Kolfiber vs. Aluminium

Sunriser

Medlem
Kolfiber vs. Aluminium
Hej! Det har säkert diskuterats en massa om detta ämne.... men en snabb liten tråd.

Jag har ett par kolfiber barends och vid en jävlig vurpa på grus så försvann en hel del av kolfibern. Det blev slitet och repor och helt enkelt fult som f-n!
Jag undrar en sak angående er som har kolfiber ram.... blir det inte likadant på ramen när det gäller skador, repor, krascher/vurpor etc.?

Mvh. Danne

Kolfiber vs. Aluminium
Jag har ett par Scott RC barends i alu som jag har dängt i några gånger. De ser inte heller så vackra ut. Det finns bara lite svart färg kvar.

Kolfiber vs. Aluminium
Båda materialen är kännsliga mot slag. Problemet med kolfibern är väl att ytan inte är så hård. Annars uppfattar jag dem som ganska lika.

Kolfiber vs. Aluminium
Kolfiber nuförtiden är lika hållbart som alu, tror inte F1 bilarna skulle köra omkring med nåt som är väldigt känsligt mot stötar :-)

Kolfiber vs. Aluminium
Nej, tack och lov är det så!

diapo_305.jpg

Kolfiber vs. Aluminium
Mathias skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej, tack och lov är det så!
>
>
>
> --------------------------------------
> Fram för fler nakna mykologer!

Men ser ni inte alla små biter som flyger :D

Kolfiber vs. Aluminium
stef skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolfiber nuförtiden är lika hållbart som alu, tror
> inte F1 bilarna skulle köra omkring med nåt som är
> väldigt känsligt mot stötar :-)

Känsligt mot stötar måste allt vara när det gäller F1.
Om bilen åker 300 in i en vägg måste bilen kunna slitas i stycken istället för att föraren ska slitas i bitar.
Det ska hålla, men ändå gå i bitar?

Det där är en jäkla matematik.
Inget för mig.

Kolfiber vs. Aluminium
Fibermaterial har olika egenskaper i olika riktningar relativt fibern. Metaller däremot är likvärdig i alla riktningar och endast profilen, utformningen styr uppförandet.
Pga tex kolfiberns extrema egenskaper i fiberriktningen skulle förmodligen en cykelram kunnat göras lövtunn för att ta upp de "normala" krafternavid cykling, men ur hållbarhetssynpunkt, tex vid en vurpa med ett slag vinkelrätt mot fiberriktningen, är dom relativt tjockväggiga och därmed trots allt bara marginellt lättare en mostv. aluram. De tunna aluprofilerna i de lättaste ramarna är dock heller inte så förlåtande mot ett slag från sidan.

Mvh / Lars

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp