Knirr och knak Scott Spark RC

crillez

Aktiv medlem
Har en vecka gammal Spark RC team som nu rullat 10-15 mil, efter andra passet så började det att knaka och knirra så fort man kör över ett gruskorn, jag får för mig att det kommer fån länkaget och har lossat samt momentdragit alla länkagebultar.
Efter en ordentlig tvätt så var den relativt tyst i ca 10 km sen började det igen, lite silikonspray hjälper hyggligt men inte fullt ut, vet att det är tidskrävande att leta knarr men tänkte om någon har likadan cykel som har hittat nyckel till tyst ram.
???

Börja i rätt ände. Sadelstolpen är rätt. På med pasta och prova igen! Min cykel knakar i länkaget (trodde jag ja) pga torr sadelstolpe.

NickPick sa:
Börja i rätt ände. Sadelstolpen är rätt. På med pasta och prova igen! Min cykel knakar i länkaget (trodde jag ja) pga torr sadelstolpe.

Stolpen var visserligen inte torr men troligtvis heller inte smord med carbonpasta, såg mer ut som vitt fett eller vaselin.

Det kan ju vara så mycket...

Det låter på dig som det knirrar när du kör över (små) saker, alltså inte nödvändigtvis när du tar i och belastar drivlinan?

Då skulle jag kolla stolpe, stam och styrlager utöver länkaget.

Om det knirrar när du belastar skulle jag kolla det ovanstående plus klingbultar (har du nog inga?), pedaler och klossar och vevlagret.

Min lite äldre Spark knarrar också, men jag har löst det genom att tycka att det är lite charmigt.

Freddie L sa:
Det kan ju vara så mycket...

Det låter på dig som det knirrar när du kör över (små) saker, alltså inte nödvändigtvis när du tar i och belastar drivlinan?

Då skulle jag kolla stolpe, stam och styrlager utöver länkaget.

Om det knirrar när du belastar skulle jag kolla det ovanstående plus klingbultar (har du nog inga?), pedaler och klossar och vevlagret.

Min lite äldre Spark knarrar också, men jag har löst det genom att tycka att det är lite charmigt.

Låter så fort länkaget rör sig alltså både vid belastning och lättare tramp, låter även när man häver sig över sadeln ståendes jämte och tvingar ner dämparen, när man gör det så knarrar det jävulskt när man släpper tillbaka sakta, har försökt hålla på varenda bult för att känna om det knarrar och som sagt lossat och återsragit med moment men det är väl bara att fortsätta att vara envis

Höll på med min Whyte för ett tag sedan och letade knarr. Bytte vevlager bl.a eftersom det ändå började ge sig. Visade sig att källan till oljudet var bulten i klämman till sadelstolpen, men det fortplantade sig genom ramen så jag trodde det kom från drivlinan. En klick fett gjorde susen!

Jag är nästan säger på att det är LocTight i länkaget som är boven. På min Fuel EX var det så iaf. Knak och knäpp och smäll.

Tokfettade in alla bultar och axlar i länkaget. 30 mil senare fortfarande tyst.

Ta loss pedalerna, rengör, använd monterings pasta (inte Barilla), skruva tillbaka.
Ta loss klossarna under skorna, rengör, locktite, skruva tillbaka.

Allt som du lätt kan ta loss bör du ta loss och rengöra, använda rätt typ av monteringspasta för matriellet, och montera tillbaka med rätt moment.

När det börjar komma till vevlager, länkage m.m. så tycker jag ändå det är värt att åka dom 10 milen tillbaka till ÅF så får dom gå igenom hojjen.
Du har rätt till milersättning alt. ersättning för åtgärd hos en närliggande auktoriserad LBS enligt konsumentköpslagen.

Efter diverse operationer så som carbonpasta på stolpen, infettning av div bultar osv så verkar det som (peppar, peppar) att det car nedre axeln i länkaget som behövde en hinna med fett på sig, hoppas på det bästa och får testa in action imorgon kväll.

Låter så fort länkaget rör sig alltså både vid belastning och lättare tramp, låter även när man häver sig över sadeln ståendes jämte och tvingar ner dämparen, när man gör det så knarrar det jävulskt när man släpper tillbaka sakta, har försökt hålla på varenda bult för att känna om det knarrar och som sagt lossat och återsragit med moment men det är väl bara att fortsätta att vara envis
Samma på min White am interceptor 275

Tillbaka
Topp