Knäskydd?

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Knäskydd?
Efter gårdagens OTB med landning på ena knäet har jag bestämt mig för att knäskydd är en bra investering. De ska användas för XC-cykling så att de är trampvänliga är ett krav. Det happykorrekta svaret har ju tidigare varit 661 kyle strait, men nu hittar jag inga sådana i vettig storlek hos mina vanliga vattenhål (crc, wiggle, cyclecomponents). Frågorna är då:

1) Är det fortfarande Kyle strait som är skiten så att säga.
2) Har någon annan modell ersatt kyle, isåfall vilken?
3) Tips på inköpsställe?

Tackar och bockar.

Knäskydd?
Poc vpd är poppis och bra att trampa i. Även IXS och Raceface gör bra skydd, ser ut att skydda betydligt bättre än 661 KS eftersom de har en hårdare plastskål över knäet

Knäskydd?
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Poc vpd är poppis och bra att trampa i. Även IXS
> och Raceface gör bra skydd, ser ut att skydda
> betydligt bättre än 661 KS eftersom de har en
> hårdare plastskål över knäet

Hårdare plastskål borde väl vara trampfientligt, å andra sidan så är ju knäskålen rätt hård den med :)

Knäskydd?
KS har ju också plastskål, fast mjukare. Sitter den bara rätt bör den inte hindra tramprörelsen. De jag känner med RF eller IXS har då inte klagat iaf.

Knäskydd?

Bilagor

• bild 1.JPG
    bild 1.JPG
    88.6 KB · Besök: 15
Knäskydd?
Jag har ett par fox. Minns inte modell, men de sitter rätt bra, har skyddat bra, kostade inte en förmögenhet, men blir rätt svettiga och lite kli-iga. Kan iofs bero på min apliknande päls.

Knäskydd?
Jag skulle vilja ha ett par mindre heltäckande, luftiga och nätta skydd som
- Har en kopp (hård eller mjukare) som tar smällarna så man slipper spräcka knäskålen
- Har ett skydd som dämpar ut smällarna på sidan av knät, utsidan, och ledbanden där

Flera XC skydd ovan ser ut att kunna ersätta mina 661 race DH-skydd. Fler sådana behövs inte.

Min skateskydd från Toys R Us för 69 kr har faktiskt räddat mig även om de sitter helt värdelöst.

Någon som kör med dessa som ser smidiga och lite nätta ut?
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=59945

Knäskydd?
Funderar vilken storlek man ska ta. L är slut och då återstår M. Lite festligt att inte XL finns. Då kanske M är som normala L...?

Någon som har provat ut dem storleksmässigt. Tabellen en bit ner i sista testet gav en vägledning. Förstod där att de ska sitta tight både uppe och nere för att fungera bra.

Knäskydd?
Dainese har bra ben&knäskydd som inte skaver och skyddar knät med en hård kopp. Om jag räknar alla djupa repor i mina har jag nog sparat 1500:- på plåster. Oändligt mycket bättre än mina gamla 661 som skavde och gled ner.

http://m.bikeradar.com/gear/categor...product/review-dainese-3x-knee-guard-11-31734

TCM sålde dem förut, har inte kollat om de gör det fortfarande.

Skulle jag köpa nya idag skulle jag nog kolla på ett par POC. Lite osäker på om de skaver på riktiga långturer eller om de trycker på knäskålen. Just det senare är jag lite känslig för pgr av taskiga knän. Men det finns nog många som kan svara på här.

Knäskydd?
Jag handlade ett par POC vpd, har testat dom ett par gånger nu och gillar dom skarpt. Trycker inte på knäskålen och sitter sjukt bra på mig. Inte minsta lilla tendens att halka ner.
Längsta turen har väl varit på 3,5h ungefär (varav ca 70-80min transport) och då skavde de inte alls. Dock lite tidigt att säga nått om det redan.

Knäskydd?
Om dom glider ner eller inte beror nog ganska mycket på hur ens ben ser ut. Men det var väl någon som moddade sina poc vpd med ett extra band nedanför knät för att dom skulle sitta bättre, kommer inte ihåg vem nu.

Knäskydd?
Är det någon som känner till några mjuka knäskydd. Som både värmer och lindrar smällar. Jag har för mig att jag någon gång såg en sådan produkt för långfärdsskridskoåkning. Men nu hittar jag den ej. Det måste ju vara något riktiogt smidigt som också sitter på plats.

Ursäkta trådkapningen.

Knäskydd?
Oggler skrev:
> Är det någon som känner till några mjuka
> knäskydd. Som både värmer och lindrar smällar.
> Jag har för mig att jag någon gång såg en
> sådan produkt för långfärdsskridskoåkning.
> Men nu hittar jag den ej. Det måste ju vara
> något riktiogt smidigt som också sitter på
> plats.
>
> Ursäkta trådkapningen.

Lugnt med kapning, jag har redan fått de tips jag behövde, blir ett par tl kg 5400. It's all yours :)

Knäskydd?
happymtb.fr skrev:
> Hur trampvänliga är modellerna som skyddar både
> ben och knä?
> typ modellen som Mathias länkade till eller
> denna:
> http://raceface.com/protection/legs/rally-fr-leg/
> /E

Modellen jag länkade till (Dainese) har jag ibland blivit lite röd på huden efter kardborre som sticker ut. Men det är oftast efter 4-5 timmars cykling i värme. De är bra ledade så de hämmar inte tramptaget alls.

Knäskydd?
Mathias skrev:
> Dainese har bra ben&knäskydd som inte skaver och
> skyddar knät med en hård kopp. Om jag räknar
> alla djupa repor i mina har jag nog sparat 1500:-
> på plåster. Oändligt mycket bättre än mina
> gamla 661 som skavde och gled ner.
>
> http://m.bikeradar.com/gear/category/protection/sh
> in-pads/product/review-dainese-3x-knee-guard-11-31
> 734
>
> TCM sålde dem förut, har inte kollat om de gör
> det fortfarande.
>
> Skulle jag köpa nya idag skulle jag nog kolla på
> ett par POC. Lite osäker på om de skaver på
> riktiga långturer eller om de trycker på
> knäskålen. Just det senare är jag lite känslig
> för pgr av taskiga knän. Men det finns nog
> många som kan svara på här.

Det skyddet må sitta bra men skyddar ju inget på sidan om knäna... har haft detta och kastat det efter ett par markdykningar

Knäskydd?
Hmm... Har inte märkt att det inte skyddar från sidan men jag kanske har haft tur eller inte kört lika hårt. Men det stämmer att det mest täcker halva knät.

Senast ändrad:
Knäskydd?
Scott har också "geléskydd", funkar mycket bra.

Vill man se alla cykelrelaterade grejor dom har får man välja "international" som språk...

<http://www.scott-sports.com/in_in/product/11751/64645/218841>

1315490966-08932900.jpg

Knäskydd?
Nu har jag fått hem mina TL kg 5400, verkar vettiga och det var tur att jag gick på stl M för inte ens de sitter särskilt tight på mina tandpetarben. Faktiskt så låg jag mitt i M-spannet i storlekstabellen som länkades några inlägg uppåt. Den stämmer tydligen fint :) Får återkomma med utvärdering efter en tur med dem på.

Knäskydd?
Nu har skydden testats på 38 km cykling med. Då jag inte ens tänkte på att de satt där de skulle så måste detta ju vara ett gott betyg. Höll mig på hjulen idag så skyddsfunktionen återstår att testas.

Knäskydd?
imrog skrev:
> Knäskydd och XC??
> Knäskydd är väl för DH och ishockey.

kryper du fram i skogen?

Man har ju oproportioneligt lite skydd när man kör XC jämfört med hur fort det går och jämfört med vad man har när man kör DH.

Tillbaka
Topp