsytan som sitter på insidan av vevarmen, så kan vi kanske säger mer.

Knas med vevarm igen
Har det glappat loss är det ju troligen överbelastat på slutet innan de lossnar så rent teoretiskt bör ju vevarmen vara skadad.

Om det går ändå med återmontering vid rätt moment är inte omöjligt. Kostar ju lite att testa ( om man inte spräcker pungen nästa gång fen lossar)

Jag trodde att min Sram Dub vevparti var slut när den lösande andra gången. Men efter jag drog åt riktigt hård, mycket närmare listade 54 Nm än innan, funkar den fortfarande utan problem mer än ett halvt år senare. Kopplingen av Sram Dub liknar Powerspline mycket.

EDIT: 45 -> 54 Nm

Senast ändrad:
Knas med vevarm igen
Är det en reklamation så har du rätt till milersättning för resan till och från butiken. Butiken har tre försök på sig att åtgärda felet, efter det kan du häva köpet och få pengarna tillbaka. Men det är ju roligare med en cykel som fungerar.

Knas med vevarm igen
Jag trodde att min Sram Dub vevparti var slut när den lösande andra gången. Men efter jag drog åt riktigt hård, mycket närmare listade 45 Nm än innan, funkar den fortfarande utan problem mer än ett halvt år senare. Kopplingen av Sram Dub liknar Powerspline mycket.

Ja är det inte uppenbart sallad går det ju att testa iaf.

Tillbaka
Topp