Kniv på cykel

marr

Moderator
Forumvärd
Kniv på cykel
Yonna sa:
Okej, det blir alltså kniv med fingerstopp, pepparspray, svärd, björnspray, spade, knock-out spray, hårspray, handgranater, tårgas, kickboxning, M60, Buck General, Ak4, yxa och en fatstridsvagn! Tack sveriges snällaste cykelforum :)
Komplettera med en strv 122.... :P

Der Kaiser

Aktiv medlem
Kniv på cykel
Spacekitty sa:
Bakery Meadow sa:
Måla handtaget till kniven svart eller köp en med svart handtag. OM du hamnar i en situation där du behöver försvara dig så gör det.
Det finns fina att köpa. Denna följer med mig när jag cyklar själv.
Tur att den knappt syns, risken att bli rånad ökar nog snarast med en finkniv som den.

(Påminner mig f.ö. att jag fick låna en likadan av en fiskare på domarudden nu på Happy witch-riden när jag behövde skära bort min kedjeguide som hade gått halvt av. Approved cykelmekredskap!)

Oskar

Aktiv medlem
Kniv på cykel

marr

Moderator
Forumvärd
Kniv på cykel
Oskar sa:
marr sa:
Spacekitty sa:
Bakery Meadow sa:
Måla handtaget till kniven svart eller köp en med svart handtag. OM du hamnar i en situation där du behöver försvara dig så gör det.
Helt oanvänd med ser jag.
Tror det är rätt vanligt när det gäller såna knivar... ;-)
Jag har två fällkniven som var svarta från början, det är de inte längre :p dock väldigt lite självförsvar inblandat i det.

sdx

Aktiv medlem
Kniv på cykel
marr sa:
Spacekitty sa:
Bakery Meadow sa:
Helt oanvänd med ser jag. Bra :) (om det är för självfösrvar)
Det bästa är att köra ner kniven i något dött längs vägkanten sen är den redo.

Yonna

Aktiv medlem
Kniv på cykel
Mikva sa:
I love it! Det ska jag också göra, thanks!
Tjuvade två bilder:

Namnls.jpg

Namnls2.jpg

Vet inte om det går att ha kniven på styret för jag har många grejer där, bl.a två feedbags:

P1160475.jpg

Så skulle aldrig få ett pris för "bära din kniv på cykel med stil". Men tror inte nån skulle se kniven där, det är bara att jag vill ha den i t.ex röd för då är det lättare att hitta tillbaka i jungle/snö etc. Men får först köpa en kniv med fingerskydd och fodral os.

Yxan har jag i ramväskan men där tar den mycket plats så det skulle vara mycket bättre i pakethållaren. Ingen aning hur jag skulle fästa den där, den får iaf inte ramla av och t.ex landa i hjulet. Tror inte att ekrarna skulle uppskatta det.
Men får också köpa först en annan yxa för den är tung och har ingen fodral. Hittade den i skogen och har gjort mitt vinterfatbikeliv många gånger lättare, tror inte jag kan utan den, men fan vad tung den är haha.

P1020757.JPG

salle

Aktiv medlem
Kniv på cykel
Yonna sa:
Mikva sa:
Tjuvade två bilder:

Vet inte om det går att ha kniven på styret för jag har många grejer där, bl.a två feedbags:

Så skulle aldrig få ett pris för "bära din kniv på cykel med stil". Men tror inte nån skulle se kniven där, det är bara att jag vill ha den i t.ex röd för då är det lättare att hitta tillbaka i jungle/snö etc. Men får först köpa en kniv med fingerskydd och fodral os.

Yxan har jag i ramväskan men där tar den mycket plats så det skulle vara mycket bättre i pakethållaren. Ingen aning hur jag skulle fästa den där, den får iaf inte ramla av och t.ex landa i hjulet. Tror inte att ekrarna skulle uppskatta det.
Men får också köpa först en annan yxa för den är tung och har ingen fodral. Hittade den i skogen och har gjort mitt vinterfatbikeliv många gånger lättare, tror inte jag kan utan den, men fan vad tung den är haha.
Klart du ska ha en x5:a: https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/fritidsyxor-knivar/yxor/fritidsyxa-100720/

Robban

Medlem
Kniv på cykel
marr sa:
Oskar sa:
marr sa:
Spacekitty sa:
Bakery Meadow sa:
Helt oanvänd med ser jag.
Tror det är rätt vanligt när det gäller såna knivar... ;-)
Jag har två fällkniven som var svarta från början, det är de inte längre :p dock väldigt lite självförsvar inblandat i det.
Svarta grejer är tröttsamt att hitta i mörk skog. Har själv bla en Fällkniven A1. Alla Fällkniven är för tunga för sitt ändamål. Finns dock värre. Verkade bra att kunna batonga ved med men tar hellre med en mindre kniv och grensåg och fixar öppen eld. Snabbare och varmare. Vikten blir den samma.

Satsa på en färgglad kniv med plasthandtag o plastslida. Bara att skölja av efter användning.

Bilagor

Yonna

Aktiv medlem
Kniv på cykel
BigF sa:
KLAS! Kort lätt attackspade. Lika bra att gräva latringrop med som att fäktas med illasinnade tjuvar, banditer och våldtäktsmän.
Får köpa en trailer om jag ska följa alla råd från ni snälla happyriders :)

salle sa:
Jo, den här vintern får fatbiken en lättare yxa, plus en bättre kniv. Mysiga julpresenter!

Robban sa:
Satsa på en färgglad kniv med plasthandtag o plastslida. Bara att skölja av efter användning.
Jepp, det ska jag göra. Färgglad och ska tejpa toppen med lite svart tejp så att den inte veckar uppmärksamhet mellan grejerna på styret. Plast är också skönt när det fryser, är ofta billigare och lätt att borra i ett håll för ett snöre (då är det mindre lätt att tappa bort den).
Egentligen vill jag ha en kniv med två fodral; ett som sitter fast på cykeln och ett för när jag tar med kniven in i tältet eller packraften. Då kan den inte sticka ett hål i liggunderlaget eller ännu värre i båten för då är jag hajmat. 😱

Yonna

Aktiv medlem
Kniv på cykel
Egentligen är tråden inte [OT] inser jag plötsligt. En kniv är ju viktig för att överleva fatbikeäventyr, viktigare än frågor vilken däck, pump, komponentgrupp etc behövs och de frågorna är ju inte heller OT. Så jag tar bort OT:en!

A-N

Medlem
Kniv på cykel
Okunnig om självförsvar. Det enda jag hört är är att en ficklampa med mycket starkt sken ska vara rätt effektivt för att få tid att fly (eventuellt kompletterat med en pungspark). Men är det flera som angriper en så behöver man nog en ganska stor kniv.

Stor kniv:
https://www.coldsteel.com/products/swords/historical-swords/grosse-messer.html

Som synes av demonstationsvideon så är det ett verktyg enbart avsett att skära upp lunchen med, kapa mattor till rätt längd, klyva ved och lite snickeri. Lämpar sig även för sällskapsspel såsom prickkastning och att... öh... klyva skallen på någon för att avsluta med en halshuggning?

*edit - Lite äckelvarning på filmen kanske.

Senast ändrad:

mb5

Aktiv medlem
Kniv på cykel
salle sa:
+1

Lagom vikt, små och bekväm att arbeta med. Funkar bra för ved, att hacka ett hål in i islagd sjö och säkert utmärkt för självförsvar med (inga egna erfarenheter där dock). :-)

Dock min är i svart (äldre modell, vet inte), passar bättre till cykeln iaf.

yxan.jpg

Jo, ingen snygg hållare, bara skyddet som kom med yxan + en rem + en dragsnöre. Men fixad i ett par minuter -- så här brukar det vara alltid i mitt fall när jag försöker lösa allt typ halv timme efter jag ville reda vara på väg. :) Åt andra håll funkade den hur bra som helst (bara en rekommendation -- använder man en rem med metalspann, då är det utmärkt ifall målet var att förbättra luftflöde i byxorna med hjälp av ett par nya hål, men inte så bra annars, bättre med plast ... testat).

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Kniv på cykel
Nämen, en kniv på cykel-tråd. Mycket ska man skåda :) men ashärligt är det ju i vilket fall som helst.

Har alltid gillat knivar av någon anledning. Hade en hel hög när jag var liten. Numera endast ett fåtal. Fick någon vision av att jag behövde en ny friluftskniv i födelsedagspresent till mig själv så jag gick och köpte en ny häromdagen.

Ville så gärna ha mitt livs första 'Fällkniven'. Men kunde inte riktigt motivera priset, speciellt inte då jag inte kunde hitta en modell som kändes helt klockren. F1 Pro, S1? Nä, de kändes lite väl biffiga för allmänt bruk så jag kollade på min lokala hårdvarubutik Jula och, minsann. Av alla ställen man kan köpa kniv på så hade de den perfekta kniven där! :) Buck Selkirk (863) (länk)

Lagom stor, med bonus eldstål med inbyggd visselpipa. SAMT... en konfigurerbar slida! Det går att skruva bort prylarna och bygga ihop som man önskar, horisontalt eller vertikalt eller whatever.

Jag testade två olika placeringar här bara för skojs skull.
Först bara bygeln med dubbelhäftande tejp och buntband runt styrröret.
Sedan hela kitet fastskruvat i anything-cage-hålen.

IMG_5097.jpg

IMG_5098.jpg

IMG_5105.jpg

Senast ändrad:
Kniv på cykel
A-N sa:
Okunnig om självförsvar. Det enda jag hört är är att en ficklampa med mycket starkt sken ska vara rätt effektivt för att få tid att fly (eventuellt kompletterat med en pungspark). Men är det flera som angriper en så behöver man nog en ganska stor kniv.

Stor kniv:
https://www.coldsteel.com/products/swords/historical-swords/grosse-messer.html

Som synes av demonstationsvideon så är det ett verktyg enbart avsett att skära upp lunchen med, kapa mattor till rätt längd, klyva ved och lite snickeri. Lämpar sig även för sällskapsspel såsom prickkastning och att... öh... klyva skallen på någon för att avsluta med en halshuggning?

*edit - Lite äckelvarning på filmen kanske.
Den där videon känns som något en packe incels sitter och tittar på medan de fappar.

Yonna

Aktiv medlem
Kniv på cykel
Wow, det ser bra ut Sambal och Martin! Inspirerande! Tack :)

Kollar några knivar på nätet just nu men usch vad finns det många olika sorter. Jakt, fjäll ,slakt, fisk, outdoor, skogs, filet, militär, bushcraft, stål, kolstål, rostfri, keramiskt, laserhärdat, självslipande, dubbeleggad, med buköppnare (låter bra när man behöver kastrera nån), sågtänder, fingerskydd ..
Tur att jag har ingen pengar, då är valet lätt. Och tur att jag vill inte flå vildsvin, älgar etc men bara män.
Finns förresten även knivar med batterier:

157702223-origpic-c5f0ba.jpg

Vad tycker ni om Morakniv Bushcraft SRT: https://www.widforss.se/morakniv-bushcraft-black-srt
Inte dyrt och låter som en bra överlevnadskniv för tjejer på långfatbiketur, eller? Okej, den är svart men kan tejpa lite röd på handtagen.

product_9690763b.jpg

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Kniv på cykel
Yonna sa:
Vad tycker ni om Morakniv Bushcraft SRT: https://www.widforss.se/morakniv-bushcraft-black-srt
Inte dyrt och låter som en bra överlevnadskniv för tjejer på långfatbiketur, eller? Okej, den är svart men kan tejpa lite röd på handtagen.
Det finns andra modeller av deras knivar också, kan vara värt att spana in. Just den där har ju sågtänder, kan ju vara bra, men blir det inte jobbigare om man ska slipa kniven!?
https://morakniv.se/produktkategori/knivar/friluftsknivar/
Det var faktiskt en Morakniv jag hade tänkt skaffa på Jula, därför jag ens kollade på Jula från första början. Men så hade de den där Buck Selkirk som såg riktigt fin ut. Men en Morakniv hade nog dugt lika bra :)

/edit: test där de jämför Selkirk vs Bushcraft vs Swamp Romper:
https://www.nothingbutknives.com/buck-selkirk-knife-review/

Senast ändrad:

42Hz

Aktiv medlem
Kniv på cykel
För alla som är rädda att tappa bort kniven i mörkret. ;)

Fast det verkar lite svårt med tullen och tritium...

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Kniv på cykel
Kollade lite mer på Moraknivarna, tycker nog Companion ser mest lockande ut, finns i olika färger dessutom, så behöver du inte tejpa med rött :)
https://morakniv.se/produkt/companion/

Finns även en uppgraderad modell med modulär slida för olika fästalternativ, verkar ju fin. Nog den jag själv skulle valt men det är ju högst personligt detta. Kunde fått vara en gnutta tjockare blad kanske men det här är ju nog grymt att tälja med samt att den är lätt och bra.
https://morakniv.se/produkt/companion-expert/

Senast ändrad:

Yonna

Aktiv medlem
Kniv på cykel
Sambal Oelek sa:
Yonna sa:
Just den där har ju sågtänder, kan ju vara bra, men blir det inte jobbigare om man ska slipa kniven!?
Just ja, har inte tänkt på detta! Bra att du säger!

Sambal Oelek sa:
Finns även en uppgraderad modell med modulär slida för olika fästalternativ, verkar ju fin. Nog den jag själv skulle valt men det är ju högst personligt detta. Kunde fått vara en gnutta tjockare blad kanske men det här är ju nog grymt att tälja med samt att den är lätt och bra.
https://morakniv.se/produkt/companion-expert/
Den ser bra ut, bra pris också och precis vad en fatbiketjej behöver så ska slänga den i kundvagn :)
Tack du snälla Sambal!

Vizual54

Medlem
Kniv på cykel
Yonna sa:
Jag har en variant av den i orange med tändstål och diamantbryne. Tycker det är en utmärkt kniv för friluftsliv och kan rekommendera den. Gillar den orangea färgen som gör den i princip omöjlig att tappa bort. Bra med diamantbryne också så man kan skärpa upp den orde7ntligt för precisa pungsnitt :)

https://www.widforss.se/morakniv-bu...G7Su15MTMLfh2tbFPpvs5RLkkm26B9j8aAlHOEALw_wcB

Senast ändrad:

Yonna

Aktiv medlem
Kniv på cykel
Vizual54 sa:
Jag har en variant av den i orange med tändstål och diamantbryne. Tycker det är en utmärkt kniv för friluftsliv och kan rekommendera den. Gillar den orangea färgen som gör den i princip omöjlig att tappa bort. Bra med diamantbryne också så man kan skärpa upp den orde7ntligt för precisa pungsnitt :)

https://www.widforss.se/morakniv-bu...G7Su15MTMLfh2tbFPpvs5RLkkm26B9j8aAlHOEALw_wcB
Tvivlade mellan svart och orange, men tyvärr är knivslidan då också orange och det kan inte på en svart cykel, det är ju helt omodernt ;) Dessutom försöker jag cykla så osynligt som möjligt. Inte lätt med en för stor cykel, gummibåt, paddel på rygg plus en trailer laddat med yxor, granater och knivar os, så valde därför svarta säkerhet. Jo, förmodligen ska jag tappa kniven på nästa långtur, alltså nästa vecka.

Beställde förresten en Companion Heavy Duty: Just den här modellen har ett något tjockare blad som är skapat för att kunna slipas upp och ge den skärpa som den levereras med gång på gång. Passar utmärkt för jägaren, fiskaren, och fatbiketjejer!

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Kniv på cykel
Jaså, en Heavy Duty-modell med 3,2 mm blad, det var ju inte alls dumt! Ett vettigt köp!

Jag upptäckte idag när jag skulle skära gipsskivor att min favorit bygg-kniv är en Morakniv Companion! :) med röda delar i svart handtag. Slidan också svart. Har kolstålsversionen just för det är enkelt att slipa den. Men i fält tror jag att jag föredrar rostfritt då det håller lite bättre.

Den är ju väldigt lätt och smidig. 74 gram, jämfört med 221 gram som min nya väger. Fast jag brukar ofta vara ganska våldsam, klyva vedträn, hugga grillpinne osv. Så det var därför jag tänkte att en lite extra heavy duty kunde vara bra att ha.

IMG_5108.jpg

Oskar

Aktiv medlem
Kniv på cykel
Sambal Oelek sa:
Jaså, en Heavy Duty-modell med 3,2 mm blad, det var ju inte alls dumt! Ett vettigt köp!

Jag upptäckte idag när jag skulle skära gipsskivor att min favorit bygg-kniv är en Morakniv Companion! :) med röda delar i svart handtag. Slidan också svart. Har kolstålsversionen just för det är enkelt att slipa den. Men i fält tror jag att jag föredrar rostfritt då det håller lite bättre.

Den är ju väldigt lätt och smidig. 74 gram, jämfört med 221 gram som min nya väger. Fast jag brukar ofta vara ganska våldsam, klyva vedträn, hugga grillpinne osv. Så det var därför jag tänkte att en lite extra heavy duty kunde vara bra att ha.
Slipningen på din Mora är ju bättre anpassad för detta än slipningen på din Buck.

Rut-66

Medlem
Kniv på cykel
Orderbekräftelse lördag 23:e 19:42
Hämtade ut idag för snart en timme sedan.
Widforss + PostNord

Sötaste lilla nödkniv jag ägt 🙂

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Kniv på cykel
Haha! Helt klart

Skulle beställa en sak från Cykelkraft och såg att de hade Morakniv Companion Heavy Duty där så en sådan råkade slinka med. Den får nog bli brukskniven. Dvs, den man kommer verkligen använda :) Den större kan man på grillafton med polarna där man sitter runt lägerelden och skryter :)

4cyberspace

Ny medlem
Kniv på cykel
Yonna sa:
Mikva sa:
Tjuvade två bilder:

De har bra yxor till bra pris på biltema, se länkarna nedan. Bara ett tips.

https://www.biltema.se/verktyg/hand...MIgr3Cs6mG5gIVyx0YCh3fEwh7EAQYASABEgLSrfD_BwE

https://www.biltema.se/fritid/frilu...MIgr3Cs6mG5gIVyx0YCh3fEwh7EAQYAiABEgLyxPD_BwE

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Kniv på cykel
Idag fick jag Morakniven, heavy duty. Det är inte bara något tjockare blad, den är även något större rent allmänt än min nuvarande light duty-modell. Väger drygt ett hekto så det är ju ändå en ganska smidig kniv.

/edit: tycker man plastslidan är tråkig finns det upgrades :)
https://www.raymears.com/Bushcraft_...r-Morakniv-Companion-Heavy-Duty-Knife-Sheath/

/edit2: just det, en nackdel. Det är att ryggen på bladet är något rundat, det går inte att använda till eldstål. Då får man slipa upp en plan yta där om man tänkte ha den till det. Eller så överväger man Bushcraft-modellen istället.

IMG_5163.jpg

IMG_5164.jpg

IMG_5165.jpg

IMG_5167.jpg

IMG_5168.jpg

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Kniv på cykel
jag har lyckats ha av ett 2,5 mm-blad, men då använde jag inte kniven riktigt som det är tänkt, såklart :) men det blir ju ofta så. Man bänder vedträn eller nåt. 2,5 mm känns lite klent ibland kan jag tycka. Känns lite robustare med 3,2 mm.

Finns ju en anledning till att vissa föredrar fulltånge-knivar som t ex Morakniv Garberg, dvs, bladet går hela vägen skaftet. Just för man vill undvika otrevliga överraskningar när man använder kniven som universalverktyg :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer