Kolfiberdelar ifrån kina

greblleM

Ny medlem
Kolfiberdelar ifrån kina
Är sugen på att framöver ersätta PRO Koryak-setet jag har nu (sadestolpe, sadel, styrstam, styre och handtag) med något snyggt i kolfiber.

Snubblade över det här som ser snyggt och bra ut, men det är inte riktigt vad jag vill ha. Jag vill ha lite bredare styre, men det är väldigt svårt att hitta.
http://www.ebay.co.uk/itm/bike-carb...Cycling_Parts_Accessories&hash=item3cbf43f258

Är det någon som vet ifall det går att hitta paket liknande detta fast med 700-720mm styre och kort styrstam (50-60mm) Nästan alla jag har hittat har haft lång styrstam och smala styren. Har idag 60mm och vill inte ha längre, men kan sträcka mig till 70. Styret är 685mm brett och jag kan väl kanske sträcka mig ner till 660, men helst runt 700.

Senast ändrad:
Kolfiberdelar ifrån kina
Ska du ha ett 700-720mm kolfiberstyre så ska du definitivt inte snåla på kvalitén/kostnaden, det är dyrt att ligga på sjukhuset.

Ang styrstammar så tillverkas de sällan korta, och oftast inte alls, just för att kolfiber (eller aluminiumskal klätt i kolfiber då) konstruktionsmässigt inte är ett särskilt lämpligt material till styrstammar. Det blir bara dyrare och tyngre utan några som helst praktiska fördelar. Förutom på en lvg-hoj där du vill offra all komfort för en vrålstyv styrstam och skiter i vikten.

Ang helkolfibersadlar så är de billiga sällan särskilt bekväma utan rätt styva, viktvinsten mot t.ex en SLR är rätt marginell och på en MTB kan de oklädda kanterna ofta upplevas som ganska vassa och t.o.m sprätta upp dina cykelbyxor.

Mitt råd, köp en BRA märkessadel som är både lätt och skön, satsa på t.ex Easton eller dylikt för kolfiberstyret och sikta på en aluminiumstyrstam istället.

Tycker du att det blir för dyrt att göra så, så behåll hellre Koryak-prylarna eller byt bara en av delarna i setet.

Kolfiberdelar ifrån kina
Koryak-setet är extremt svårslaget när det gäller bang for the buck... Det här är knepigt. Har lyxat till det med CB Cobalt-hjul till hojen och ville ha något lite "gladare" färger än vad Koryak har. Men med tanke på vad hjulen kostade så är budgeten något åtstramad :P

Kolfiberdelar ifrån kina
behåll dina delar då tills din konto mår lite bättre. bli ändå ingen kul med "skitgrejer" + att du lägger pengar på de i onödan för att du vill byta ut de sen igen.
och som niko skrev, sjukhuset "kosta" det med och förutom nån trevlig snygg sjuksköterska att titta på kommer du inte har så mkt roligt där.

Kolfiberdelar ifrån kina
fuchs, vad finns det för korta, bra och fina kolfiberstyrstammar - där inte motsvarande styrstam i aluminium från samma tillverkare är halva priset, lättare och precis lika hållbar?

jag räknar en relativt lätt styrstam som 40-60mm under 140gr och 70-130mm som millimeterlängden i gram plus 10gr.

Senast ändrad:
Kolfiberdelar ifrån kina
Min 93 grams kolfibersadel är komfortmässigt jämnförbar med dom slr-sadlar jag har på resten av cyklarna, tror den kostade $26 + ytterliage $24 i frakt... Helt ok med 50 dollar för 93g sadel.
Sadelstolpen vägde ~170g för en 400mm lång "Exotic carbon" :-) T

Bilagor

• Full-Dynamix10-05-09.jpg
    Full-Dynamix10-05-09.jpg
    37.9 KB · Besök: 22
Senast ändrad:
Kolfiberdelar ifrån kina
Spenderade 5 dygn på sjukhus, delvis medvetslös och resten av tiden (plus ett par månader efteråt) rejält drogad på morfin efter en skön vurpa för ett par år sen, så ja jag vet vad det handlar om. =)

Exotic Carbon har jag tittat på tidigare, men de föll bort pga priset. De har faktiskt 750mm breda styren och 60mm styrstammar. Dessa prylar är inte "billiga" alls om man jämför med andra "märken", men hur är kvaliten?

http://www.carboncycles.cc/?s=0&t=2&c=94&p=987&
http://www.carboncycles.cc/?s=0&t=2&c=47&p=799&
http://www.carboncycles.cc/?s=0&t=2&c=90&p=613&

Senast ändrad:
Kolfiberdelar ifrån kina
niko, det finns stammar som går under hälften av den vikten du räknar och där finns det inget i aluminium. lättaste alu är väl typ extralite som fortfarande ligger över 80g. vill säger i de lättaste varianterna finns det inget jämförbart. dock som jag skrev är det nog alldeles för dyr för att ens nämna i denna tråd. jag ville bara tillägga att det faktiskt fanns stammar i carbon som är vettiga osv.

140g som du nämnar är dessutom rätt tung tycker jag.
kolla man tex på ebay eller liknande så kan man hittar nya stammar som syntace99 och liknande för rund 25euro osv. där skulle jag inte vilja tar en annan china variant i alla fall.

ang exotic stolpen så är den faktiskt rätt så bra. finns liknande som saso och andra. har sätt ngr som har gått av också. men rätt sällsynt ändå.
bättre att ta än "nån som helst" china grej med chingchangchung namnet där man inte har koll alls hur den är uppbyggd. att få en stolpe igenom tarmen lär int vara så skön kan jag tror.

Kolfiberdelar ifrån kina
140g nämnde jag för en 40-60mm stam, i regel väger längre stammar än så betydligt mindre, precis som jag skrev. Och vilka korta styrstammar det finns i just kolfiber som väger mindre är jag synnerligen nyfiken på?

Givetvis finns det en handfull überlätta kolfiberstyrstammar, men dessa görs i regel på beställning (AX-Lightness, osv) och kostar många tusen kronor. Så jag är fortfarande nyfiken på realistiska och seriösa förslag på lätta styrstammar i kolfiber? Om vi nu sållar bort 6.400kr produkter tillverkade för hand där det tar en månad att tillverka varje styrstam...

Annars är det lite som att säga att en jetdriven funnycar dragracing-bil inte är ett dugg snabb - jämfört med rymdfärjan vid takeoff, om produkter liknande AX-Lightness är basen för ditt påstående.

EDIT, sen ska det väl tilläggas att mitt inlägg var avsett med någon slags relevans till trådskaparens fråga, inte att raljera om vilka de absolut überlättaste och mest exotiska produkterna på marknaden är. Det är bara larv och tillför liksom ingenting. Självklart finns det superlätta grejer, men i vardagligt tal så kan du inte påstå att 100gr för en 90mm styrstam eller 140gr för en 50mm styrstam inte anses vara ganska lätt (inom rimliga pengar, säg under tusenlappen).

Senast ändrad:
Kolfiberdelar ifrån kina
du skrev att det bara bli tyngre och dyrare med och även att det inte typ inte tillverkas osv. var mer det jag reagerade på då detta inte stämmer rakt av. om det nu hjälper trådskaparen eller ej behöver det ju ändå inte skrivas halva "sanningar"
jag skrev det ju tom själv i mitt inlägg att de dock är för dyra och jag räknade inte ens upp ngr exempel för just denna anledning.

Kolfiberdelar ifrån kina
"Döh" ...om vi talar marknaden överlag då och bortser från 6.000kr+ styrstammar - kan du överhuvudtaget ge ETT enda förslag på en vettig kort kolfiber-styrstam som inte är tyngre än i princip allt motsvarade i aluminium? Eller för den delen, på en lång styrstam där viktskillnaden inte är minimal (Typ 3T Arx Team vs LTD, Ritchey WCS Alu vs Ritchey WCS Carbon, osv).

Jag är bara nyfiken, jag har ALDRIG sett något sådant som en kort, lätt kolfiberstyrstam. Så kläm gärna fram åtminstone ett produktnamn... och då kanske på något som inte kräver ett långt telefonsamtal på knackig tyska som involverar god övertalningsförmåga med konstruktören själv samt förskottsbetalning och en kreditupplysning före produktionsstart. Typ...

Kolfiberdelar ifrån kina
nej men jag har ju aldrig sagt att jag bortser från de. TS kastade in en allmän fråga och jag tänkte allmänt-vill säger att jag även inkluderade de dyra delarna och de finns ju och det även på marknaden av riktiga företag där du bara ger upp en beställning. att det bli dyrt, jovisst men jag har aldrig sagt nåt annat.

Kolfiberdelar ifrån kina
fuchs, okey I'll play along. Vilket företag finns det där du kan beställa en lätt, kort kolfiberstyrstam ifrån "över disk", så att säga? Oavsett pris...

Kolfiberdelar ifrån kina
isåfall på order och tillverkad efter förfrågan såklart. men fortfarande en rakt beställning utan "övertalning" osv.
finns tex nordischer rahmenbau, crumpton och ngr till

Kolfiberdelar ifrån kina
Lite äpplen och päron där va´? ...och lite skakig basis för och påstå att jag hade fel i tipset i mitt inledande inlägg om du frågar mig. Men jag ska inte peta mer i det där, jag tycker du för en riktigt larvig nivå på konversionen och vidare diskussion i ämnet lär ju inte leda till någonting vettigt på den här linjen.

Visst, om vi ser till rena teknikaliteter så har du ju rätt. Men ärligt talat...?!?

Kolfiberdelar ifrån kina
jag håller med att det inte leda nånstans. då det inte hjälper trådskaparen.
huruvida min nivå är larvig förstår jag inte. jag ville bara påpeka att ett visst uttal inte stämde.
ordet larvig känns ju snarare som pajkastning för att du inte kunde ger dig?

jag har i alla fall inte skrivit nåt larvig eller liknande.läs gärna en gång till hela allt.

Kolfiberdelar ifrån kina
Du tycker inte att det saknas lite distans, perspektiv och gråzoner, eller för den delen rim och reson, från din sida här? Produkter som faktiskt finns på marknaden, är i min mening inte riktigt samma sak i dagligt tal som produkter som endast tillverkas på beställning i extremt, extremt, extremt små upplagor...

Men det är vad du baserar din del av dialogen på, och jag tycker det är rätt larvig nivå att gå ner på sådana teknikaliteter för att lyckas få igenom "sin poäng".

Sådär, nu ber jag om ursäkt till trådskaparen och ska inte smutsa ner tråden något mer. Go'natt på er alla!

Kolfiberdelar ifrån kina
sorry för att jag tänker annorlunda än du...

som jag redan har skrivit så handlade mina tankar inte om att visa TS vilka saker det fanns, bara att tillrätta ett "fel". menar ingen personangrepp eller nåt med det heller!

självklart har jag distansen till dyra sällsynta delar mot standard delar osv.

sorry för att jag har smutsat ner tråden med nåt kanske "onödigt"

Kolfiberdelar ifrån kina
Har börjat snöa in på Ritchey WCS och FSA SL-K men båda lider av samma problem: De saknar korta styrstammar! =/ SL-K i den där grå nyansen är förjäkla porrigt och det verkar finnas sadlar som matchar också.

Kolfiberdelar ifrån kina
Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Min 93 grams kolfibersadel är komfortmässigt
> jämnförbar med dom slr-sadlar jag har på resten
> av cyklarna, tror den kostade $26 + ytterliage $24
> i frakt... Helt ok med 50 dollar för 93g sadel.
> Sadelstolpen vägde ~170g för en 400mm lång
> "Exotic carbon" :-) T

Har du länk till var du köpte sadeln? Tack på förhand!

Tillbaka
Topp