Kolfiberhjul / får inte av däcket

Visa bilaga 526162Bump! Fast inte kolfiberfälg då..

Sitter och försöker få av ett WTB Byway 47 från en WTB Frequency Race i23 utan framgång, finnns inte en janne att få något mellan däck och fälg utom en supersmal smörkniv i plast som inte är duglig att bända upp med. Tips?

Starkare tummar…
Bearbeta på ett ställe.
Evt prova att smörja med lite tunt såpvatten. Fast då blir däcket ju halt.

Nej ingen sida ville släppa!

Löste det till sist genom att lägga hjulet ner, ställa mig på däckkanterna, och rycka loss fälgen genom att hålla i ett gäng ekrar.
As such:

Då var dubbdäcken på, bite me Bore!!

Sitter och försöker få av ett WTB Byway 47 från en WTB Frequency Race i23 utan framgång, finnns inte en janne att få något mellan däck och fälg utom en supersmal smörkniv i plast som inte är duglig att bända upp med. Tips?
I den här tråden ska det finnas tips på sådana verktyg, men jag har ingen egen erfarenhet av ngt sådant

REDIGERAT
Löste det till sist genom att lägga hjulet ner, ställa mig på däckkanterna, och rycka loss fälgen genom att hålla i ett gäng ekrar.
Bra att det löste sig

Hemma satte jag fast däcket i stora skruvstycket så nära fälgen som möjligt och sedan krängde jag ner hela hjulet. Men stå på däcket och dra i ekrarna såg smidigt ut.

Lägg hjulet på golvet.Brädstump på däcket fram till fälgkanten. Stå på brädan ,ta tag i fälgen och lyft. Däcket släpper.
.

Bilagor

• 20211130_080715.jpg
    20211130_080715.jpg
    546.1 KB · Besök: 84
Det har jag mer eller mindre gjort, fast på sommaren. Nu brukar jag släppa ur luften då och då, trycka loss däcket från kanterna och sen pumpa igen. På så sätt hinner det inte fastna då överjävligt (gp5000).

Till övriga härken med aluminium fälgar är det farsans gamla däckjärn i biltema-stål som gäller, något litet märke på fälgen blir det men däcket har inte minsta lilla chans! ?

Senast ändrad:
Fin-hjulen i kolfiber tar lokala cykel-meken Gu(d)stavo han om när det är ett däck eller två som trilskas, han har fått på/av det absolut jävligaste jag vart med om i alla kategorier på fin-hjulen för en 50-lapp per hjul.

Till övriga härken med aluminium fälgar är det farsans gamla däckjärn i biltema-stål som gäller, något litet märke på fälgen blir det men däcket har inte minsta lilla chans! ?
Gustavo på Glasmästaregatan?

Liten uppdatering angående mina Reynoldshjul, vintern 2022:
Dags att byta bakdäck efter c:a 500 mil. Efter mycket besvär lyckades jag få av det gamla däcket. Precis som tidigare sitter däcket som klistrat mot fälgkanten och är nästan omöjligt att få att släppa men efter ha ha varit nära att ge upp fick jag ändå av däcket.
Dock ännu större besvär att få på det nya däcket, ett Continental GP5000 25 mm. Efter ett långt tag och många försök gav jag till slut upp och åkte till Cykelverkstan. Cykelmecken började arbeta men inget hände. Efter en halvtimme var det bara att kasta in handduken här också, däcket gick inte att få på fälgen. Fick frågan om vi skulle prova ett annat däck, ett Bontrager R3, och det var inte mycket att tveka om. Det visade sig vara ett lyckokast för däcket gled på fälgen nästan omgående och utan besvär.
Inga mer Continental utan enbart Bontrager på dom här hjulen från och med nu.

Liten uppdatering angående mina Reynoldshjul, vintern 2022:
Dags att byta bakdäck efter c:a 500 mil. Efter mycket besvär lyckades jag få av det gamla däcket. Precis som tidigare sitter däcket som klistrat mot fälgkanten och är nästan omöjligt att få att släppa men efter ha ha varit nära att ge upp fick jag ändå av däcket.
Dock ännu större besvär att få på det nya däcket, ett Continental GP5000 25 mm. Efter ett långt tag och många försök gav jag till slut upp och åkte till Cykelverkstan. Cykelmecken började arbeta men inget hände. Efter en halvtimme var det bara att kasta in handduken här också, däcket gick inte att få på fälgen. Fick frågan om vi skulle prova ett annat däck, ett Bontrager R3, och det var inte mycket att tveka om. Det visade sig vara ett lyckokast för däcket gled på fälgen nästan omgående och utan besvär.
Inga mer Continental utan enbart Bontrager på dom här hjulen från och med nu.
Fick inte heller på ett par Conti 5000 TL 32mm på ett par cf-hjul från Slowbuild. Men de gick på ett par gamla American Classic Race.Har dom stående med 8 bar, får se om de töjer sig något. Men Conti skall visst komma med en ny version med lite större dia. kallad 5000S TL.

På mtb fälgar har en sidan av fälgen mer hylla på mina kolisar, mindre hylla på andra, jag vet i alla fall vilken sida jag alltid tar av. :)

Fin-hjulen i kolfiber tar lokala cykel-meken Gu(d)stavo han om när det är ett däck eller två som trilskas, han har fått på/av det absolut jävligaste jag vart med om i alla kategorier på fin-hjulen för en 50-lapp per hjul.

Låter som bristande teknik om nu inte går bytt däck utan stål-däckjärn och annat..

Låter som du inte haft med Reynolds tubelessfälgar från runt 2018 att göra :)
Nej så är det ju! Men om någon i Göteborgsområdet har sådana så är de varmt välkomna att komma förbi mig så jag får uppleva dem! Högmod går före fall och det där.?

Reynoldsfälgarna är säkert skitsvåra, men mitt svar var gällande alufälgar och det lät som hen jag svarade hade bekymmer med de flesta hjul - och då är det ofta tekniken som brister.

Nej så är det ju! Men om någon i Göteborgsområdet har sådana så är de varmt välkomna att komma förbi mig så jag får uppleva dem! Högmod går före fall och det där.?

Reynoldsfälgarna är säkert skitsvåra, men mitt svar var gällande alufälgar och det lät som hen jag svarade hade bekymmer med de flesta hjul - och då är det ofta tekniken som brister.
Det där glada självförtroendet över att problemfritt krängt däck i 35år kan få sig en knäck.... Jag har också tänkt - enkelt, men vissa kombinationer är numera totalt vidriga....

En bra lektion i ödmjukhet.... ?

Det där glada självförtroendet över att problemfritt krängt däck i 35år kan få sig en knäck.... Jag har också tänkt - enkelt, men vissa kombinationer är numera totalt vidriga....

En bra lektion i ödmjukhet.... ?
Förstår detta!

Jag har ju till viss del märkt att mina nya landsvägshjul som är gjorda för tubeless är klart tightare än "vanliga" fälgbanor.

Tillbaka
Topp