Kolfiberhjul till MTBn

happymtb.fr

Aktiv medlem
Kolfiberhjul till MTBn
Kolfiberfälgar verkar vara det nästa happykorrekta. Breda, lätta och starka fälgar är ju frestande! Ska man satsa på det?

Från ett tidigare inläg från Kid1000: 
------------------------------------------------------- >
Lätta och styva hjul kostar flis, så enkelt är det. Lätta alufälgar är inte rätt väg att gå om du vill ha ett hjulpar som är lätta. Som exempel så är vanilj kolfiberväv/resin ca > 3-4 ggr starkare än alu som man gör fälgar av. Så där kan du se var man kan tjäna vikt utan att offra styvhet, ekrar är ett dåligt ställe att tjäna vikt på, naven kan du tjäna massor vikt på men de kostar som sagt flis. Mitt tips är Light Bicycle breda 30mm fälgar i kolplast ihop med XTR nav med bra ekrar. 
Kolfiber är mycket styvare än aluminium

Många kända tillverkare erbjuder kolfiberfälgar: Easton, Reynolds, Specialized, Enve... men inte Mavic trots att det finns kolfiberhjul i deras lvg-sortiment så att dom borde behärska tekniken. Kanske det kommer snart...?
Superstar ger sig också på det spåret med 2 modeller som är billigare men ändå tillverkat enligt egna tankar (dvs inte köpt från hyllan i Asien). Mer om det senare...
Light Bicycle är den mest kända kinamtbkolfiberfälgtillverkaren.

Från vad jag har läst på andra fora, är dom något känsliga för slag. Men dom exploderar inte! Superstar har gjort en vetenskaplig test och jämfört alu vs kolfiber, se här för rapporten som kanske har granskats av PR avdelningen! http://www.superstarcomponents.com/carbontestingpdf.pdf Testet gick ut på att man först utsätter fälgbitar för "impact damage" (slag) och sen för en "4 point bend test", allt i den radiella riktningen.
Det viktigaste som jag ser i denna rapport är:
- kolfiber är mycket styvare än alu
- alu är nästan okänsligt för slag

För att undvika att slå på fälgen kör många med förhöjt däcktryck. För mig känns det som fel väg att gå eftersom jag vill ha breda fälgar för att kunna köra med lågt tryck och ha så stabilt grepp som möjligt.

Hur resonerar ni kring kolfiberfälgar?
För mig känns det som att det idag är perfekt för svettogänget och de som kör på släta underlag.

Senast ändrad:
Kolfiberhjul till MTBn
happymtb.fr skrev:
-------------------------------------------------------
> Det viktigast jag ser i detta rapport är:
> - kolfiber är mycket styvare än alu
> - alu är nästan okänslig för slag
>
> För att undvika att slå på fälgen kör många
> med förhöjd däcktryck. För mig känns det som
> fel väg att gå eftersom jag vill ha breda
> fälgar för att kunna köra med låg tryck och ha
> så stabilt grepp som möjligt.
>

+1

Har själv tänk samma tanke.
Själv köpte jag ett par hjul med TL-28 fälgar, väger 10g mindre än superstars Carbonium dito. enligt Pacenti så är de "Designed for riding everything short of big drops and jumps". Inga problem än så länge :)

Kolfiberhjul till MTBn
rille70 skrev:
> Med tanke på hur ofta jag skrapar fälgarna mot
> stenar så går kolfiber fälgar bort. Inget för
> stökig skogscykling enl mej...

Varför skulle kolfiberfälgar (ett ord) vara sämre än aluminiumfälgar i dessa sammanhang?

Kolfiberhjul till MTBn
En stor fördel kolfiberfälgar har är att de går att laga och svetsarna som alufälgarna har spricker efter en tids användning och det skapar ojämn ekerspänning.

Jag använder blandat billiga alufälgar och billiga kolfiberfälgar samt nighend fälgar, beroende på dagsform. Kör oftast 1.5 bar däckstryck, sällan jag får genomslag och kör man förståndigt så håller grejerna ganska länge.

Kolfiberhjul till MTBn
Kid1000 skrev:
> Jag använder blandat billiga alufälgar och
> billiga kolfiberfälgar samt nighend fälgar,

Har du lust att utveckla det? Typ med konkreta namn och tips.
(Gärna med länkar tom.)

> Kör oftast 1.5 bar
> däckstryck, sällan jag får genomslag och kör
> man förståndigt så håller grejerna ganska
> länge.

har du lust att utveckla även det,
då med din vikt och vilka däck + däcksbredd du använder.

/Håkan

Kolfiberhjul till MTBn
Håkan:
Jag har just nu:

Light Bicycles 29er 30mm fälg på 375 gram/st.
Light Bicycles 29er 28mm fälg på 365 gram/st.
No Tubes Podium MMX 26.
No Tubes Crest 26.

Fulcrum Red Power SL (99 euro per hjulpar)

Revolution 29 er tubhjul - oanvända av mig just nu.

