Kolfiber på ett dragkrogmonterat thuleställ

bul-68

Medlem
Hur gör ni, jag har ett jättefint dragkrokmonterat thuleställ med bromslysen och nummerplåt som vi kör två hojar på, kan man sätta en kolfiberhoj på detta, en arm som kramar om ramen och två spännband kramar om hjulen

Körde min landsvägscykel i kol på min i sommras ca 10 gånger, och det funkade fint. La dock in en bit tygtrasa mellan armen runt ramen för säkerhets skull. Drog åt lite försiktigt men så den satt fast. De säljer ju någon slags gummigrej som du kan köpa till om tygbit känns för hackigt.

Vi kör särbons kolfiber-Scott på vår Easyfold utan att tveka. Det enda är att vi inte drar klämman för kung och fosterland utan lite nättare än på alu-hojarna, men den står stadigt ändå. Kolfiberhjulen är det samma sak med.

Funkar bra, MEN se till att inget hjul hamnar precis bakom avgasröret. Det är ett effektivt sätt att förstöra kolfiber.

Det som är viktigt när man kör med kolfiber bak är att inget hamnar vid avgasröret. Har sett vad det gjorde med en fälg

Deras skydd har små stavar i (metall?) som ligger bredvid varandra och sedan ”rullas” runt ramen. Sprider ut trycket från klämman på större område.

Har funkat bra för mig länge också. Väljer att spänna in på vad jag upplever mindre känsliga delar där det finns mer material att sprida ut trycket över. Tex där sadelröret möter top tube. Ingen aning om det är rätt tänkt.. men känns bättre.

Sen behöver man inte dra så hårt heller som många säger.

Har suttit med fingret på köpknappen för en sån där Thule-grej men aldrig slagit till, dom lyckas inte förklara tillräckligt bra varför man behöver en och jag har heller aldrig läst om någon som har pajat sin kolfiberram i ett thule-ställ. Kanske inget man skryter över iofs...

Jag drar också lagom, inte till maxmoment enl Thules smarta vred (på Easyfold). Ska jag åka långt kompletterar jag sen med ett kort spännband över och runt klämman.

Tillbaka
Topp