Kolfibergaffel - Trigon eller Ritchey?

pondus

Ny medlem
Jag har fått en måhända något knasig idé och planerar att uppgradera en gammal stålräser med moderna komponenter!

Första, och kanske krångligaste, steget är att hitta en kolfibergaffel med 1" styrrör. Ja, de finns givetvis men är för det mesta alldeles för dyra...

Mina alternativ just nu är en Trigon från bike-components.de:

http://www.bike-components.de/products/info/p7331_Carbon-Gabel-Rennrad.html

eller en Ritchey på Ebay:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220649522054

Enligt specarna skiljer det 21 gram och det kan jag nog leva med;-)

Frågan är om det är någon större skillnad utöver det mellan de två gafflarna och det är värt att bjuda på Ritchey-gaffeln?

/Leif

Köp den snyggaste tycker jag. på mtbsidan så är Ritchey och Trigon exakt samma gaffel. Troligen kommer dessa 2 ifrån samma fabrik med.

@cerro: Vad gäller utseende så ser de ganska likvärdiga ut! Bilderna jag hittat är tagna ur lite olika vinklar så det är lite svårt att avgöra. Är dock lite skeptisk till det orangea inslaget i grafiken på Trigon-gaffeln - det lutar mer åt att det kommer att finnas annat som är åt det röda hållet...

@evo: Just de du länkade till var 1 1/8" men tack för tipset iaf! De hade även varianter på 1" gafflar:-) (Förvisso lite dyrare men värt att kolla - de är helt obefläckade vad gäller dekaler...)

/Leif

edit: stvafle...

Senast redigerad av en moderator:
passar inte ju. Easton säljer en modell och du kanske kan hitta den lite billigare på ebay.

edit: såg nu att de du hittat hade mycket trevligt pris.

Senast redigerad av en moderator:
pondus skrev:
-------------------------------------------------------
> @evo: Just de du länkade till var 1 1/8" men tack
> för tipset iaf! De hade även varianter på 1"
> gafflar:-) (Förvisso lite dyrare men värt att
> kolla - de är helt obefläckade vad gäller
> dekaler...)
>

Jepp, du har rätt (hur kunde jag missa det?). Men jag visste att de hade 1-tumsgafflar också. Jag köpte min därifrån:)

Fördel med Ritcheyn är att du kan matcha den med styrtapp, styre och sadelstolpe... (samt hjul och sadel om du vill ta det heeeela vägen.)

@snarkus: Det var en av mina tankar men det verkar vara dåligt med 26,6 mm (eller om det ska vara 26,8 mm - hittar inte skjutmåttet) sadelstolpar i deras sortiment:-(

/Leif

Tillbaka
Topp