Kolfiber skada

riwes

Ny medlem
Kolfiber skada
Har en scott ransom kolfiberram som jag dundrade på en sten rätt så ordentligt i veckan. Fick ett rätt så ordentligt märke på ramen, precis under vevpartiet. Så nu tänkte jag höra vad nån med ett erfaret kolfiberöga har att säga. Tips på nån bra lagning kanske...

Märket till höger har jag haft en längre tid, det känns som att det bara är lackering som har stuckit. Den nya känns mer skrovligt.

repa.JPG ht=519

Här är en close-up på den nya repan

repa2.JPG ht=487

Yttligare än bild

P1030747.JPG ht=544

Kolfiber skada
jag tycker faktiskt att den ser ut att vara en liten spricka, det finns en annan tråd här som diskuterar en ev. spricka i ramen, den är ev bara en lackskada men kanske en spricka. Om den är på gränsen så tycker jag att denna är definitiv, det är nog en spricka

Kolfiber skada
Det blir väl till att lägga sig och hångla med hojen så som det beskrevs i en annan tråd att man gör med surfbrädor när man misstänker sprickor.

Kolfiber skada
symptom:
nu vet jag inte hur tjockt laminatet är där nere men det man ofta får är delamineringar i laminatet. (beror på att fibrerna är lagda i olika riktningar genom laminatet och att skjuvspänningarna mellan skiktet blir för stora vid ett slag). det finns ett sätt att se om det finns delamineringar i laminatet men då måste du ha tillgång till ultraljud eller röntgen apperatur. ett annat sätt som du kan få en hum om det är att knacka lite lätt med något hårt en bit ifrån skadan samt där skadan är. om ljudet skiljer sig markant åt så har du definitivt delamineringar i laminatet.

åtgärd:
vid delamineringar i laminatet bör man slipa bort skiktet som är delaminerade och göra en trappning genom laminatet. sedan får man lägga dit nya skikt där man slipat bor skikt. att tänka på är att inte lägga för tjockt. lägga för tjock är inte alltid lika med hållbarare.detta för att man får högre spänningar utanför den tjocka delen och risken för att det ska gå sönder där ökar.

vad händer utan åtgärd:
laminatet kommer kunna ta ungefär lika stora draglaster (krafter i drag) utan åtgär däremot så kommer deet att ske buckling av laminatet vid betydligt lägre tryck laster.

/Tobias

Kolfiber skada
Var ett reportage i senaste (?) Kadens där de presenterade ngr olika firmor som lagade plast, bl a en i Sthlm, ngn i Helsingfors vill jag minnas. Om det går åt helvete ordentligt vill säga.

Tillbaka
Topp