Kniv i handbagage på flyg

• Trådstartare Trådstartare DE
  • Start datum Start datum
Känns dock konstigt att neka resa p.g.a. att personen själv troligen inte använder förmålet. Får man t.ex. inte ta med ett fullt lagligt föremål till någon man ska träffa på resmålet? Jag tycker nekandet av ett föremål borde vara baserat på om föremålet anses farligt eller inte.
Ja, det är märkligt men de är väldigt nitiska på en delflygplatser. På morgonen i CPH får man skäll för att man glömmer knuffa brickan och på kvällen på FRA så får man på fan för att man rör brickan.

Tyskarna var ju roliga redan innan 911 att man skulle boota laptop till bios för att bevisa att det inte var en attrap. Helt omöjligt att göra en bomb som bootar till bios.....

Aldra konstigast tycker jag dock det är att tillåta en 59mm lång fällkniv i handbagge

Jag har blivit stoppad en gång för att jag glömt en riktigt liten bladkniv av Stanley-variant i ett par arbetsbyxor i handbagaget. Jag har också släppts igenom med en större bladkniv bortglömd i en ficka på jobbyxorna så det är nog ett lotteri och beror på hur pass uppmärksam personalen är på vad som egentligen ligger i din väska

Jag har blivit stoppad en gång för att jag glömt en riktigt liten bladkniv av Stanley-variant i ett par arbetsbyxor i handbagaget. Jag har också släppts igenom med en större bladkniv bortglömd i en ficka på jobbyxorna så det är nog ett lotteri och beror på hur pass uppmärksam personalen är på vad som egentligen ligger i din väska
You flash cockney bastards. D’you know Stanley?!

Precis, om man nu inte orkar checka in utan ska komma dragandes med åt h-e för mycket bagage in i kabinen, springa runt o leta plats för det, och försena avgången. Något som blir allt vanligare och en stor skandal att flygbolagen inte agerar hårdare mot.
Jag misstänker och du oftast åker på charterresa och bor på samma ställe och då passar det bra att checka in en resväska. Jag är ofta borta några veckor och stannar bara en natt på varje ställe så vill resa lätt med ryggsäck. Ser ingen anledning att betala extra för incheckning så länge jag håller mig inom rätt storlek och vikt på handbagaget. En ryggsäck passar inte som incheckat bagage och man kan inte vara säker på att den kommer fram och är hel.

Inlägget kanske var för att belysa hur fel ni tänker. Du verkar inte bry dig om säkerhet öht utan vill bara hävda din rätt att ta med en kniv på ett flygplan.
6cm knivblad, vad kan gå fel?
Jag tycker själv att det är konstigt att det är tillåtet med mindre kniv men reglerna är sådana enligt Transportstyrelsen, Swedavia och Schiphol. Det är därför jag frågade om andras erfarenheter. Hur kan du få detta till att jag inte bryr mig om säkerhet? Det är inte att jag tänker smuggla med något olagligt på planet.

Jag tycker själv att det är konstigt att det är tillåtet med mindre kniv men reglerna är sådana enligt Transportstyrelsen, Swedavia och Schiphol. Det är därför jag frågade om andras erfarenheter. Hur kan du få detta till att jag inte bryr mig om säkerhet? Det är inte att jag tänker smuggla med något olagligt på planet.
Är det säkrare med eller utan en kniv på planet?

Ta en 6cm (eller 6mm för den delen) kniv och prova på en människodocka vad du kan åstadkomma för skada, återkom om du har fler funderingar efteråt.
Kan förvisso ta lite längre tid att få läkarvård om ett attentat sker på ett flygplan men i övrigt borde ju knivbladet inte vara farligare där än på många andra ställen.

Jag misstänker och du oftast åker på charterresa och bor på samma ställe och då passar det bra att checka in en resväska. Jag är ofta borta några veckor och stannar bara en natt på varje ställe så vill resa lätt med ryggsäck. Ser ingen anledning att betala extra för incheckning så länge jag håller mig inom rätt storlek och vikt på handbagaget. En ryggsäck passar inte som incheckat bagage och man kan inte vara säker på att den kommer fram och är hel.
Nej, har aldrig i mitt liv åkt på en charterresa. Däremot gör jag 5-10 tjänsteresor per år av olika längd, och är evinnerligt trött på dessa som kommer med för mycket bagage och försenar flygen. Om du bara har en ryggsäck är det ok, jag tänker på alla de som kommer med för många och för stora kabinväskor och stor ryggsäck eller handväska som ”personal item”.

