Kolfiberramar

figge

Ny medlem
Kolfiberramar
Hej
Fundrar på att skaffa en kolfiber ram/cykel, vilka fabrikat/modeller rekomenderar ni?
Vilka fabrikat skall jag definitivt inte köpa?
Jag är intresserad av en funktionell cykel för motionscykling, cyklar VR ner mot 9 timmar och cyklar runt 500 mil/år.

Senast redigerad av en moderator:
Kolfiberramar
Jag kör en Giant TCR och är grymt nöjd. Giant är dessutom väldigt i framkant på tillverkningen då den bästa kolfibern idag tillverkas i just Taiwan. Om märke är ointressant så gå istället på vad du tycker är snyggt. När det gäller "no-name" ramar verkar vissa haft problem med Pedalforce här på happy. I USA sålde Nashbar ett märke som kallades Scattante väldigt billigt. Där fick vissa styrvobbel över 60-70Km/h. Tror att få bygger rent dåliga ramar i kolfiber idag...

Kolfiberramar
Kan också slänga in en polett för Giant TCR. Jag har en TCR compositeram och den är väldigt trevlig och välbyggd, men lite flexig och inte bland de lättaste. Dock perfekt att bygga en träningshoj med. Plussa på lite stålars och köp en TCR Advanced så blir det lite lättare och lite styvare. Annars verkar ju Canyon vara ett prisvärt alternativ.

Kolfiberramar
Nu talar jag väl i egen sak, eftersom jag har två Canyon-hojar, men för mig är valet enkelt. Canyon. Presterar bra ramar och håller väldigt vettiga priser.

Kolfiberramar
JKolmo skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan också slänga in en polett för Giant TCR.
> Jag har en TCR compositeram och den är väldigt
> trevlig och välbyggd, men lite flexig och inte
> bland de lättaste. Dock perfekt att bygga en
> träningshoj med. Plussa på lite stålars och
> köp en TCR Advanced så blir det lite lättare
> och lite styvare. Annars verkar ju Canyon vara ett
> prisvärt alternativ.

tcr har ändrats lite de senaste åren, som till nästa år, då den kommer vara bra mycket styvare. fick bra omdömen på cyclingnews http://www.cyclingnews.com/tech.php?id=tech/2008/features/giant_launch_08

Kolfiberramar
Tja, bryter in lite i tråden. Jag är själv väldigt sugen på en kolfiber-ram och tror att materialet är framtiden. Men vad säger ni som gjort jobbet att läsa på. Får man i dagsläget bättre styvhet och styrka jämfört med aluminium och andra metaller/legeringar plottat mot vikt?

Kolfiberramar
Kolfiber är bra grejer om man köper från etablerade tillverkare. Men alla håller inte med om detta. Vissa påstår att No-name-ramar är minst lika bra (prisvärda) med tanke på vad man betalar. Det sägs att No-name:are implementerar de dyra märkenas lösningar och att ramarna tillverkas i samma fabriker som de dyrare märkenas.

Jag skulle hellre köpa en Cervelo Soloist Team (alu-versionen) eller en CAAD8/9 framför en No-name... men för de pengar (plus lite till) som ovanstående ramar kostar kan man få en Canyon i kolfiber.

Och ja, kolfiber är framtiden. Många framsteg har gjorts bara de senaste åren.

Kolfiberramar
Dom verkar intevar så snabba med leveranser på Canyon? Eller är det inte sant?
Kunder som inte får vad de beställt?

Har hunnit titta runt på lite olika ställen:
Aspiranter som finns:
Giant
Cervélo
Fondriest
Focus
Red Bull
Wilier
Scott
Cannondale
Argon 18

Kolfiberramar
Cube GTC är också en fin ram som tydligen fått fina betyg i Tour.

Om det är någon som vet var man kan få tag i ramsettet (helst utan gaffel) så dela gärna med er.

Kolfiberramar
grejen sam är ju att som du skriver att många av de tillvrkare som är lite större, köper sina ramar från "noname" tillverkare. alltså kan samma ram säljas under ett mindre känt namn. därmed inte sagt att alla noname ramar är bra, det kräver lite mer efterforskning för att veta vad det är man får.

jag skulle även kolla på www.pedalforce.com och deras QS2 modell, tror det är den som cykelcity säljer som columbus

Kolfiberramar
När ändå no-name kolfiber och pedalforce kom på tal, så kanske jag får låna tråden lite... planerar julklapp till mig själv, och har stirrat mig lite blind på PedalForce MT. Ja, mountainbike-ramen alltså (ursäkta i landsvägstråden...) men det blir väl ändå lite relevanta frågor.

Varifrån skeppas ramarna? Tillverkningen är väl taiwan men alla priser på hemsidan är dollar. Finns det europeiska (inom EU då) mellanhänder/återförsäljare så man kommer undan tullkostnader?

Ni som köpt PedalForce lvg-ramar, hur stämde den verkliga vikten med den angivna?

Kan man lita på dom här "5 års garanti" från Taiwan-fabrikerna eller talar dom plötsligt inte engelska längre när man efterfrågar garantiärenden?

Kolfiberramar
hilfe! går precis i samma funderingar som killen som startade tråden, men hade efter att ha läst svar på ett antal liknande trådar bestämt mig för http://fat-cycles.de/
nu är det ingen som nämner dessa, alla säger canyon, so plz någon allvetande cykelguru,

vad ska man satsa sina stålar på

canyon
eller
fat

?
??
???

Kolfiberramar
Eftersom jag själv har en Canyonram och är toknöjd pris kontra vikt kontra styvhet så är det klart svårlaget.

HåkanC's pdf-länkar fick mig övertygad och jag är inte besviken över min ram.

Någon extra vecka i väntetid är det klart värt då man förhoppningsvis har sin cykel i många nöjda år. Jag vet inte hur det ser ut hos Canyon nu angående väntetider men den värsta hausen borde vara över nu?

Kolfiberramar
Niko/Frost skrev:
> När ändå no-name kolfiber och pedalforce kom
> på tal, så kanske jag får låna tråden lite...
> planerar julklapp till mig själv, och har stirrat
> mig lite blind på PedalForce MT. Ja,
> mountainbike-ramen alltså (ursäkta i
> landsvägstråden...) men det blir väl ändå
> lite relevanta frågor.
>
> Varifrån skeppas ramarna? Tillverkningen är väl
> taiwan men alla priser på hemsidan är dollar.
> Finns det europeiska (inom EU då)
> mellanhänder/återförsäljare så man kommer
> undan tullkostnader?
>
> Ni som köpt PedalForce lvg-ramar, hur stämde den
> verkliga vikten med den angivna?
>
> Kan man lita på dom här "5 års garanti" från
> Taiwan-fabrikerna eller talar dom plötsligt inte
> engelska längre när man efterfrågar
> garantiärenden?

fan du skulle ha hakat på grupp köpet som va på den rätt nyligen då :D

de köper dem från taiwan ja. tror inte de har nån mellanhand i europa, dock kanske det är nån som tar in samma ram till europa, det vet ja inte. har bara sett några av landsvägsramarna här i europa.

har ingen PD ram själv men kollar man forum, så verkar vikterna faktiskt stämma rätt bra.

lita o lita, går du via pedalforce, så äre ju dem du reklamerar till, till dem du vänder dig vid garantiärenden. skulle ju hellre ha o göra med dem, än direkt mot fabrik. men det är jag det. du får ju betala för att de är en mellanhand åt dig, så kanske går jämnt ut, men tvekar på det, då de troligen har rätt bra inköpspris pga. att de säljer en del.

Kolfiberramar
mossmann skrev:
> hilfe! går precis i samma funderingar som killen
> som startade tråden, men hade efter att ha läst
> svar på ett antal liknande trådar bestämt mig
> för http://fat-cycles.de/
> nu är det ingen som nämner dessa, alla säger
> canyon, so plz någon allvetande cykelguru,
>
> vad ska man satsa sina stålar på
>
> canyon
> eller
> fat
>
> ?
> ??
> ???

vill minnas att FAT cycles ram har fått bra omdömen i de Tour tester HåkanC länkat till, mycket prisvärd. dock är väll erfarenheterna me själva butiken nog lite blandat här på happy.

Kolfiberramar
Jensen, jo om ekonomin (läs; regeringen/frugan) hade tillåtit det så absolut, hehe... Men enda öppningen just nu är att det blir ett köp omkring julafton då jag fyller år i rätt tät anslutning ;-)

Blir under tiden att köpa på sig smågrejer som styrstam, styrlager, sadelstolpe, sadelklämma, nokon-höljen, framväxel, etc etc som inte passar att ta från nuvarande hoj... Har sett att det är mkt gruppköp på pedalforce-ramarna men aldrig uppmärksammat något annat än gruppköp på lvg-ramarna, kanske går att smita åt sig en mtb-ram i samma veva och hoppas det blir ngt gruppköp runt januari :-)

Kolfiberramar
mossmann skrev:
> hilfe! går precis i samma funderingar som killen
> som startade tråden, men hade efter att ha läst
> svar på ett antal liknande trådar bestämt mig
> för http://fat-cycles.de/
> nu är det ingen som nämner dessa, alla säger
> canyon, so plz någon allvetande cykelguru,
>
> vad ska man satsa sina stålar på
>
> canyon
> eller
> fat
>
> ?
> ??
> ???

FAT:en har fått bra kritik men de har leveransproblem. Jag väntade i tre månader innan jag tröttnade och ändrade till en alu-ram istället. Gjorde en bra deal med dem och fick en cykel som kostade 150 euro mer än jag betalt.
Så mitt råd är om du skall beställa, ring till dem och kolla att alla delar finns i lager annars kan du få vänta i evigheter och leveransbesked är inte deras starka sida.

Kolfiberramar
Niko/Frost skrev:
> Jensen, jo om ekonomin (läs; regeringen/frugan)
> hade tillåtit det så absolut, hehe... Men enda
> öppningen just nu är att det blir ett köp
> omkring julafton då jag fyller år i rätt tät
> anslutning ;-)
>
> Blir under tiden att köpa på sig smågrejer som
> styrstam, styrlager, sadelstolpe, sadelklämma,
> nokon-höljen, framväxel, etc etc som inte passar
> att ta från nuvarande hoj...

Ha ha ha! Det där är ett mycket bra sätt att utöka cykelsamlingen. Vevpartier, bromsar, nokonhöljen, pedaler, styren och allt annat oumbärligt smiter lätt igenom och blir snart ojdå en till cykel. Ramar och hjul kan vara lite trassligt, men det går ju alltid att fixa leverans till arbetet...

Kolfiberramar
Red Bull, kanske? Red Bull har ju också fått bra kritik i Tour. Rose.de verkar också vara ett bra ställe att handla ifrån, har varit någon eller några här på Happy som gjort det och varit mycket nöjda (snabb leverans av hojen). Har själv inte köpt något därifrån (ännu) men beställde deras katalog, nästan 1.000 sidor cykelporr levererat hem med en budfirma - gratis. :-) De tycks ha grymt mycket cykelprylar och deras webbsajt gör dem inte riktigt rättvisa, tycker jag.

Red Bull Carbon X-lite kom på tredje plats efter Cervélo R3 SL och Storck Fascenario 0.7 i Tours test i våras av karbonramar (Canyon F10 kom på åttonde plats men minimal poängskillnad). De har även billigare modeller som gjort bra ifrån sig i Tours tester.

http://www.tour-magazin.de/?p=1821

Kolfiberramar
JKolmo skrev:
> Ha ha ha! Det där är ett mycket bra sätt att
> utöka cykelsamlingen. Vevpartier, bromsar,
> nokonhöljen, pedaler, styren och allt annat
> oumbärligt smiter lätt igenom och blir snart
> ojdå en till cykel. Ramar och hjul kan vara lite
> trassligt, men det går ju alltid att fixa
> leverans till arbetet...

Jo, helt sant och precis som jag tänkt det... Ramen är dock enkel, pristaket för mitt ramköp ligger på ~5000 :- vilket är ungefär vad som blir kvar av en månadslön efter alla de absolut nödvändigaste fasta utgifterna. Ramen som sagt enkel, drömhjulparet rockar däremot loss på dubbla prislappen och det lär ju inte regeringen tillåta i någon som helst kronologisk anslutning till ramköpet... och jag ser gärna att den här hojen är klar tidigt nästa vår, hahaha!

Kolfiberramar
NiklasL skrev:
> Red Bull, kanske? Red Bull har ju också fått bra
> kritik i Tour. Rose.de verkar också vara ett bra
> ställe att handla ifrån, har varit någon eller
> några här på Happy som gjort det och varit
> mycket nöjda (snabb leverans av hojen). Har
> själv inte köpt något därifrån (ännu) men
> beställde deras katalog, nästan 1.000 sidor
> cykelporr levererat hem med en budfirma - gratis.
> :-) De tycks ha grymt mycket cykelprylar och deras
> webbsajt gör dem inte riktigt rättvisa, tycker
> jag.
>
> Red Bull Carbon X-lite kom på tredje plats efter
> Cervélo R3 SL och Storck Fascenario 0.7 i Tours
> test i våras av karbonramar (Canyon F10 kom på
> åttonde plats men minimal poängskillnad). De har
> även billigare modeller som gjort bra ifrån sig
> i Tours tester.
>
> http://www.tour-magazin.de/?p=1821

synd at namnet förstör lite av layouten på dem, för förutom namnet, eller utseendet på loggan, så är ju lacken oftast riktigt fina me.

Kolfiberramar
Var och tittade på Canyon i Bålsta på fredagen, ser väldigt bra ut och trevligt att samma ram går att få med olika komponenter och hjul. Tyvärr fanns det ingen modell i min storlek, någon som äger en storlek 52 eller 54 i Stockholm som går att får testa en kort tur?
Blev lite konfundrad över storleksrekomendationer på hemsidan(PPS) som blev 52 för mig, tycker det verkat litet., eller är det små i storlekarna.

Kolfiberramar
figge skrev:
> Var och tittade på Canyon i Bålsta på fredagen,
> ser väldigt bar ut och trevligt att samma ram
> går att få med olika komponenter och hjul.

Fan! Vilken hoj! Helt otroligt juh!

Kolfiberramar
figge skrev:
> F10 ramen kostar 14000:- SEK+ frakt.

För den som har tävlingslicens(~500:-) kostar ett F10-ramset (ram+gaffel+styrlager+styrtapp) 10600 SEK + frakt

sponsoring_f10.jpg

http://www.canyon.com/_se/service/sponsoring.html

/Håkan

Kolfiberramar
Sitter o dräglar efter en Scapin Etika SL.

<http://www.scapin.com/scheda.asp?idprod=6&tipo=road>

Ramset hos Velocebikes.com för 1199 pund.

Om man hade pengar tralala...

Kolfiberramar
Var och kollade på Wilier(Cento/Izoard) hos Cykling på Frejgatan, men efter vad som stått i tidigare trådar och denna om Le Roi så är jag lite fundersam. Är dessa lika ostyva som Le Roi.
Annars är dom väldigt snygga designmässigt.

Tillbaka
Topp