Jag använder mestadels mer än 2.2 tum däcksbredd t.ex Rocket Ron 2.25, lättaste versionen samt Racing Ralph 2.25, lättaste versionen 1.5-1.8 bar däckstryck, självklart tubeless med Stans.
Vikt ca 80-82 kg, hojen just nu är en Niner Jet9.

Jag har inte och använder inte däck med protection liknande sidoväggar eller så, kör man med förstånd så håller lättviktsgrejer rätt långt.

Jag har inte känt något behov av heavy duty grejer. Men å andra sidan är jag en cyklist som loggar ganska få mil per år på sistone.

Dessa grejer räcker för min åkstil, har kört diverse dyrhjul som t.ex DT Swiss, Roval och så, visst märker jag en liten skillnad på lateral styvhet men åkkänsla snarlik om inte lika som mina egna hjulpar. Jag saknar hjul som är mycket styva i sidled och i princip underhållsfria som mina XTR nav varit, bara bygga hjul och sedan köra. POP nav för 400 euro/st är inte underhållsfria även om de ser ut så, har sabbat bodyn på den efter två åkturer så helt snäll cyklist är jag inte.

Kolfiberhjul till MTBn
Chrissofsweden skrev:
> 1,5bar och inga genomslag? Då kör du inte
> speciellt stökigt.
>
> /G

Jag körde 0,7 i grycksbo... ;)

Kolfiberhjul till MTBn
Chrissofsweden skrev:
> 1,5bar och inga genomslag? Då kör du inte
> speciellt stökigt.
>
> /G

Bör man få genomslag? Jag kör 1.3 som max på Conti X-King 2.4 och MountainKing 2.4, bägge med ProTection.

Fälgen är Arch EX och kör tillfälligt med slang, Conti Light nånting.

Har kört kanske 5-6 svarta turer nu och varken genomslag eller punka. Väger 79-80 plus en rygga på ca 3 kg. Funderar på att sänka trycket ytterligare....

Kolfiberhjul till MTBn
Etoncal skrev:
> Chrissofsweden skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 1,5bar och inga genomslag? Då kör du inte
> > speciellt stökigt.
> >
> > /G
>
> Bör man få genomslag? Jag kör 1.3 som max på
> Conti X-King 2.4 och MountainKing 2.4, bägge med
> ProTection.
>
> Fälgen är Arch EX och kör tillfälligt med
> slang, Conti Light nånting.
>
> Har kört kanske 5-6 svarta turer nu och varken
> genomslag eller punka. Väger 79-80 plus en rygga
> på ca 3 kg. Funderar på att sänka trycket
> ytterligare....

Nej, men om man kör lite klenare däck, och HT så slår det igenom lite lättare. Men så länge du inte får problem med punkteringar eller att däcken börjar kännas sladdriga så är det ju bara att köra och njuta av den sköna komforten :).

(Har lyckats bromsa mig till en urrapning av luften i framhjulet, nöp frambromsen när jag stod nästan stilla och med hjulet nästan 90 grader. Efter det höjde jag trycket lite ;) )

Kolfiberhjul till MTBn
theBrand skrev:
> Chrissofsweden skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 1,5bar och inga genomslag? Då kör du inte
> > speciellt stökigt.
> >
> > /G
>
>
> Jag körde 0,7 i grycksbo... ;)

Kudos!

Nu lär jag hem och kolla min golvpump för att se om den stämmer. Jag har på känn att mina 1,8 är betydligt lägre i verkligheten efter era utlåtande :)

0,7 i Grycksbo är helt enkelt hardcore :D

Tryck hit och tryck dit. Det går ju ändå snabbare att springa ;P

/G

Kolfiberhjul till MTBn
Chrissofsweden skrev:
>
> Tryck hit och tryck dit. Det går ju ändå
> snabbare att springa ;P
>
> /G

WORD!

P.S.

Efter den allmänna punkafesten på förstasträckan fegade jag ur och höjde lite ;)

Kolfiberhjul till MTBn
Kid1000 skrev:
> Jag har just nu:
[Långt o bra inlägg raderat]

Tack för ditt inlägg, det är alltid värdefullt med konkreta tips.

Jag instämmer helt i att låg vikt och (lateral) styvhet bör gå hand i hand.
Om naven dessutom är så gott som underhållsfria är det förstås ännu bättre.

/Håkan

Kolfiberhjul till MTBn
Tack Håkan!.

När det gäller genomslag så beror det på många faktorer och som många vet så kör jag mestadels i Lugnet och Jungfruberget i Falun, där kan man snacka stenar en masse. Speciellt jungfruberget.
Vägval och att aktivt undvika genomslag som ger ett abrupt slut på turen undviker jag, burpningar upplever jag rätt ofta, även det är ett kvitto på att jag inte kör så lugnt.

Jag vet vad mitt material tål och kör därefter, man väljer material efter terräng, jag säger inte att 1.5 bar passar överallt, heldämpat med bottning på varje tur minst en gång hjälper också till. Vissa kör med dämpare som kör ca 30% av sin slaglängd som mest, vissa som jag kör helst 100% slaglängd varje tur.

