Köpråd - MTB instegscykel åt nybörjare

RoyalMoose

Ny medlem
Hej!

Jag är ute efter en cykel till brorsan då jag försöker få in honom på MTB. Han säger att han kommer absolut inte lägga mer än 5000kr på cykeln och då vill han också samtidigt kunna använda cykeln till vardagen. Han är vuxen och har lite cykelbana men kan inget om MTB så tänker att det är bra med en billigare cykel ifall det inte fastnar.

Nu har jag kollat runt i flera veckor på blocket, happyride och Facebook-market men då jag är relativt ny själv och inte insatt i det tekniska så hoppas jag få lite råd härifrån!

Lite relevant info:
Max pris: 5000kr
Längd på grabben: 181-182cm
Område: Västra Götaland, bor i Borås men villig att åka 1-2 timmar för en prisvärd cykel

Jag har kollat runt lite på storlekar och det känns som att en L borde passa men hade en M funkat för honom? Nu förstår jag att det är lite skillnad mellan märken och deras storlekar men undrar mest vad man kommer undan med.

Har några olika som jag kikat på

Uppskattar all hjälp jag kan få! Säg till om jag glömt någon info

stigmarodören

Aktiv medlem
Om du nu läst på forumet i veckor har du redan hört detta men för 5000kr får du inte mycket. Några tusenlappar upp gör stor skillnad.

RoyalMoose

Ny medlem
I själva forumet så har jag inte läst på så mycket, jag menade mest köp- och säljdelen med annonser.
Jag har märkt att man får betydligt mer om man bara går upp lite i priset som du säger men när man är student så har man en tight budget att hålla. Det viktigaste här är att komma igång och inte att ha en superfräsig cykel.

Jag är mest ute efter tips om vad jag ska ha utkik efter eftersom det finns så otroligt mycket bra information från alla möjliga håll men för mig blir det lite rörigt så jag uppskattar all hjälp jag kan få

Tjock-Jonne

Aktiv medlem
Leta efter en hoj i stl L som har skivbromsar och 1x (ingen framväxel). Strunta i vad komponenterna heter (de kommer att vara rätt trista på alla hojar i prisklassen). Det viktiga är att cykeln är hel och ren. Lycka till!

RoyalMoose

Ny medlem
Leta efter en hoj i stl L som har skivbromsar och 1x (ingen framväxel). Strunta i vad komponenterna heter (de kommer att vara rätt trista på alla hojar i prisklassen). Det viktiga är att cykeln är hel och ren. Lycka till!
Okej så L är ett måste då? Tänkte att han låg nästan på gränsen mellan mellan M och L så att man kunde komma undan med det, men det kanske inte funkar så.

Är det några märken som är att akta sig för eller är de flesta likvärdiga i den prisklassen?

stigmarodören

Aktiv medlem
Du får inte stirra sig blind på märken och storlekar. Kolla specifika komponenter som sitter på cykeln och cykelns geometri då storlekar skiljer sig.

DanielS

Aktiv medlem
Är det några märken som är att akta sig för eller är de flesta likvärdiga i den prisklassen?
Köper man ett välkänt märke kan det ju vara lättare att sälja vidare om intresset inte består. Annars brukar utrustningen vara rätt lika i en given prisklass.

Det blir ju inte en jätterolig mtb i för din budget, Trek-cykeln du länkar är väl mest lockande. 5000kr känns dyrt men priserna är ju högre nu än för några år sedan. Anledningen att jag gillar den bättre är att den är snyggare och har en gaffel jag känner till, Meridan saknar årsmodell så svårt att hitta spec. Trek-cykeln riskerar väl dock att vara något liten...

Det XXL och Decathlon har att erbjuda i prisklassen känns inte så skoj för cykling i skog..?

Kolla att allt fungerar som det ska, om delar måste bytas eller repareras blir det snabbt mycket dyrare.

Man kan ju absolut ha skoj på en billig cykel men det finns också en risk att fel cykel gör det tristare och svårare än nödvändigt. Så var det för mig med min första cykel även om den hade en del rätt också.

Senast ändrad:

OlofSx

Aktiv medlem
Kona Lava Dome 2022 för 7850 inkl frakt.

Inte inom budget (sponsra honom, eh?) men känns som en väldigt vettig cykel för priset med bra microSHIFT Ascend 1x9 växelsystem med clutch och bred kassett, bra däck, bra bromsar, och en vettig XCR32 (tyvärr coil och inte air) framdämpare. Lite mer fokus på rulla stig än att rulla till affären. Borde ha bra andrahandsvärde.

RoyalMoose

Ny medlem
Köper man ett välkänt märke kan det ju vara lättare att sälja vidare om intresset inte består. Annars brukar utrustningen vara rätt lika i en given prisklass.

Det blir ju inte en jätterolig mtb i för din budget, Trek-cykeln du länkar är väl mest lockande. 5000kr känns dyrt men priserna är ju högre nu än för några år sedan. Anledningen att jag gillar den bättre är att den är snyggare och har en gaffel jag känner till, Meridan saknar årsmodell så svårt att hitta spec. Trek-cykeln riskerar väl dock att vara något liten...

Det XXL och Decathlon har att erbjuda i prisklassen känns inte så skoj för cykling i skog..?

Kolla att allt fungerar som det ska, om delar måste bytas eller repareras blir det snabbt mycket dyrare.

Man kan ju absolut ha skoj på en billig cykel men det finns också en risk att fel cykel gör det tristare och svårare än nödvändigt. Så var det för mig med min första cykel även om den hade en del rätt också.
Nej det är en tråkig prisklass men man måste ju börja någonstans. Tänker att man kan köpa något som funkar för stunden och när budgeten tillåter!

Kona Lava Dome 2022 för 7850 inkl frakt.

Inte inom budget (sponsra honom, eh?) men känns som en väldigt vettig cykel för priset med bra microSHIFT Ascend 1x9 växelsystem med clutch och bred kassett, bra däck, bra bromsar, och en vettig XCR32 (tyvärr coil och inte air) framdämpare. Lite mer fokus på rulla stig än att rulla till affären. Borde ha bra andrahandsvärde.

Det var ett bra tips men lite för dyr. Jag är också student tyvärr och vi båda är några år från då man slipper ta CSN. Ett alternativ är ju att han får spara några månader till så kanske han får sig något som är mer prisvärt och håller längre.

Jag blev dock tipsad om denna av en kompis MTB Fuji Tahoe 29", en tusenlapp över budgeten men att det skulle vara värt det. Vad tros?

Topp