Kolfiber

Kolfiber
Har diskuterats livligt förr...
Prova ett sök.
Dh hojjar i kolfiber är nog inte speciellt kostnadseffektivt.
Kolla här för allt om kolfiber... <http://fiber.get.to/>

Kolfiber
Beror på om de vill ha kolfiber... håller inte så bra vid vurpor, just nu iaf. Och i DH så blir det vurpor, de flesta också ganska våldsamma.
Vet av flera MTB:s och räcercyklar i kolfiber som gått sönder. Senast var det en kolfiber räcer som knäcktes på tre ställen av ett hål i vägen i ca 15km/h. Sägas bör att den varit med om 3 ytterligare vurpor innan det...
Vet också att de innom bilracing byter all "viktig" kolfiber vid en krasch/kollision eller liknande, just för att det är så svårt att se om kolfibern är skadad/spräckt.
Har även hört att de innom bilracing skulle röngta för att se om något sprukit i schassit... men det är bara vad jag hört. Vet inte ens om det ligger sanning i det.

Kolfiber
KOlfiber har den största E-modulen per vikt, otroligt slitstarkt och även mycket goda schöllerkurvor.
Problemet är att endast handtillverkning är möjligt samt att en inblandning av kevlar krävs för hållbarhet tillräcklig för extrem DH. Kan funka till CX. Kevlar är nämligen inte blandbart med kolfiber utom i mycket små mängder.
Det har byggts kolfiberramar förr men dessa hade inte kevlar så de böjdes för lätt.
Jag har hört att Scott och Orange ska bygga prototyper snart.

(Jag kan det här för jag jobbar met)

Kolfiber
Jag kan tänka mig att det blir svårt att tillverka en sådan ram. Ska man få någon hållbarhet i materialet krävs nog oerhört högt tryck!! Och då kommer det nog bli väldigt tungt och förmodligen sprött!! Nä, det funkar nog inte med ren kolfiber, man får nog ha laminat som idag!

Kolfiber
Im_daniel: Bra idé. Kanske något du skulle testa på jobbet Danne!

Im_not_daniel: You're not daniel? No shit? Men du behöver ny ram Martin? ;)

Ko-carl: Ut å cykla med dig istället. Du som redan har kolfiberjobb. *suck*

Har ni hört att det går att cykla även i Linköping numera? :)

Senast ändrad:
Kolfiber
Jag heter inte karl!
Men Titanium (som de heter på riktigt) Går inte att svetsa i. Därför finns det inga sådana ramar.

Kolfiber
Jo de går att svetsa i. NASA har utvecklart en High Velocity Oxygen Flame Svets för titanium. De kommer att använda nya PS3:ans styrkrets för att kunna klara av den avancerade styrningen av svetssprutan. Så om några år får vi nog se titaniumramar i Svenska DH banor

Kolfiber
Det går inte att gjuta.
Laminat används inte längre i kolfibrer. Endast väv och till cyklar krävs M-väv för bästa styrke/drag-förhållade. Det är högt tryck vid tillverkningen deck måste honeycomb användas men det är oerhört sprött och går inte att forma.

Kolfiber
Allt är möjligt det handlar bara om hur många kronor man är villig att betala. Det går att sätta 200 Civilingegörer och räkna på svetsning och sedan kommer det fram till att det går men sen att det kostar 10 000 kr/cm svets så kan man ju få se om någon vill betala det på en cykelram.

/Johan

Kolfiber
Ko-Pojk skrev:
-------------------------------------------------------

> Men Titanium Går inte
> att svetsa i

jasså? det har det minst gått att göra i 5år! ;) men styrstamm i titan är svetsad ;) o den är fan från 2000 ;)

Kolfiber
kolfiber-dh-ram, enligt min vetskap fanns det en engelsk som hette Faith eller liknande för ett gäng år sen. om den nånsin blev serieproducerad tvivlar jag dock på..

www.bcdracing.com är dock tydligen riktigt hållbara saker, snygga kan man dock diskutera om. inte heller dyrare än många andra dh-ramar i alu/stål.

Kolfiber
Ko-Pojk skrev:
> Jag heter inte karl!
> Men Titanium (som de heter på riktigt) Går inte
> att svetsa i. Därför finns det inga sådana
> ramar.
>
Jag vet inte vilka källor du har ko-pojk men i all litteratur om metallers mekaniska egenskaper jag stött på så kallas metallen titan, enkel referens som de flesta kan kolla: Karlebo handbok s. 82 Periodiska systemet, titan (Ti). m fl.. Titanium är dock alldeles korrekt i engelskspråkiga länder.

Det går att svetsa ramar i titan, det finns flera märken på marknaden som gör detta Merlin, Moots m fl..

>Johan A skrev: "Det går att sätta 200 Civilingegörer och räkna på svetsning och sedan kommer det fram till att det går men sen att det kostar 10 000 kr/cm svets så kan man ju få se om någon vill betala det på en cykelram."

Ok, titanramar är dyra men inte så dyra ;)

Det finns flera metoder och institut som beskriver svetsning i titan t ex: http://www.twi.co.uk/j32k/unprotected/band_1/bpweldtis01.html

Titan går alldeles utmärkt att gjuta, dock är inte en cykelram en direkt lämplig geometri för gjutning, exempel på länkar för den som är nyfiken:
http://www.tech.plym.ac.uk/sme/mech330/ticast.htm
http://www.flowserve.com/other/pdfs/ICI-1998.pdf

>Ko-pojk skrev: KOlfiber har den största E-modulen per vikt, otroligt slitstarkt och även mycket goda >schöllerkurvor.

Jag skall villigt erkänna att jag inte är någon expert på kolfiber men jag har jag en direkt fråga som du gärna får svara ko-pojk på vad är en "schöllerkurva", vad beskriver den och vilka storheter ingår???

Jag vill inte vara dryg ,vilket kanske ovanstående uppfattas som men jag är nyfiken på hur du stödjer dina påståenden. Har du grund för dem är jag den förste att bocka och buga!! :)

Kolfiber
Svar till cerberos:

Då så, ytterligare problem uppstår då oinsatta börjar gräva i avancerad hållfasthetsteknik.

Hur kan ett institut beskriva svetsning?? Slå gärna upp institut i en ordbok.

-Titan går alldeles utmärkt att gjuta, dock är inte en cykelram en direkt lämplig geometri för gjutning, exempel på länkar för den som är nyfiken:

Kan de bero på att rören i en cykelrör är just rör!? Men gjut på du bara!

-Jag skall villigt erkänna att jag inte är någon expert på kolfiber men jag har jag en direkt fråga som du gärna får svara ko-pojk på vad är en "schöllerkurva", vad beskriver den och vilka storheter ingår???

Schöllerkurvor innehåller inga storheter, det är en inte att förväxla med vöhlerkurvor vilka lärs ut om på enklare universitet och högskolor. Dessa tar upp homogena material som tex järn. Kolfiber är ju en så kallad komposit och vad det innebär kan du ju söka om på google. Dessutom är det mycket olyckligt att det ofta träder fram experter som glömmer att verklighetten ser annorlunda ut än skolböckerna!
Schöllerkurvan är en form som framträder i strukturen på den härdade (Se epoxy i ordbok, behöver härdas)
plasten vilken skiljer sig från andra kompositer som tex glasfiber. Detta ger en fingervisning om hurpass goda egenskaper plasten får efter härdning.

Apropå svetsning i Titanium; har någon av cyklarna bra svetsfogar?

titanium är inte ett grundämne som någon av dina läroböcker tar upp utan den legering som har egenskaper tillräckliga för att försvara det höga priset. Ren titan är odugligt till annat än bröllopsringar!
Men du kan säga titan om du tycker det låter starkt...

Kolfiber
Underbar tråd! Aldrig har så många lekt experter på en och samma gång! Är det någon som driver med mig?

Ko-Pojk skrev:
> Men Titanium (som de heter på riktigt) Går inte
> att svetsa i. Därför finns det inga sådana
> ramar.

Sug på den Daner!! Kom igen, ge honom vad han tål!

/Kevin

Senast redigerad av en moderator:
Kolfiber
Kelvinized skrev:
-----------------------
>Underbar tråd! Aldrig har så många lekt experter på en och samma gång! Är det någon som driver med mig?

Nee! De e bara en helt vanlig dag på Happy! Endast driven till sin spets!

Kolfiber
alltså, alla titanramar som säljs är ju legeringar, ingen består ju av rent titan, precis som inga alu ramar består av rent aluminium o inga stål består av enbart järn :D

så Ko-Pojk har ju rätt, MEN samtidigt så förstår han ju vad vi menar med titan, att vi menar legeringen. o borde kanske nämna det i sitt inlägg på ett lite annorlunda sätt. nu blir det lite mer, "haha, där fick ni"

Kolfiber
They say that a picture is worth a thousand words:

Moots%20Clamp.jpg

CP Titanium = Commercially Pure = inte legerad och därmed inte lika stark som de vanliga 3-2.5 och 6-4 varianter, där det första numret är procenthalt Aluminium och den andra Vanadium. (OBS - från huvudet, så jag kan har fel). Google "Scot Nicol" och Metallurgy eller ännu bättre, slå upp det i Happys länkbibliotek.

6-4 är överlägsen 3-2.5 på de flesta mekaniska sätt men är också svårare att bearbeta och dyrare. Hur mycket dyrare? Kolla på skillnaden i priset mellan en vanlig VaMoots racer ram och en VaMoots SL. SL har de flesta rör i 6-4.

Jag ska ringa killarna på Moots och Titus samt Jeff Jones och talar om för dem att de kan lägga av med att tillverka ramar i Ti eftersom det går inte att svetsa det.

(Who is this guy? How can somebody who spouts off about Schöller and Vöhler curves be so completely clueless about the characteristics of Ti? Apparently has never seen a periodic table either.)

Carbon DH bikes?

Lahar DH V8 from New Zealand
lahar.jpg

Kolfiber
Strong Frames tar 800$ extra om man vill ha dubbelreducerade 6/4 rör från Reynolds i sin ram. Framgår inte om man får alla rör i den kvalisorten eller om det "bara" är huvudtriangeln. Ungefär 8000 kr extra då om man översätter till svenskt utpris.

Litespeed hade tidigt 6/4 titanrör (prestigehardtailen Tellico mfl ramar), men de var rör som inte var heldragna utan formade av ett platt metallstycke som man rullat och svetsat ihop. I teorin inte alls lika bra som heldragna (men då var det troligen för dyrt att heldra 6/4 rör i cykelramsdimensioner) men i praktiken så verkar det ha funkat bra, har aldrig hört talas om en sådan 6/4 ram som spruckit längs med svetsfogen.

Merlin gjorde en ram kring 1995, Taiga, som faktiskt hade CP grade 4 titanrör. Men den fanns bara i något år.

Vet inte om några amerikanska tillverkare låter röntgenkontrollera sina svetsar/ramar innan de skeppas ut. Tjeckiska Morati gör det, mycket tack vare att det är en underdivision till ett större företag som tillverkar titandelar åt Boeing och amerikanska flygvapnet (har tillgång till dyrare/mer avancerade maskiner än ett normalt litet cykelföretag). I alla fall, på MTBR har jag - av folk som kan Morati - läst att ingen av deras 560 grams MTB titangafflar har spruckit än. Och den har funnits på marknaden i många år.

Framgångsrika franska teamet Sunn-Chippie köpte & använde XC-ramar och gafflar från Morati, så äger ni en Sunn Exact ti så är egentligen det en Morati. Deras 320 grams vevparti ska man dock hålla sig borta från, många exemplar gick sönder (men Morati har visst gett pengarna tillbaka till alla som reklamerat det där partiet så det är schysst från deras sida). Signaturen "Terminaut" på MTBR kör hårt med sina Morativevar på sin Seven Duo, han har tydligen fått några turexemplar, men det är inte värt att chansa... särskilt som när vevarna fortfarande betalas över 3000 kr i rent samlarvärde.

Kolfiber
TommyE skrev:
> Strong Frames tar 800$ extra om man vill ha
> dubbelreducerade 6/4 rör från Reynolds i sin ram.
> Framgår inte om man får alla rör i den kvalisorten
> eller om det "bara" är huvudtriangeln. Ungefär
> 8000 kr extra då om man översätter till svenskt
> utpris.
>
> Litespeed hade tidigt 6/4 titanrör
> (prestigehardtailen Tellico mfl ramar), men de var
> rör som inte var heldragna utan formade av ett
> platt metallstycke som man rullat och svetsat
> ihop. I teorin inte alls lika bra som heldragna
> (men då var det troligen för dyrt att heldra 6/4
> rör i cykelramsdim...bla bla bla..osv

OFF TOPIC!

Men ack så sant DANER; jag har aldrig sett ett periodiskt system. Vad nu det är?

Men det verkar finnas experter som vet vad det är.

(CP betyder väl cerebral parentes fö)

Kolfiber
cal: Akta din tunga! Om du fortsätter med sådana kommentarer så bör du akta rygg när du kommer tillbaka till Linköping i höst... ;) Ne vars. Men inte är vi väl så tråkiga?!

Kolfiber
Aha, tack swerider!

lantaniderna verkar ha roligt, dom kan inte ha så många kompisar.

im_daniel sa:
Nee! De e bara en helt vanlig dag på Happy! Endast driven till sin spets!

Det var kul sagt!

Daner, det verkar som att det finns titaniumramar trots allt då. och till råga på allt verkar dom ju superbra! Fast kolfiberramen från australien verkar inge vidare... Ser ut som en påse skit!

Tack för alla råd! Trodde det var jag som var experten.

Kolfiber
[Big Smile] You da man! Had me going there!

You are right about the Lahar stuff. Ugly. Wouldn't be caught riding that thing through Montreux.

OT: Thomas Crowne 2 was better than the original

Kolfiber
Ok, så allt var alltså en ploj? Jag skulle så klart ha anat det från början med alla underligheter och oförskämdheter i inläggen, nåväl jag högg ju så jag är lurad :)

Kolfiber
LOL! Hehe! Helt underbar tråd! De är lite som att se en boxningsmatch mellan en hovnarr och en engelsk patreotisk kolonisatör med knickers, tropikhjälm och en gin o tonic i handen!

Kolfiber
"De kommer att använda nya PS3:ans styrkrets för att kunna klara av den avancerade styrningen av svetssprutan."

Hade det inte varit för denna formulering hade jag oxå gett mig in i diskussionen.

Kolfiber
*edit* im_not_Daniel,
Känner du att du fick något riktigt bra svar på om det kommer att tillverkas DH hojjar i ren kålfibber!?

Kolfiber
im_daniel skrev:
> *edit* im_not_Daniel,
> Känner du att du fick något riktigt bra svar på om
> det kommer att tillverkas DH hojjar i ren
> kålfibber!?

Ja det var mycket informationsrika svar. Men jag tror inte frågan är riktigt utredd än. Ok har en annan fråga?? Vad är freeride för nått? är det samma som allemansrätt? Om jag cyklar med min Utförscykel på ett CX-spår är det freeride då? Förövrigt tycker jag att det regnar alldeles för mycket just nu och att statestik bara är för statistiker. Jag är ingen statistiker å borde då inte heller hålla på med det.

Kolfiber
Im_not_Daniel skrev:
> im_daniel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > *edit* im_not_Daniel,
> Vad är freeride för nått? är det
> samma som allemansrätt? Om jag cyklar med min
> Utförscykel på ett CX-spår är det freeride då?

Kanske, men om du cyklar med din CX på en NS bana - är det freeride då?

Image-B0C62EF198F911D7.jpg

:D

Kolfiber
Men om man måste betala t.ex lift så kan det ju INTE vara freeride? CX i NS e defenetivt freeride tror jag (Om man inte måste betala då förstås)

Kolfiber
ähh! jag trodde firajd va som man säjjer, lite friare typ av cykling, tex att man åker över ängar och i skogen där det inte är ngn stig o så..
Men det jag tycker är lustigt är ju krosskaontry, för de första så åker man ju inte tvärs genom landet (som dä bätyder) o för de andra, så om man skulle göra de o med tanke på att sporten kommer från USA måste de ju vara typ 600 mil!!
Daunhill fattar ja.
Cyklokross kan jag ju oxå förstå var de kommer från, med så klena ramar.
Å lansväg heter de väl för att man försöker vara strömlinjrformad som en lans?

Tillbaka
Topp