Jag har slutat använda smalare däck då jag vill ha grepp, detta är prioritet 1, kunde jag få tag i bredare än 2.3 men lätta och hyfsat lätta att få till slanglöst så skulle jag bytt. Just nu är Rocket Ron bästa valet och jag tror jag tar steget upp till Nobby Nic senare.

Hemmaterrängen är blandat sandig, rotig och med endurospår. Dom här gillar jag skarpt men inte mina lungor för bra flyt i åkningen. Railar du för hårt i bermsen som crosswannabeåkarna gör i skogen så får man lätt burps som ger totalförlust av luft, speciellt med 1.5 bar eller lägre.

Ett problem med lätta däck är att dom flexar mycket i sidled, ännu värre om man kör med 1.5 bar eller lägre, nästan värre att köra med ormande däck och styrprecisionen är låg, men det avhjälps till stor del av 30mm breda fälgar, man märker STOR skillnad i styrrespons mellan Fulcrum hjulen jag har och Light Bicycle 30mm fälg. Trots den senare har lättvikt som första mål men med 30mm bredd.

Senast ändrad:
Kolfiberhjul till MTBn
Lulle skrev:
---------------------------------------->
> Varför skulle kolfiberfälgar (ett ord) vara
> sämre än aluminiumfälgar i dessa sammanhang?

mycket av styrkan i en kolfiberkonstruktion ligger just i långa, obrutna överlappande fibrer. får du en reva genom ett fiberlager försvinner proportionellt sett rätt mycket styrka. Även om en rispa på alu också fungerar som en brottanvisning så är effekten mycket mindre tack vare att alu är mer homogent.

Kolfiberhjul till MTBn
dabac skrev:
> Lulle skrev:
> ---------------------------------------->
> > Varför skulle kolfiberfälgar (ett ord) vara
> > sämre än aluminiumfälgar i dessa sammanhang?
>
> mycket av styrkan i en kolfiberkonstruktion ligger
> just i långa, obrutna överlappande fibrer. får
> du en reva genom ett fiberlager försvinner
> proportionellt sett rätt mycket styrka. Även om
> en rispa på alu också fungerar som en
> brottanvisning så är effekten mycket mindre tack
> vare att alu är mer homogent.

Nja, en sanning med modifikation. Med tanke på styrkan hos kolfiberkomposit jämfört med strängpressad alu. Jag har sett och lagat kolfiberfälgar i bedrövligt skick men dom var fortfarande raka och behöll det mesta av sin ekerspänning intakt, vilket inte kan sägas om alufälgar på hjulen. Sedan så har vi den plastiska deformationen hos en alufälg, den gränsen är mycket snävare än hos en kolfiberfälg.

Repa en Podium MMX och gör detsamma med en motsvarande kolfiberfälg så vågar jag nog påstå att du kan köra vidare utan problem på en kolfiberfälg typ Innolite jämfört med en Podium MMX.

Kolfiberhjul till MTBn
Då är ju frågan om man kan få tag i vettiga lätta kolfiberhjul liknande Stans varianterna hos ex actionsports och bike-prof.
Jag var inne på kineshjul ett tag men de blir vare sig lättare eller billigare än aluhjul från tyskland. Dessutom verkar naven vara risiga.

Kolfiberhjul till MTBn
Jag hade turen att hitta ett par Reynolds 26" MTB på ebay i fjol. Tror jag landade dem för 5500kr inkl moms och frakt till Sverige. Dock lite pyssligt då jag fick ordna med frakten från USA till Sverige själv. De var helt nya i kartong med Stans kitt mm.

Har nu fått på tape och kasett så med denna takt kanske jag fått på däck nästa sommar. ;)

Kolfiberhjul till MTBn
Håkan: Njae, jag har köpt en del kinesgrejor nu och det har varit minst sagt skiftande kvalitet på grejorna.
Sen är ju Light-Bicycles grejer vare sig lättare eller billigare än ex Stans Notubes från actionsports, så jag vet egentligen inte varför jag skulle köpa dem. Känns som åtminstone kvalitetskontrollen är bättre på en märkesfälg.

Kolfiberhjul till MTBn
Kid1000 skrev:
> Just Light Bicycles har en kundservice som heter
> duga. Bra uppföljning o så.

Det hoppas jag. Bilden är lite otydlig men det är en spricka i fälgen. Den är använd ca två veckor så jag hoppas på garanti. Det är en 26" wider förstärkt till 430g.

Bilagor

• IMG_3630.JPG
    IMG_3630.JPG
    51.1 KB · Besök: 34
Kolfiberhjul till MTBn
Det finns en ca 100 sidig tråd på MTBR om dessa fälgar, om jag minns rätt så har ett flertal reklamerat och fått nya fälgar.
Men jag kan ha mints fel också.

Tillbaka
Topp