Jag glömde en schweizerkniv i mitt handbagage för några år sedan. Den var jag tvungen att lämna i kontrollen. Knivbladet på en schweizerkniv är 6 cm.
Med tanke på att tapetknivar och rakblad inte är tillåtet finns ganska stor risk att multiverktyg inte heller släpps genom.

Jag glömde en schweizerkniv i mitt handbagage för några år sedan. Den var jag tvungen att lämna i kontrollen. Knivbladet på en schweizerkniv är 6 cm.
Med tanke på att tapetknivar och rakblad inte är tillåtet finns ganska stor risk att multiverktyg inte heller släpps genom.
Inte öppet eller löst blad. Jag undrar vad fan som ÄR tillåtet. Jag gissar klassisk mindre fällkniv - om den inte är skarp eller spetsig?
Frågan som kvarstår blir då VARFÖR det är tillåtet

När jag gjorde lumpen i Boden var det en Glenn som lyckades få med sig sitt AK5-slutstycke till Kallax när de skulle flyga hem över helgen. Han upptäckte det i sin ficka på väg till flygplatsen. Minns inte hur det gick på flyget, men han hade det iaf med sig tillbaka på måndagsmorgonen.
Hur i h-e han lyckades att inte lämna in det i kassunen på fredagseftermiddagen utan att befälen reagerade är en gåta, det var ju alltid noggrann inräkning av dem…

När jag gjorde lumpen i Boden var det en Glenn som lyckades få med sig sitt AK5-slutstycke till Kallax när de skulle flyga hem över helgen. Han upptäckte det i sin ficka på väg till flygplatsen. Minns inte hur det gick på flyget, men han hade det iaf med sig tillbaka på måndagsmorgonen.
Hur i h-e han lyckades att inte lämna in det i kassunen på fredagseftermiddagen utan att befälen reagerade är en gåta, det var ju alltid noggrann inräkning av dem…

Ha! Efter lumpen förvånar inget.

Vi hade kontroll en gång då visade sig att två stycken hade varandras slutstycke i sina respektive AK.

Det här vore ett ypperligt tillfälle att införa en ny funktion: Man lämnar in tveksamma föremål och får dem när man ankommer det andra landet. Alltså de transporteras i nån slags behållare som man själv inte rår över, trots att man inte har incheckat bagage.
Det har funnits sådan möjlighet. Men det försvann för ungefär 23 år sedan.

Egentligen är väl tråden färdig här?
TS efterfrågar erfarenheter hur det fungerar med kortbladiga knivar i säkerhetskontroller i verkligheten. Happy-kollektivet vittnar om att det ofta inte fungerar. Säkerhetskontrollanterna gör ibland en tuffare bedömning än vad reglerna säger.

Kan vi gå all-in på lumparminnen nu?

Blev stoppad av nitisk tjänsteman på Gironas flygplats vid incheckning med en Leadherman multitool, visade alla delar utom knivbladet. Gick bra den gången.

Å vi hantverkare blir sällan stoppade pga morakniv i brallorna
Beror nog på vad du ska göra , det har blivit lite slappare men jag har arbetskamrater som blivit bötfällda för att haft kniven i brallorna på tunnelbanan, stoppa den i ryggsäcken är ok men absolut inte i slidan ., tycker det ser bedrövligt ut när folk går å käkar lunch och har kniven på sig när de ska tillbaka till arbetet, lämna kniven där.
Och för att återgå till ämnet så hade kaparna i elfte september attackerna ”boxcutters” med kanske tre centimeters blad och tyvärr lyckades de att skära halsen flera människor och störta flygplan ?….

Senast ändrad:
Egentligen är väl tråden färdig här?
TS efterfrågar erfarenheter hur det fungerar med kortbladiga knivar i säkerhetskontroller i verkligheten. Happy-kollektivet vittnar om att det ofta inte fungerar. Säkerhetskontrollanterna gör ibland en tuffare bedömning än vad reglerna säger.

Kan vi gå all-in på lumparminnen nu?
Bra sammanfattning

Tillbaka
Topp