Köptips lvg 30-40tkr

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Hej igen!

Tog tacksamt emot köptips på mtb i klassen 30-50tkr för några veckor sedan, men olyckligtvis lyckades jag kapa av lillfingertoppen så med det får jag chilla med mtb-köp och blev sugen på att ta upp lvg igen, speciellt nu när man kör hemmakontor med möjlighet till lunchrundor. Såklart vill man ha lite prylgodis för att kickstarta suget! :)
Tänker ha cykeln till allt mellan snabba pass på 45min-1h och heldagsrundor 10mil. Förmodligen mer betoning på kortare träningsrundorna, dock gärna cykel med lite komfort! Tänker 30-40tkr blir bra prisområde så kan jag sätta av typ ~10tkr på att uppgradera lvg-garderoben kläder, hjälm, glajor och kanske en uppsättning bra däck om det skulle behövas. Nu kanske jag svär i kyrkan, men kommer till en början rulla med mtbspd (s-works xc).

Har cyklat runt på en merida ride 90 med 8-delad claris och vikt 10+ kg så förmodligen är vad som helst en uppgradering. Frågan är vad jag ska satsa på för modelltyp? Endurance, race eller något däremellan?
Önskemål jag har:
  • Kolfiberram
  • Skivbromsar
  • Bonus men ej krav: el-växlar, kolfiberhjul
Har kollat allt från fultyskar som radon bikes, canyon och rose bikes till mer alldagliga märken som trek och giant, blir inte riktigt klok av att läsa reviews och vad som är viktigt.

Trek domane SL 5 30tkr
https://www.alltricks.com/F-41505-v...omane_sl_5_disc_shimano_105_11v_nautical_navy
Vitus zx1 38tkr
https://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/vitus-zx1-crs-road-bike-ultegra-2020/rp-prod183348

Vitus zenium (med di 2) 33tkr
https://www.chainreactioncycles.com...-cri-road-bike-ultegra-di2-2020/rp-prod186933

Radon bikes Vaillant 10.0 38tkr
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-vaillant-disc-10.0-914365

Direct sales ger bättre spec, men jag är för oerfaren inom lvg för att veta vilken spec som är viktigare att prioritera osv. Verkar dessutom finnas mycket missnöje med leverans från wiggle och bike components som säljer vitus respektive radon.

Hur stor skillnad är det exempelvis på ramen? Tex om jag skulle köpa en enklare pinarello/colnago är den då bättre än en bättre specad radon om båda är i samma prissegment? 30-40tkr ger ju inte någon superspec förstår jag, men kanske bäst att satsa på fin ram i det segmentet och se övrig spec som uppgraderingsprojekt? Är elväxlar värt att skaffa eller är det en dyr gimmick med dyrt underhåll?

Treken är onekligen snyggast, men många verkar basha den för att ha hutlöst dålig spec och 30tkr för 10kg.

Är 184 cm, 92cm gren, 85-90kg

Tar ödmjukt emot tips och vägledning!

1888

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Min dröm:
Går att få i olika utrustningsnivåer

rekrej

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
En Ridley Kanzo Speed. Snabb, snygg, plats med lite större sulor. Älskar min och kör allt från race till gravel på den

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Min dröm:
Går att få i olika utrustningsnivåer
En fråga på bianchin:
Antar att det är ett sk ”premiummärke” som pinarello och colnago. Innebär inte det att man får mer eller mindre endast rullbara delar på en fin ram? Tänker att med ett dyrt rampris blir det inte mycket över till delarna om man ska nå diverse price points?

1888

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Ja, det vill jag påstå.
Inga "skithjul" som sitter på heller.
Själv hade jag nog nöjt mej med fälgbromsar. (kanske)

1888

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Vad är det som kostar med de mekaniska bromsarna? Ny vajer?
Skulle själv sparat mellanskillnaden på mek/el växlar till annat.

Biketown känner jag inte till, men ett ex vad den ligger i pris.

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr

Biketown känner jag inte till, men ett ex vad den ligger i pris.
Finns den i svart? Bianchis klassiska färg går nog tyvärr bort som alternativ.

1888

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr

Med 105 växlar iaf på biketown,
men bara i storlekarna 53 o 57
inte riktigt din storlek tror jag iaf.

Men enl Bianchis hemsida så verkar den finnas i båda.

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr

Med 105 växlar iaf på biketown,
men bara i storlekarna 53 o 57
inte riktigt din storlek tror jag iaf.

