Bakery Meadow
Medlem
Kniv på cykel
Måla handtaget till kniven svart eller köp en med svart handtag. OM du hamnar i en situation där du behöver försvara dig så gör det.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Yonna sa:Okej, det blir alltså kniv med fingerstopp, pepparspray, svärd, björnspray, spade, knock-out spray, hårspray, handgranater, tårgas, kickboxning, M60, Buck General, Ak4, yxa och en fatstridsvagn! Tack sveriges snällaste cykelforum :)
Bakery Meadow sa:Måla handtaget till kniven svart eller köp en med svart handtag. OM du hamnar i en situation där du behöver försvara dig så gör det.
Spacekitty sa:Bakery Meadow sa:Måla handtaget till kniven svart eller köp en med svart handtag. OM du hamnar i en situation där du behöver försvara dig så gör det.
Det finns fina att köpa. Denna följer med mig när jag cyklar själv.
Spacekitty sa:Bakery Meadow sa:Måla handtaget till kniven svart eller köp en med svart handtag. OM du hamnar i en situation där du behöver försvara dig så gör det.
marr sa:Spacekitty sa:Bakery Meadow sa:Måla handtaget till kniven svart eller köp en med svart handtag. OM du hamnar i en situation där du behöver försvara dig så gör det.
Helt oanvänd med ser jag.
Oskar sa:marr sa:Spacekitty sa:Bakery Meadow sa:Måla handtaget till kniven svart eller köp en med svart handtag. OM du hamnar i en situation där du behöver försvara dig så gör det.
Tror det är rätt vanligt när det gäller såna knivar... ;-)
Det bästa är att köra ner kniven i något dött längs vägkanten sen är den redo.marr sa:Spacekitty sa:Bakery Meadow sa:Måla handtaget till kniven svart eller köp en med svart handtag. OM du hamnar i en situation där du behöver försvara dig så gör det.
Helt oanvänd med ser jag. Bra :) (om det är för självfösrvar)
I love it! Det ska jag också göra, thanks!Mikva sa:Såhär bär man kniv och yxa på cykel med still... https://www.instagram.com/p/B5BifGJJ2Hz/?igshid=dohuq5bmyz9m
BigF sa:KLAS! Kort lätt attackspade. Lika bra att gräva latringrop med som att fäktas med illasinnade tjuvar, banditer och våldtäktsmän.
Yonna sa:I love it! Det ska jag också göra, thanks!Mikva sa:Såhär bär man kniv och yxa på cykel med still... https://www.instagram.com/p/B5BifGJJ2Hz/?igshid=dohuq5bmyz9m
Tjuvade två bilder:
Vet inte om det går att ha kniven på styret för jag har många grejer där, bl.a två feedbags:
Så skulle aldrig få ett pris för "bära din kniv på cykel med stil". Men tror inte nån skulle se kniven där, det är bara att jag vill ha den i t.ex röd för då är det lättare att hitta tillbaka i jungle/snö etc. Men får först köpa en kniv med fingerskydd och fodral os.
Yxan har jag i ramväskan men där tar den mycket plats så det skulle vara mycket bättre i pakethållaren. Ingen aning hur jag skulle fästa den där, den får iaf inte ramla av och t.ex landa i hjulet. Tror inte att ekrarna skulle uppskatta det.
Men får också köpa först en annan yxa för den är tung och har ingen fodral. Hittade den i skogen och har gjort mitt vinterfatbikeliv många gånger lättare, tror inte jag kan utan den, men fan vad tung den är haha.
marr sa:Oskar sa:marr sa:Spacekitty sa:Bakery Meadow sa:Måla handtaget till kniven svart eller köp en med svart handtag. OM du hamnar i en situation där du behöver försvara dig så gör det.
Tror det är rätt vanligt när det gäller såna knivar... ;-)
Jag har två fällkniven som var svarta från början, det är de inte längre :p dock väldigt lite självförsvar inblandat i det.
Får köpa en trailer om jag ska följa alla råd från ni snälla happyriders :)BigF sa:KLAS! Kort lätt attackspade. Lika bra att gräva latringrop med som att fäktas med illasinnade tjuvar, banditer och våldtäktsmän.
Jo, den här vintern får fatbiken en lättare yxa, plus en bättre kniv. Mysiga julpresenter!salle sa:
Jepp, det ska jag göra. Färgglad och ska tejpa toppen med lite svart tejp så att den inte veckar uppmärksamhet mellan grejerna på styret. Plast är också skönt när det fryser, är ofta billigare och lätt att borra i ett håll för ett snöre (då är det mindre lätt att tappa bort den).Robban sa:Satsa på en färgglad kniv med plasthandtag o plastslida. Bara att skölja av efter användning.
salle sa:
A-N sa:Okunnig om självförsvar. Det enda jag hört är är att en ficklampa med mycket starkt sken ska vara rätt effektivt för att få tid att fly (eventuellt kompletterat med en pungspark). Men är det flera som angriper en så behöver man nog en ganska stor kniv.
Stor kniv:
https://www.coldsteel.com/products/swords/historical-swords/grosse-messer.html
Som synes av demonstationsvideon så är det ett verktyg enbart avsett att skära upp lunchen med, kapa mattor till rätt längd, klyva ved och lite snickeri. Lämpar sig även för sällskapsspel såsom prickkastning och att... öh... klyva skallen på någon för att avsluta med en halshuggning?
*edit - Lite äckelvarning på filmen kanske.
Det finns andra modeller av deras knivar också, kan vara värt att spana in. Just den där har ju sågtänder, kan ju vara bra, men blir det inte jobbigare om man ska slipa kniven!?Yonna sa:Vad tycker ni om Morakniv Bushcraft SRT: https://www.widforss.se/morakniv-bushcraft-black-srt
Inte dyrt och låter som en bra överlevnadskniv för tjejer på långfatbiketur, eller? Okej, den är svart men kan tejpa lite röd på handtagen.
Just ja, har inte tänkt på detta! Bra att du säger!Sambal Oelek sa:Just den där har ju sågtänder, kan ju vara bra, men blir det inte jobbigare om man ska slipa kniven!?Yonna sa:Vad tycker ni om Morakniv Bushcraft SRT: https://www.widforss.se/morakniv-bushcraft-black-srt
Den ser bra ut, bra pris också och precis vad en fatbiketjej behöver så ska slänga den i kundvagn :)Sambal Oelek sa:Finns även en uppgraderad modell med modulär slida för olika fästalternativ, verkar ju fin. Nog den jag själv skulle valt men det är ju högst personligt detta. Kunde fått vara en gnutta tjockare blad kanske men det här är ju nog grymt att tälja med samt att den är lätt och bra.
https://morakniv.se/produkt/companion-expert/
Jag har en variant av den i orange med tändstål och diamantbryne. Tycker det är en utmärkt kniv för friluftsliv och kan rekommendera den. Gillar den orangea färgen som gör den i princip omöjlig att tappa bort. Bra med diamantbryne också så man kan skärpa upp den orde7ntligt för precisa pungsnitt :)Yonna sa:Vad tycker ni om Morakniv Bushcraft SRT: https://www.widforss.se/morakniv-bushcraft-black-srt
Inte dyrt och låter som en bra överlevnadskniv för tjejer på långfatbiketur, eller? Okej, den är svart men kan tejpa lite röd på handtagen.
Tvivlade mellan svart och orange, men tyvärr är knivslidan då också orange och det kan inte på en svart cykel, det är ju helt omodernt ;) Dessutom försöker jag cykla så osynligt som möjligt. Inte lätt med en för stor cykel, gummibåt, paddel på rygg plus en trailer laddat med yxor, granater och knivar os, så valde därför svarta säkerhet. Jo, förmodligen ska jag tappa kniven på nästa långtur, alltså nästa vecka.Vizual54 sa:Jag har en variant av den i orange med tändstål och diamantbryne. Tycker det är en utmärkt kniv för friluftsliv och kan rekommendera den. Gillar den orangea färgen som gör den i princip omöjlig att tappa bort. Bra med diamantbryne också så man kan skärpa upp den orde7ntligt för precisa pungsnitt :)
https://www.widforss.se/morakniv-bu...G7Su15MTMLfh2tbFPpvs5RLkkm26B9j8aAlHOEALw_wcB
Sambal Oelek sa:Jaså, en Heavy Duty-modell med 3,2 mm blad, det var ju inte alls dumt! Ett vettigt köp!
Jag upptäckte idag när jag skulle skära gipsskivor att min favorit bygg-kniv är en Morakniv Companion! :) med röda delar i svart handtag. Slidan också svart. Har kolstålsversionen just för det är enkelt att slipa den. Men i fält tror jag att jag föredrar rostfritt då det håller lite bättre.
Den är ju väldigt lätt och smidig. 74 gram, jämfört med 221 gram som min nya väger. Fast jag brukar ofta vara ganska våldsam, klyva vedträn, hugga grillpinne osv. Så det var därför jag tänkte att en lite extra heavy duty kunde vara bra att ha.
Jag hittade inte bladkniven just då. Lite mycket byggröraRaggamuffin sa:Varför skär du gips med en sån kniv?
Yonna sa:I love it! Det ska jag också göra, thanks!Mikva sa:Såhär bär man kniv och yxa på cykel med still... https://www.instagram.com/p/B5BifGJJ2Hz/?igshid=dohuq5bmyz9m
Tjuvade två bilder:
Vet inte om det går att ha kniven på styret för jag har många grejer där, bl.a två feedbags:
Så skulle aldrig få ett pris för "bära din kniv på cykel med stil". Men tror inte nån skulle se kniven där, det är bara att jag vill ha den i t.ex röd för då är det lättare att hitta tillbaka i jungle/snö etc. Men får först köpa en kniv med fingerskydd och fodral os.
Yxan har jag i ramväskan men där tar den mycket plats så det skulle vara mycket bättre i pakethållaren. Ingen aning hur jag skulle fästa den där, den får iaf inte ramla av och t.ex landa i hjulet. Tror inte att ekrarna skulle uppskatta det.
Men får också köpa först en annan yxa för den är tung och har ingen fodral. Hittade den i skogen och har gjort mitt vinterfatbikeliv många gånger lättare, tror inte jag kan utan den, men fan vad tung den är haha.
jeppOskar sa:Ja, den har väl 3,2 mm tjockt blad istf 2,5 mm? (orkar inte gooogla)