Kolhydratladdning

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Kolhydratladdning
Trodde aldrig i livet att jag skulle skriva en sån här tråd. Jag tänker i alla fall aldrig skaffa pulsklocka.

Hur som helst, vad äter ni när ni kolhydratladdar? Har gjort upp en liten matsedel men det räcker med att titta på den för att pastan ska trycka sig ut genom öronen. Är detta vettigt???

oskar - tre portioner gröt till frukost

Kolhydratladdning
Jag trodde aldrig att jag skulle kommentera en sådan här tråd, men:

Det låter rimligt.

Jag har nåt häfte från Kungsörnen (eller nån annan sån här kolhydrattillverkare som även gör Müsli och sånt) som heter Uppladdningen. I de förslag som de har där så är det just pasta så det står ut genom öronen som rekommenderas.

Jag ska inte heller skaffa pulsklocka :-P

Kolhydratladdning
Potatis innehåller också kolhydrater... då kan mna ju alternera lite iaf. Fast annars är det väl pasta som innehåller mest...?

Kolhydratladdning
På tal om kolhydratuppladdning...
Jag brukar ladda inför de lite längre loppen (typ FMT), men trots att jag brukar vara nog med att dricka både i samband med laddningen och loppet, drabbas jag ofta av kramp.
Det började redan efter 1,5h timmar på FMT och höll i sig ända till mål (4.46h). Någon som provat Enervits tabletter?? Hjälper de?

//Guzzerson

Kolhydratladdning
Bönor, d.v.s. baljväxter är ju det livsmedel som innehåller de allra långsammaste kolhydraterna. Kom bara ihåg att blötlägga dem själv. Stora vita bönor, kidneybönor, blackeyebönor, mungbönor o.s.v... För att få i sig ett jävligt högvärdigt protein kompletterar man med sojabönor.

Det fina i kråksången är att allt detta är jäkligt billigt. Det är helt meningslöst att lägga en jäkla massa pengar på att köpa en massa mysko kosttillskott. Om det nu inte är så att man valt att leva på pizza, men då får man ju komplettera med precis allting, utom mättat fett.

Kolhydratladdning
Guzzer, jag fick också lätt kramp förr i vaderna. Åtgärderna var tre: tänka på att hålla foten vågrätt, så inte tårna pekade nedåt. Försöker genom att hålla ned hälen. Andra åtgärden var att smörja in med linnement ett par gånger om dagen. Men det som nog ger bäst resultat, för alla i alla hälsoaffärer säger samma sak, och Paulun med har jag för mig, är att käka magnseium! Jag brukar ta upp till 1 gram per dag.

Dessa tre saker hjälpte, och nu är det bara tillskott av magnesium som gäller. Ca 600 - 1000 mg per dag.

Kolhydratladdning
oxr: Ifall jag laddar för en tävling/lopp så laddar jag med mycket pasta tre-fyra dagar fram till starten, samt kompletterar med Maxim Original som mellanmål så man får i sig lite extra kolhydrater utan att äta ihjäl sig på pasta. ;-)

Men, det funkar med enbart pasta också eller andra kolhyrdratrika livsmedel med lågt G.I. värde. Det viktigaste är nästan att dricka tillräckligt dagarna innan så du verkligen binder kolhydrater i musklerna, dricker du för lite så åker de igenom liksom... Jag har en tabell liggandes nånstans, ska kolla om jag hittar den, kan posta den här.

Det där med pulsklocka, jag fattar inte varför många är så "fientligt" inställda till det? Man blir inte någon "elitcyklist" om man har den på sig, du blir inte ett dyft bättre av den. Däremot så ser du hur "motorn" varvar, var du har ditt idealvarvtal för t.ex. långlopp och var du har gränsen för att inte överhetta motorn och få mjölksyra. Jag kör med pulsklocka(men utan cykeldator) så gott som alltid, freeride/xc/racer vilket som, däremot kollar jag inte på den hela tiden, men när jag kör fort eller uppför långt så hjälper den till! Den ger bra feedback efter cykelturen också.

/Leo

Kolhydratladdning
Nu svävar jag iväg från trådens ämne, men:

För mig symboliserar pulsklockan "träning" ännu mera än vad cykeldatorn är, och träning vill jag inte att cyklingen ska bli. Så jag skippar den, liksom långloppen :-)

Tycker jag hänger med rätt bra ändå iofs.

Kolhydratladdning
Här är listan. Tänk på att även om GI är lågt så är inte det lika med att det är bra att kolhydratladda med alla livsmedel, så som jordnötter som har GI på 21! Livsmedlet ska bestå av så mycket kolhydrater som möjligt & ha lågt GI.
Listan ser "puckad ut", men ta och klistra in den i Notepad.exe så blir det rätt avstånd på mellanslagen...

-----------------------------------------------------------------------------------------

GLYKEMISKT INDEX!

Livsmedel Index
Bröd
Bagel 103
Baguette 136
Breton 110
Bröd från fyra sädeslag 64
Fint knäckebröd 116
Fruktbröd, bröd med torkad frukt 67
Glutenfritt vetebröd 129
Hamburgerbröd 87
Knäckebröd 95
Kornbröd med hela korn 50-67
Majsbröd 92
Pitabröd 82
Riskakor 117
Ryvita 93
Rågbröd (fullkorn) 89
Rågbröd m. Hela korn (pumpernickel) 68
Surdegsbröd från råg 83
Water crackers 102
Vetebröd (fullkornigt) 100
Vetebröd (långfranska) 100

Bakverk och kakor
Bakverka med smördeg 84
Ballisto och liknande musligodis 87
Croissant 96
Digestives 84
Grahamskakor 106
Havrekakor 79
Muffins, äpple, osockrad 69
Muffins, äpple, sockrad 63
Munk 108
Rån med vaniljfyllning 110
Sockerkaka 66
Våfflor 109

Godis
Choklad 70
Dextrosol 146
Gelégodis 114
Japp, Mars och liknande 97

Drycker
Energidryck 136
Läsk, cola, fanta etc. 97
Nektar, saft 94

Pasta och pizza
Fettucini med ägg 46
Makaroner 64
Pizza 86
Ravioli 56
Rispasta, risnudlar 131
Snabbnudlar 67
Spaghetti 59
Spaghetti-fullkornigt 53
Spaghetti på durumvete 67
Tortillini, ost- 71
Vermecelli 50

Soppor och konserver
Linssoppa 63
Soppa med svarta bönor 92
Tomatsoppa 54
Ärtsoppa 94

Cerealier
Bovete 78
Cajunris (Uncle Ben´s) 72
Hirs 101
Korn (hela korn) 36
Majskorn 78
Majsmjöl 97
Ris (basmati) 83
Ris (brunt) 79
Ris (jasmin) 81
Ris (parboiled) 68
Ris (råris) 81
Råg (hela korn) 48
Snabbris 128
Vete (hela korn) 59

Frukostcerealier
All bran (branflakes) 60
Weetabix 109
Coco-pops 110
Cornflakes 121
Cream of wheat 94
Crispix 124
Havreflingor (okokta) 89
Havregrynsgröt 70
Havrekli 78
Musli 96
Puffat ris 132
Rice Krispies 117
Riskli 27
Vetepuffar 105

Rotfrukter
Kålrot 103
Morötter 101
Palsternacka 139
Pommes frites 107
Potatis (bakad i mikrovågsugn) 117
Potatis (bakad) 121
Potatis (färsk-, kokt) 80
Potatis (konserverad) 87
Potatis (ångkokt) 93
Potatismos (hemlagad) 98
Potatismos (pulver) 118
Rödbetor 91
Sötpotatis 70
Yam 74

Baljväxter
Black-eye bönor 59
Bondbönor 113
Gröna linser 42
Gröna linser (konserverade) 74
Gröna ärtor 68
Haricot verts 54
Jordnötter 21
Kidney bönor 43
Kidney bönor (på burk) 74
Kikärtor 47
Kikärtor (på burk) 60
Pintobönor 60
Pumpa 107
Röda linser 36
Sojaböner 20
Vaxbönor 44
Vita bönor 40
Vita bönor (på burk) 70

Frukter
Ananas 94
Ananasjuice 66
Apelsin 62
Apelsinjuice 74
Banan (gul) 84
Fruktcocktail, konserverad 79
Fruktos 32
Glukos 138
Grapefrukt 36
Grapefruktjuice 69
Honung 104
Kiwi 75
Körsbär 32
Lactitol -1
Laktos 65
Maltos 150
Mango 80
Omogen banan (grön) 43
Papaya 83
Persika 40
Persika, konserverad, lätt sötad 74
Persika, konserverad, osötad 43
Persika, konserverad, sötad 83
Plommon 34
Päron 51
Päron, konserverad, osötad 63
Russin 93

Socker
Socker 92
Vattenmelon 103
Vindruvor 61
Xylitol 7
Äppeljuice 58
Äpple 52
Övermogen banan (brun) 74

Mjölkprodukter
3% mjölk 39
Chokladdryck med sötningsmedel 34
Chokladdryck t.ex O´boy 49
Glass 69
Glass med lågt fettinnehåll 71
Minimjölk 46
Vaniljsås 59
Yoghurt med frukt, sötad 47
Yoghurt med frukt, med sötningsmedel 20

Snacks
Majschips 105
Popcorn 79
Potatischips 77
Taco-skal 97

Övrigt
Arrowrot 95
Fiskpinnar 54
Korv 40

Kolhydratladdning
Äh...det sket sig med mellanslagen i listan... :-(

Jonas: Vad du än kallar det vi håller på med så är det en slags "träning" ändå... ;-) Man blir bättre på det man gör, har kul och cyklar! Men jag håller med, jag kör inte heller enbart för träningens skull utan för att det är kul. Den dagen det inte är kul längre så lägger jag ner mtb...förhoppningsvis kommer inte den dagen. :-)

Kolhydratladdning
oj, det var en lång lista. tack för tipsen. har använt mig av kungsörnens uppladdningsprogram för att räkna fram en massa kolhydrater och rätt procent fett och hit och dit, så jag törs inte ändra min matsedel nu. har gått rätt bra ändå att äta idag, nästan så att jag börjar bli lite hungrig nu. ska dra på kvällsladdningen och göra matlådor för i morgon.

det där med om man håller på med träning eller inte är väl en evighetslång diskussion, har haft den förr med min vapendragare. jag kan inte identifiera mig med en person som tränar - alltså cyklar jag bara. fast det råkar bli rätt regelbundet.

Kolhydratladdning
Det där med magnesium är bras tror jag men tänk på att inte äta för mycket bara, det tränger undan calciumet och då kan man ju få försvagad benstomme. Men det är ju bara om man äter för mycket det blir ett problem....

Kolhydratladdning
Paulun rekomenderar ett tillskott på 500-1000 mg. Och det är väl ungefär vad som står på burken 1-2 tabletter per dag á 300 mg.

Kolhydratladdning
Han brukar ju veta vad han pratar om så det lär inte bli ett problem.

Själv undrar jag lite över bra frukost, del om man laddar (men då är det väl mest att är mycket som gäller) och dels om man äter lite mer långsiktigt så att säga....? Har hört att (Paulun igen..) man får bättre insulin tollerans om man äter långsamma kolhydrater på morgen, men pasta och bönor till frukost är inte så lockande. Någon som har bra tipps?

Kolhydratladdning
Äter ni magnesium kontinuerligt, eller bara vid uppladdning??
Vad kostar magnesiumtabletter? (och går det inte att få i sig tillräckligt på naturlig väg via frukt/grönsaker.)

Kolhydratladdning
Gröt och mackor funkar fint till frukost! Rågflingor smakar bäst tycker jag, sen har jag fastnat för "Gott gräddat" lantbrödet, det är gott det! :-9 Om man är orolig för att inte få i sig tillräckligt med vitaminer/mineraler så funkar multivitamintabletter bra, fast någon direkt bevisad effekt har jag inte märkt...

/Leo

Kolhydratladdning
Guzzer, Enervit GT funkar, Jag började använda dem på FMT i fjol, brukar ta 2 st 30 min innan start och sedan 1 varje timme ungefär. De innehåller magnesium, kalium mm, jag brukar alltid få kramp på lopp annars....

oxr;,Jag har kört med mycket pasta, och mängder med mellanåt tidigare. Men man blir ju som en "spärrballong".

I år har jag och kommer inför 08xc att äta som vanligt och dricka en 2-3 påsar Vitargo som mellanmål de sista 3 dagarna inan start.

Du får i dig mer kolhydrater på ett enkelt sätt och blir inte så propp mätt. Samtidigt som man laddar med vätska vilket är bra eftersom kolhydraterna binder vätskan i kroppen.

/Anders

Kolhydratladdning
Guzzer, om du behöver upp till 1000mg som _tillskott_ tolakr jag det som att du ska ha det utöver vanlig kost. Jag tolkar det som att du ej får i dig tillräckligt vid vanlig hälsosamkost.

Klipp från Apotekets hemsida:
----------- snipp ---------------
Magnesium

Magnesium behövs för skelettets uppbyggnad och för nerv- och muskelfunktionerna. Det hjälper till att aktivera de enzymer som behövs för att cellerna skall fungera.

Magnesium finns i
Magnesium finns framför allt i gröna grönsaker som spenat och brysselkål, men också i ärter och bönor samt i fisk, kött och spannmål.

Så mycket behöver du
Män 350 mg/dag
Kvinnor 280 mg/dag

Om du får för lite
Risken för brist är liten, men kan förekomma hos personer med dåliga kostvanor, vid stor alkoholkonsumtion eller på grund av medicinering med vätskedrivande läkemedel (diuretika).

Brist på magnesium kan göra att du får svårare att koncentrera dig, att du blir förvirrad, får depressioner, krampanfall, domningar, stickningar, förstoppning samt diarré.
----------- snapp-----------

Kolhydratladdning
OKI

Jag har ingalunda dåliga matvanor, men jag dricker rätt mycket kaffe, vilket (nästan) kan likställas med vätskedrivande medecin.

Samma fråga igen; Äter ni tillskott av magnesium alltid (=dyrt) eller bara som uppladdning inför långlopp (=inte fullt så dyrt)???

/Guzzerson

Kolhydratladdning
Jag äter det faktiskt varje dag, eftersom jag cyklar varje dag. I våras spinnade jag 3 ggr/vecka.

Gjorde dock uppehåll under semestern, när jag inte cyklade alls.
Jag köpte mina på Naturapoteket, www.naturapoteket.se, fast de på hemsidan är 100 mg:s, mina är 300 mg/tablett. Har för mig dock att jag köpte dem på Hemköp, Åhlens City Stockholm. Billigare än hos Naturapotekets butiker!

Kolhydratladdning
Det där med vitargo lät som en bra idé. Man blir ju lätt lite asocial av att bara fundera på mat hela tiden. Ska prova det inför 08XC. Låter som ett smidigt alternativ med tanke på att jag är på konferens innan.

Magnesium använder man till fälgar på raggarbilen!

Kolhydratladdning
Nu är jag i farten och sätter gamla sanningar på högkant...

Enligt allas vår norm inom kost, Fredrik Paulun och hans bok "Allt om Glykemiskt Index" är det bättre att ladda upp med medelsnabba kolhydrater än långsamma.

Detta för att ge lite mer insulinpåslag som förbättrar inlagringen i musklerna.

Därför laddar jag mestadels med ris nuförtiden.

Dock bör man inte äta snabba eller medelsnabba kolhydrater timmarna innan en tävling då ett lågt blodsocker är att föredra, så frukost ska bestå av långsamma kolhydrater. Grovt bröd t.ex..

Jag har även märkt att ris är enklare att "möka ur sig" på morgonen innan tävling än pasta. Inte skoj att cykla runt med tarmarna fulla :)

Innan jag lärde mig om GI och hur det påverkar blodsockret läste jag näringsvärdena på produkter och valde de som hade mest kolhydrater per 100g, pulvermos och snabbmakaroner t.ex.. Men så tog det också 8:20 att komma runt FMT '00 :)

Vad gäller tillskott av mineraler och vitaminer kör jag själv med "Ditt val sport" som finns på Apoteket. Kostar 2,60 per dag (130,- för 100 tabletter och två om dan). Inte alls farligt om du frågar mig. Dessutom håller man sig frisk mycket bättre trots extrema träningsdoser (gym fem pass/vecka samt cykling ovanpå det). Viktigast är dock vitamin Z som är alldeles gratis och finns i sängen...

Här finns f.ö. Uppladdningen OnLine!

/Tobbe

Kolhydratladdning
Eller så gör man som Gunde, äter inga tillskott alls och spöar ändå skiten ur de andra... :-) Mycket träning=mycket mat=mycket vitaminer

Iofs äter jag en hel del, men trots det så käkar jag med "Mitt val Sport", de innehåller ju allt och lite till...

Kolhydratladdning
Det närmar sig Bockstensturen, så denna gamla tråd är aktuell igen. Passa på och ät mycket pasta i veckan som kommer så orkar ni runt. ;-)

/Leo

Kolhydratladdning
Det där med GI värde är ganska värdelöst...allt är beroende på om man bara äter ett livsmedel eller flera..dvs. pasta får ett helt annat GI om man äter det tillsammans med andra saker ( kött, bröd m.m)
så ska man kunna använda GI så kan man bara äta just det livsmedel och inte blanda..

//jeppe

Kolhydratladdning
Långsamt GI är totalt kass att ladda på. Var har ni fått infon ifrån att det skulle vara bra??

För optimal glykogeninlagring behöver du en hög insulinutsöndring. Därför är det snabba kolhydrater som gäller samt mjölkprodukter.

Sen när man laddar kolhydrater ska man INTE äta fett samtidigt. Protein går bra men fett är bannlyst i detta sammanhanget. Ät erat fett i samband med dom måltider under dagen när ni äter minst eller inga kolhydrater.

Det bästa man kan ladda på är vingummi. Dessa är energitäta med kolhydrater(mest glukos och lite fruktos) och innehåller inget fett. En påse vingummin motsvarar typ 10 paket med riskakor så det blir liite enklare att välja ett livsmedel som är energitätt. