Kolfiberfälg skadad, går att laga eller vad göra?

Linus Harald

Aktiv medlem
Hej,

Har tyvärr klantar mig och kört på en stenkant.... Fyfan att det ska vara med dessa hjul. Fälgbana är dock helt intakt och däcket satt fast och gått att poppa (tubeless) så det verkar vara ytterhöljet på bromsbanan som har lossnat. Kunde rulla hem utan problem och hjulet är inte skevt i övrigt. Ekrarna verkar inte hänt något med heller. Det är fälgbromar, går det att laga eller vad gör man? ?

PXL_20230831_203922782.jpg
PXL_20230831_203904739.jpg

Tack! som andra tidigare nämnt så finns det också andra som gör sådant. Men jag har gjort sådant rätt länge nu, mycket lite förvånar mig så här långt ;)

Tack! som andra tidigare nämnt så finns det också andra som gör sådant. Men jag har gjort sådant rätt länge nu, mycket lite förvånar mig så här långt ;)

Så förstår jag rätt att du, indirekt, säger att det går att laga?

Det ser ut som ett ställe som är omöjligt att lägga en lagning på. Eller kan man "limma" tillsammans sprickan?

Så förstår jag rätt att du, indirekt, säger att det går att laga?

Det ser ut som ett ställe som är omöjligt att lägga en lagning på. Eller kan man "limma" tillsammans sprickan?
Det går att laga, limma tillbaka är inte hela sanningen, det ska ju hålla för trycket också utan att spricka igen.

Trodde redan att det inte kunde vara hela sanningen. Vill du berätta om resten av sanningen?
Min approach på problemet:
Sådana skador innebär ofta att det var en svag punkt i laminatet, ibland är det en luftficka där som brottsanvisning, mycket få laminat är perfekta. Hitta problemet, laga det om möjligt, spänn upp hjulet, pumpa upp till max rekommenderat tryck, se om det håller över natten. Om inte så går det i retur och ingen faktura skickas.

En hemmamekarlösning, eller budgetlösning:
Lim på Clas Ohlson/Biltema, ta en mora kniv, bänd upp laminatet och fyll i. Kläm ihop med tving. Cykla vidare.

Min approach på problemet:
Sådana skador innebär ofta att det var en svag punkt i laminatet, ibland är det en luftficka där som brottsanvisning, mycket få laminat är perfekta. Hitta problemet, laga det om möjligt, spänn upp hjulet, pumpa upp till max rekommenderat tryck, se om det håller över natten. Om inte så går det i retur och ingen faktura skickas.

En hemmamekarlösning, eller budgetlösning:
Lim på Clas Ohlson/Biltema, ta en mora kniv, bänd upp laminatet och fyll i. Kläm ihop med tving. Cykla vidare.
Såna där yrkeshemligheter får du inte avslöja ?

All respekt till kid1000 som lagat saker åt mig tidigare men jag hade aldrig lagat ett hjul som ser ut så sådär. Sova gott om natten, kunna dundra full fart nerför utan att känna tveksamhet och kunna ta ett eller flera oförutsedda saker på vägen låter väl inte fel?

Visst är det surt med en fälg men billigt i jämförelse till kroppen ?

Ovan är min egna personliga åsikt/syn på det.

Tillbaka
Topp