Men enl Bianchis hemsida så verkar den finnas i båda.
Är någon real world difference på 105, ultegra och dura ace? Tänker för en motionär på 90kg, är växelgruppen något jag bör bry mig om?

Lejon

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Kolla på Rose. Då kan du speca om och tex få bättre hjul mot rimligt tillägg istf att behöva köpa nya separat.

ooms

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Här har du allt du behöver. Inom budget dessutom 😊
Möjligtvis är hjulen lite "billiga", men helt ok.
Cykeln är grymt snygg i blått, tycker jag.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Byta vajrar och höljen en gång per år, hålla på och justera, osv. Grymt skönt att slippa. Och som sagt, alltid perfekta växlingar (vilket innebär att kedja/kassett slits mindre och håller längre).
Men en varning är på sin plats, har man en gång provat elväxlar, vill man inte ha nåt annat!

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Här har du allt du behöver. Inom budget dessutom 😀
Möjligtvis är hjulen lite "billiga", men helt ok.
Cykeln är grymt snygg i blått, tycker jag.
Tolkar det som att det där är riktigt bra cykel för pengen? Fördrar svarta varianten dock! ;)

om jag slår till på den, vilka hjul rekommenderas att uppgradera till 2021?

Lejon

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Nu ska det väl inte bli en elväxeltråd, men mekaniska växlar på en landsvägscykel som används sommmartid kräver extremt lite underhåll. Byta bakväxelvajer vartannat år kanske. Justera växlar behöver man ju inte direkt göra oftare om inget går sönder (men det är samma med el). I min värld är det hål i huvudet att köpa elväxlar om man vill ha maximal funktion för pengarna man lägger ut. Däremot kan man vilja ha det av andra skäl och det är inte särskilt mycket dyrare så för all del - gillar man el, batteri och teknik så kör på.

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr

1888

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Byta vajrar och höljen en gång per år, hålla på och justera, osv. Grymt skönt att slippa. Och som sagt, alltid perfekta växlingar (vilket innebär att kedja/kassett slits mindre och håller längre).
Men en varning är på sin plats, har man en gång provat elväxlar, vill man inte ha nåt annat!
På min räser (2014) har jag bytt en gång.
Men visst, jag har inte provat el 😜🍻

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
105 finns inte med elväxlar. Jag skulle rekommendera ultegra istället, för ifall man får för sig att elkonvertera så slipper man byta bromsar och vevparti. Det skulle vara befängt att ha en cykel för 40 000 där inte komponentgruppen matchar. 😜
Hehe ja jag är lite sugen på ny tech, elväxlar låter häftigt!

1888

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Personligen skulle jag inte lägga så mkt pengar på en White, trots att jag har 2st White cyklar.
Andrahandsvärdet på denna sjunker nog bra mkt fortare än en en "märkeshoj".

bellasoda

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Roger! Håller mig borta :)
Det viktigaste är att du köper en cykel med en bra ram. White är inte ett märke med gott rykte, utan köp ett väletablerat italienskt eller tyskt märke. Då får du en cykel som du vågar bomba på med i nedförsbackarna. Det handlar inte bara om vikt eller siffror på en spec, utan att styvhet och styrka ska ligga på rätt ställe.

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Det viktigaste är att du köper en cykel med en bra ram. White är inte ett märke med gott rykte, utan köp ett väletablerat italienskt eller tyskt märke. Då får du en cykel som du vågar bomba på med i nedförsbackarna. Det handlar inte bara om vikt eller siffror på en spec, utan att styvhet och styrka ska ligga på rätt ställe.
Tar tacksamt emot tips som sagt, will do! White är struket, just nu verkar i så fall canyon vettigast? Den är definitivt snyggast och har elväxel

glitch

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Bommar kravet på elväxlar:

Eller elväxlar men aluhjul

Frågar man snällt brukar bunnyhop kunna trixa lite till med priserna.

bellasoda

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Tar tacksamt emot tips som sagt, will do! White är struket, just nu verkar i så fall canyon vettigast? Den är definitivt snyggast och har elväxel
Cinelli, Bianchi, Focus gör fina cyklar. Själv hittade jag ett italienskt cykelmärke som heter Dedacciai som jag kan rekommendera starkt, t ex den här:

Jag köpte iofs lös ram och byggde ihop själv med begagnade delar för att få det billigare. Men som sagt, en bra ram är det viktigaste.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer