[Köpråd] Gravel bike

Blyfri92

Ny medlem
[Köpråd] Gravel bike
Så för första gången på länge står jag nu helt utan cykel. Den ena är såld och den andra blev stulen. Det går förstås inte för sig så här på våren.

Är ute efter en gravel bike. Hade tidigare en Vitus Substance Sora (den som blev stulen) som jag ursprungligen köpte för att pendla med. Det slutade dock med att jag fastnade helt för att cykla längre turer på varierande underlag och till slut cyklade jag knappt MTB längre (den som blev såld). Nu tänkte jag istället satsa lite mer på gravel bike och skulle vilja ha något mer påkostat än Vitusen jag hade. Tänker mig framför allt motions- och nöjesåkning på grusvägar, enklare stigar och asfalt. Inte pendling till jobb som det ser ut nu. Mäter närmare 1,90 och budgeten ligger någonstans kring 15k. Har inget emot att beställa utomlands så länge det är inom EU.

Det jag är mest konfunderad över efter att ha läst runt är hur man bör tänka kring ram-material (spelar ingen större roll för "känslan"?, men vore trevligt om det inte vägde bly) och singelklinga kontra dubbelklinga.

HåkanC

Aktiv medlem
[Köpråd] Gravel bike
Det jag är mest konfunderad över efter att ha läst runt är hur man bör tänka kring ram-material (spelar ingen större roll för "känslan"?, men vore trevligt om det inte vägde bly) och singelklinga kontra dubbelklinga.
Precis som du skriver är rammaterialet inte särskilt viktigt för "känslan" (eller åtminstone den upplevda komforten)
men de lättaste ramarna kostar med än 15kSEK för endast ramen.
Vill du att din nya cykel skall vara allround så är 2x ett självklart val
Dessutom är det enklare att byta från 2x => 1x än tvärtom, på en del ramar är det "omöjligt"

Tyvärr har jag inga konkreta tips att komma med, men skriv gärna mer om din Vitus;
-Vilken strl var det? (Dvs stack och reach)
-Hur bra trivdes du med den?
-Osv, osv
Då blir det lättare att komma med mer konkreta tips

Blyfri92

Ny medlem
[Köpråd] Gravel bike
Hittade cykeln med specifikationer här: http://vitusbikes.com/products/substance-sora-2018/ Hade en XL/58cm.

Trivdes väldigt bra med den, men eftersom jag främst köpte den för pendlingens skull så var den väl inte riktigt optimal att nöjes-/motionsåka på och då var det ju framför allt vikten (stålram) och de mekaniska bromsarna som var till en nackdel. Men kul var det ändå och jag förväntar mig att det skulle vara ännu roligare med en cykel som är mer anpassad till ändamålet (lättare vikt, bättre bromsar).

moros

Aktiv medlem
[Köpråd] Gravel bike
Revolt 1 med hydraulisk Tiagra? Då får du dubbeklinga fram. Några kronor över redan innan 10% rabattkod som man brukar ha (komma över)

moros

Aktiv medlem
[Köpråd] Gravel bike
Snubblade över en Bikesterkampanj just nu. De har 20% på sina Seriouscyklar. Har inte superkoll men de ser rätt trevliga ut. Genomgående axlar osv. Finns ett antal gravelcyklar i olika prisklasser. Ex Grafix GRX med GRX400/600 ligger på 13600 efter rabatt.

Murdock

Aktiv medlem
[Köpråd] Gravel bike
Den här vet jag ingenting om men passar kanske plånboken?
Djävlar vilket pris! Den här hade jag inte tvekat på att köpa om jag inte redan hade en bra gravel.

* Genomgående axlar i både ram och gaffel, 12x100 / 12x142
* 11delad drivlina
* Hydrauliska bromsar, flatmount
* Intern kabeldraging
* Gängat vevlager
* Geometri som tillåter 650b
* Gaffel helt i kolfiber
* Zipp styrstam, styre och sadelstolpe

Varning. Geometrin verkar lite konstig, men det får andra reda ut. Ser mkt lång ut, stack högre på strl 53 än på 56, kan det stämma?

Blyfri92

Ny medlem
[Köpråd] Gravel bike
Stort tack för alla tips! Intressanta cyklar allihopa, speciellt Merlin såg ju riktigt prisvärd ut! Lite skumt färgschema med mörkgrönt och orange men det får väl ses som mindre viktigt. Ska kika nogare på allt ni rekommenderat hittills!

HåkanC

Aktiv medlem
[Köpråd] Gravel bike
Stort tack för alla tips! Intressanta cyklar allihopa, speciellt Merlin såg ju riktigt prisvärd ut!
Nja, Merlinen, i åtminstone det länkade utförandet, skulle jag undvika
Det pga Apex och 1x.
För även om den fungerar är Apex inte vare sig särskilt lätt eller roligaste gruppen, så ngt annat blir med all sannolikhet till det bättre. Även tex Tiagra 2x10, som Merlin Malt även finns med: https://www.merlincycles.com/merlin-malt-g1-tiagra-gravel-bike-2020-147541.html
Den kostar tom c:a 4kSEK mindre, men har tyvärr inte några av de bättre bromsarna eller däcken
Men om du verkligen vill ha en Merlin Malt går det att byta både bromsar och däck för 4kSEK

Varför 2x istf 1X? För att även om 2X är lite tyngre kan det ändå gå snabbare pga lägre effektförluster hos 2x,
åtminstone enl

Från: https://www.velonews.com/2019/05/bi...ferences-between-1x-and-2x-drivetrains_493185

Redigerat
Cykeln jag länkade till i #9, Canyon Grail Al 6.0, har inte endast en bra ram den har även bra däck och 2x10 med hydrauliska bromsar. Men den kanske kostar för mkt?

Senast ändrad:

jonas-ni

Aktiv medlem
[Köpråd] Gravel bike
Jag har inte provcyklat GT Grade AL, den skulle nog ändå ligga högt upp på min lista av tänkbara val.

Någon av Ribbles gravel bikes kanske går att konfigurera inom budget, https://www.ribblecycles.co.uk/bikes/gravel-bikes/ Ibland har de riktigt bra priser på utvalda modeller och specifikationer.

Annars hade jag tänkt tipsa om Croix de fer men den kommer med Trp Hyrd-bromsarna som jag verkligen inte vill rekommendera, https://www.genesisbikes.co.uk/bike/croix-de-fer-20

Nu är ju Storbritannien ute ur EU visserligen.

Blyfri92

Ny medlem
[Köpråd] Gravel bike
Croix de fer var ju ruggigt snygg men lite orolig för vikten med stålram, även om den är lättare än Vitusen jag hade.

Murdock

Aktiv medlem
[Köpråd] Gravel bike

...för 16000 tycker jag är lite mycket utan att få hydrauliska bromsar. Då verkar denna vara ett bättre köp:

När drivlinan är slut, byt ut till valfri?

Blyfri92

Ny medlem
[Köpråd] Gravel bike
Efter att ha läst, kollat runt och jämfört fram och tillbaka så känns det som att de starkaste kandidaterna är:
  • Canyon Grail AL 6.0 (Inte långt över den initiala budgeten på 15k, vet dock inte vad man ska tro om leveranstiden. Är det som det står beräknat till juli-augusti så faller den bort p.g.a. det tyvärr)
  • Vitus Substance i någon konfiguration, hade som sagt en instegsvariant som gjorde att jag fick upp ögonen för Gravel och trivdes bra med.
  • Bubblare: Cube Nuroad Race, några kommentarer från experterna på denna? Gillar färgen.(https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-nuroad-race-black-n-greyblue-896314)
Samtliga ovan har någon variant av Shimano GRX med dubbelklinga.

HåkanC

Aktiv medlem
[Köpråd] Gravel bike

Blyfri92

Ny medlem
[Köpråd] Gravel bike
Vad sägs om GT Grade Carbon Tiagra för 9500 SEK?
Dvs den begagnade som säljs på Köp&Sälj i en strl som påstås passa för 185-195 cm
GT Grade Carbon Tiagra
(Jag har ingen som helst personlig koppling till vare sig annons, säljare eller cykel)
Intressant! Dock har den bromsarna som någon varnade för högre upp, själv vet jag inget om dem. De duger säkert gott och väl för mig och det är ju ramen som är det viktigaste.

SteffoN

Medlem
[Köpråd] Gravel bike
Är (ganska nybliven) ägare till ovanstående, just pga att Canyon hade månaders leveranstid!
Jag är nöjd, men kan såklart inte jämföra med de andra.
Av vad jag kan utläsa så är Cuben "bättre" än Canyon på drivlinan (GRX-600 istället för GRX-400) men har sämre hjul!
De har nästan samma geometri med.

Pfaff

Aktiv medlem
[Köpråd] Gravel bike
Intressant! Dock har den bromsarna som någon varnade för högre upp, själv vet jag inget om dem. De duger säkert gott och väl för mig och det är ju ramen som är det viktigaste.
Jag har haft precis en så’n. Bromsarna var Hy/Rd och problemfria hela vägen. Cykeln var mycket komfortabel. Sålde den därför jag behövde en som kunde ta bredare däck pga anledning (2017 klarar max 35 mm däck) Hade inte det varit fallet skulle jag fortfarande köra Graden. 2020års modell som klarar mina däckkrav fanns inte på marknaden då.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer