Kolfiberhjul xc mtb - märker man någon skillnad?

Kruwgah

Aktiv medlem
Hej, har idag alu hjul på min XC på ca 1750gram (dt swiss X1675 oem hjul, 25mm innerbredd).
Är lite intresserad på att ta klivet över till kolfiber och hjulen i fråga väger omkring 1350 gram med innerbredd på 30mm.
Har ingen erfarenhet sedan tidigare, vad kan man förvänta sig av ett sånt här byte av hjul? Märker man ens av det?

Cykeln kommer upplevas rappare. Både vid acceleration och i svängar. Men brukar du buckla dina alufälgar, kan det bli dyrt med kolfiber. :)
2,35-2.40 däck ger lite större marginal och funkar bättre rent allmänt än 2,20.

styva aluhjul funkar bra också men kolhjul är bra, känns något rappare. Låg vikt på hjul är alltid bra, valde personligen bort superlätta till fördel för några gram mer för bättre hållbarhet.30mm fälg är väl dessutom typ standard så med rätt däck är det mycket bättre än 25

Jag gjorde denna uppgradering för inte så längesedan och jag märkte en stor skillnad.
Satsade på ett par finare nav också 👍🏻

Mer lättrullat
Styvar hjul
Överlag lättare cykel och roligare cykling.

Mvh,
Rufus

Bilagor

• IMG_4107.webp
    IMG_4107.webp
    563.6 KB · Besök: 132
Köpte för några år sedan ett par finkolhjul (DT Swiss XRC1200). Hade sedan tidigare identiska hjul som du har nu. Om jag upplevde någon skillnad? Typ ingen. Mest att hjulen är styvare så det blir lite stötigare. Intalar dock mig själv att de ÄR snabbare :)

Lätta däck, kassett och skivor hjälper också till med känslan...
Det är ju ffa den roterande vikten som märks
Att däck, på många sätt, kan spela stor roll hoppas jag att alla är överens om
Men att kassett och skiva, som sitter närmast rotationscentrum (navet) skulle ha ngn som helst påverkan verkar mer eller mindre omöjligt.
2-3dl mer eller mindre i vattenflaskan borde borde ha större påverkan
Men man skall aldrig underskatta kraften som nya dyra cykelprylar kan ha för påverkan på känslan, åtminstone så länge cyklisten är medveten om dem....

Men att kassett och skiva, som sitter närmast rotationscentrum (navet) skulle ha ngn som helst påverkan verkar mer eller mindre omöjligt.
Ett lättare ekipage är alltid trevligt, även om det inte påverkar acceleration/retardation på platten.

Jag gjorde denna uppgradering för inte så längesedan och jag märkte en stor skillnad.
Skall du inte se till att däckloggorna är i synk med fälgloggor och ventiler?
Man tjänar nästan en sekund i letandet efter ventilen om däckloggan är rätt. Förutom att det blir stiligare förstås.

Ett lättare ekipage är alltid trevligt, även om det inte påverkar acceleration/retardation på platten.
Men hur stor skillnad behövs på (mer eller mindre) icke-roterande vikt för att det skall märkas utan att man från början vet att vikten har ändrats?
Jag tycker att testa själv med mer eller mindre fyllda vattenflaskor kan vara bra.
Den som är ambitiös skaffar (minst) tre likadana flaskor och sedan får en medhjälpare fylla dem olika mkt, men två av dem till samma vikt, med (minst) fyra flaskor kan man istället ha två-två eller tre-en, osv.
Att använda en tärning för att få det mer slumpmässigt kan vara bra och vill man ha stor viktskillnad mellan flaskorna kan man tex använda sand istf bara vatten.
Exakt hur upplägget med flaskorna ser ut skall naturligtvis inte cyklisten veta.
Sedan får cyklisten trampa samma sväng/runda med de olika flaskorna, som hen naturligtvis inte får byta själv utan det görs av medhjälparen.
För att göra det tillräckligt slumpmässigt kan det även här vara bra att använda tärning.
Ju fler rundor liksom fler tillfällen man gör detta desto bättre förstås, men man får se till att den snälle medhjälparen inte tröttnar.
Resultatet kan bli riktigt intressant men det kan krävas uthållighet liksom nyfikenhet och ärlighet av cyklisten, att stanna runt hörnet för att känna på flaskorna gör ju bara att testet förlorar all giltighet.

Kör man med slang så är byte till TPU ett billigt sätt att skala av många gram.

Själv bytte jag nyligen alu mot 350g lättare alu (DT Swiss). Men jag tror mycket av upplevda rappheten kommer av nya navet.

Det är ju ffa den roterande vikten som märks
Att däck, på många sätt, kan spela stor roll hoppas jag att alla är överens om
2-3dl mer eller mindre i vattenflaskan borde borde ha större påverkan
Men man skall aldrig underskatta kraften som nya dyra cykelprylar kan ha för påverkan på känslan, åtminstone så länge cyklisten är medveten om dem....

På en MTB ger lättare nav och kassett lägre ofjädrad vikt som kan ger lite mer fart och komfort i stök.

När jag köpte högprofiliga kolhjul kände jag att cykeln blev snabbare. Rent mätbart blev jag inte det. Tror dock inte att det beror på hjulen...

Tillbaka
Topp