Kolfiber eller aluminium?

cubefritzz

Aktiv medlem
Jag funderar på att kanske snart byta MTB cykel och undrar nu om någon kan ge mig tydliga svar gällande skillnader på Kolfiber och aluminium ram?

Förr, det vill säga för ca 10-15 år sedan skulle man aldrig satsa på Kolfiber ram, då de gick av lätt vid fall och krasch osv. Hur är det idag? Är kolfiber lika bräckligt? Går de av om man krockar med ett träd eller tappar balsen och flyger all världens väg eller om man tappar cykeln i hög hastighet vid fall osv? Jag är mycket tacksam för svar, då jag inte kan eller har nåfon erfarenhet alls av kolfiber ram. Vet bara att den är lätt i form av vikt därav är det intressant men jag vet inget om hållbarheten idag. Jag är oerhört tacksam om någon som har erfarenhet av detta kan ge mig råd och tips.

Jag tror inte man kan generalisera på ett givande sätt om materialen. Om man är tillräckligt duktig i tillverkningen borde kolfiber alltid kunna vara ett bättre materialval. I praktiken verkar det vara lite si och sådär med det hela. Trots att kolfiber borde vara billigare att tillverka är det i princip alltid dyrare att köpa. Det känns också att kolfibercyklarna tillverkas för att vara så lätta att dom förlorar hållfasthet p.g.a. det. Gererellt får man en tillräckligt styv och hållbar aluminiumcykel för betydligt mindre pengar jämfört vad en kolfiberhoj skulle kosta dig. Så om du inte är väldigt mån om att ha en lättare ram ser jag inte riktigt varför man skulle välja en kolfiberram. Detta kommer däremot inte av några skillnader i materialet, utan handlar bara om prissättning och mål med existerande designer man har valt.

Man kommer ju alltid ha problemet med kolfiber att det räcker med att skrapa det så illa att man förstörd yttersta lagret för att ramen ska försvagas signifikant. Så även om en kolfiberram kan vara väldigt motståndskraftig mot slag är det fortfarande känsligt för att repas.

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Man kommer ju alltid ha problemet med kolfiber att
> det räcker med att skrapa det så illa att man
> förstörd yttersta lagret för att ramen ska
> försvagas signifikant. Så även om en
> kolfiberram kan vara väldigt motståndskraftig
> mot slag är det fortfarande känsligt för att
> repas.

Mnja, så känsligt är det inte. Har haft både cyklar surfbrädor och annat i kolfiber och lite repor är absolut ingen fara.
Däremot ett hårt slag med ett vasst föremål där man bryter fibern kan orsaka haveri men motsvarande behandling av en aluram ger ungefär samma resultat.
Den största nackdelen är tyvärr priset.

Fördelen med en kolfiberram man skadar är att den ofta går att laga. En aluram som får samma skada är det bara att kassera.

Det är rejält överdrivet att vara nervös över att köra kolfiber i ramar och andra material.
Som jofahjälm säger, för samma pengar får du bättre utrustning om du köper hoj med auluram. Men avstå inte kolfiber bara av rädsla för materialet.

Man hade knappast byggt kolramar om de gått sönder till höger och vänster. Har kört kol i snart 10 år utan problem. Kan man bygga stridsflygplan och F1-bilar i kol så behöver man inte vara orolig som cyklist.
Men visst, kilopriset blir ju högre...

/steen

steen skrev:
> ...
> Kan man bygga
> stridsflygplan och F1-bilar i kol så behöver man
> inte vara orolig som cyklist.
> ...

Nja. Jag skulle tro att kvalitetskontrollen är betydligt mer omfattande vid flygplanstillverkning än vad cykelramstillverkare tillämpar. Och däri ligger min största farhågor med kolfiber. Det är en hantverksmässig process och lätt att slarva.

steen skrev:
> Kan man bygga stridsflygplan och F1-bilar i kol
> så behöver man inte vara orolig som cyklist.

Haha! Vilken underbart knasig logik.

Titanic var ju byggd i stål, så man bör vara orolig om man har en stålcykel.

TK skrev:
> Titta på den här filmen och gör en egen
> bedömning:)
>
>

SC är duktiga på att jobba med kolfiber och håller hög kvalitet. Att deras ramar står emot exceptionellt våld gör inte automatiskt att andra mindre nogräknade tillverkares ramar gör det.

s skrev:
> TK skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Titta på den här filmen och gör en egen
> > bedömning:)
> >
> >
>
>
> SC är duktiga på att jobba med kolfiber och
> håller hög kvalitet. Att deras ramar står emot
> exceptionellt våld gör inte automatiskt att
> andra mindre nogräknade tillverkares ramar gör
> det.

Exakt så är det, det måste läggas upp rätt för att uppnå önskad styrka. Är därför ganska skeptisk till billiga kopior då tillverkningsprocessen är viktigare än själva designen.

s skrev:
> TK skrev:
> -----
> > Titta på den här filmen och gör en egen
> > bedömning:)
> >
> >
>
>
> SC är duktiga på att jobba med kolfiber och
> håller hög kvalitet. Att deras ramar står emot
> exceptionellt våld gör inte automatiskt att
> andra mindre nogräknade tillverkares ramar gör
> det.

Fast nu var det väl inte olika tillverkare som TS undrar över.

Ja, se själv vad som hände med Titanic, stål.... ännu en logisk kullerbytta!
Men å andra sidan ramlar det ner flygplan också...
Hade det visat sig att kolfiber varit undermåligt som rammaterial hade vi säkert sett ett antal stämningar mot cykelfabrikanter i det stora landet i väster.
Piratgrejor kan man ju kanske vara mer skeptisk till.

/steen

Hubbe skrev:
> s skrev:
> > TK skrev:
> > > Titta på den här filmen och gör en egen
> > > bedömning:)
> > >
> > >
> >
> >
> > SC är duktiga på att jobba med kolfiber och
> > håller hög kvalitet. Att deras ramar står
> > emot
> > exceptionellt våld gör inte automatiskt att
> > andra mindre nogräknade tillverkares ramar
> > gör det.
>
> Fast nu var det väl inte olika tillverkare som TS undrar över.

Vad man frågar efter och vad man behöver veta är inte alltid samma sak. Tror inte du att TS har nytta av att veta att det kan skilja väldigt mycket mellan två liknande ramar i kolfiber? SC vara bara ett exempel.

jofahjalm skrev:
> Man kommer ju alltid ha problemet med kolfiber att
> det räcker med att skrapa det så illa att man
> förstörd yttersta lagret för att ramen ska
> försvagas signifikant.

Samma sak gäller aluminiu. En repa blir lätt en brottanvisning.

Är man intresserad av att vara snäll mot miljön så bör man ha i åtanke att aluminium är betydligt lättare att återvinna än kolfiber. Kolfiber hamnar, vad jag har förstått, i icke brännbart och deponeras.

Ted_B skrev:
> Att bryta och framställa aluminium är allt annat än snällt mot miljön, tvärtom.

Sant men det går åtminstone att återanvända.

Den enda fördelen med aluminium som jag kan komma på är prislappen för kunden. Och att det går att eloxera lite elegant.

Skräcken för att en kolfiberram ska frasas upp och spränga benen av en pga en repa är ju en kvarleva ifrån tiden då det kladdades ihop kolfiber utan kunskap och resurser i beräkningar.

Sätt en buckla i en aluram och tryck till ordentligt på ett ogynnsamt sätt så är det som att panta en ölburk. Och en skadad aluminiumram är i praktiken bara att kasta. En kolfiberram kan repareras.

Jag har haft två kolfiberramar på sistone och kommer nog aldrig att gå tillbaka.

Ett enkelt och tydligt svar.
Köp kolfiber om du har råd. Du ångrar dig inte.
Men ska du kompromissa köp kolfiberhjul i första hand. Du märker skillnaden direkt.

Tack för alla svar =). Nu blir det ännu svårare att välja med så många svar och jag som trodde det skulle bli lätt. Som jag förstått av era svar, så går inte kolfiberramen av längre vid fall, som för 10-12 år sedan, så länge man håller sig till kvalitécyklar? Det vill säga de stora märkena?

Tillbaka
Topp