Knattrande från bakväxel/kassett/kedja?

Gloria

Medlem
Vad gör att det låter som när man som liren härmade en kulspruta när kedjan ligger på största bak?
Cykeln är min lastcykel, som jag har ett stormigt förhållande med. Jag älskar konceptet, men inte alltid lösningar och utförande i sammansättningen. Den har har strulat med växlar, kedjelinje, kedjehopp osv nästan hela tiden. 1x8.

<iframe width="560" height="315" src="
" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Aldrig ägt en Sram växel.
Men din kedja ser extremt kort ut.

Jag tror kedjan är så pass kort att länkarna tar i något de inte borde ta i. Därav knatter.

Men snart får du kanske ett svar från någon som har erfarenhet av Srams system.

Det är till att börja med alldeles för kort kedja.

När kedjelängden är rätt kan man fortsätta felsöka, dock bör man där också skilja på arbetsljud och ljud som inte ska vara där.

Tyckte kedjan, jämfört med mina andra cyklar, var slapp när som mest spänd och har funderat på om det gör att kedjan hoppar (den gör det ofta, fram). Idag rev jag ner och gjorde rent och smorde trissor osv. och fick då ett infall, så jag kortade den nya kedjan en länk. Men det blev nog väl bra.

Ska göra "som man ska" och prova igen.

Du bör ha minst två länkar längre kedja, kanske fyra. Börja med fyra och om den då funkar med högsta växeln (minsta kuggen) så är det rätt. Justera b-skruven sen så den lägsta växeln går fint utan knatter och även funkar med högsta växeln. Man får prova sig fram.

Hakade i två länkar. Blev tystare, men det finns där fortfarande. Ska börja från början med justering igen, men det har aldrig funkat bra på den här cykeln. Skulle valt interna växlar..

(Och det där med B-skruven har jag aldrig blivit klok på. Har gjort enligt rekommendationer, men aldrig riktigt märkt skillnad.)

Men det här var intressant. Enligt SRAM ska jag ha 22 mm mellan största och trissan. Har alltid siktat ungefär på 5 mm, som jag sett som standard någonstans.

Provade och min B-skruv bottnade vid ca 15 mm. Nu ska jag bara justera om det andra..:)

1594487447049.png

Senast ändrad:
Blev inte bra ändå. Kom på att jag byggde riktverktyg för växelöra när jag strulade med en stålram som gått stryk i frakten. Rotade fram det.
Slog med 14 mm ute vid hjulet, både fram/bak och uppe/nere.
Börjar om med justering. Kanske med ljus i tunneln.

Det är inte helt enkelt så att drivlinan är sliten? Eller trissorna? Med hård kedjespänning kan jag tänka mig att trissorna slits lite extra kanske. Eller om du förväxlat dem eftersom de ser nästan identiska ut men inte är det (åtminstone inte på Shimano, kanske är annat på Sram?).

Srams trissor är märkta som Shimanos.
Men det där ser ju inte klokt ut.
Mycket för kort kedja IMHO. Ser ut som den tar i någon av styrtapparna i växelgaffeln. Löper kedjan på rätt sida om tappen mellan trissorna? Ser du inga slitmärken nånstans?

Mycket för kort kedja IMHO.
Jag förstår fortfarande inte vad det skulle vara för nackdel på en cykel utan bakfjädring. Eftersom övre trissan på äldre bakväxlar sitter i ledpunkten så ändras dess position inte med kedjelängden. Det enda som händer är att kedjespänningen ökar och att kedjan ligger på en mindre del av trissorna och passerar dessa med en flackare vinkel. Hårdare spänning kan förstås eventuellt orsaka mer missljud om något är lite snett, men å andra sidan borde det låta mindre om kedjan när den passerar trissorna utan att böjas så mycket.

Srams trissor är märkta som Shimanos.
Men det där ser ju inte klokt ut.
Mycket för kort kedja IMHO. Ser ut som den tar i någon av styrtapparna i växelgaffeln. Löper kedjan på rätt sida om tappen mellan trissorna? Ser du inga slitmärken nånstans?
Allt är på rätt plats, men trissa hade hamnat lite snett. De går inte att sätta fel.
slitmärken finns i bakväxelkorgen, men jag vet inte om de är från alla kedjehopp.
Slackare och tystare nu.

Kunde du rikta upp växelörat? Blev det bättre?
Kanske! Klockan var mycket när jag var klar, men det verkade löpa smidigare och tystare. Hade mer strul med indexeringen, dock. Ska kolla mer och köra mer provrunda idag.

Tillbaka
Topp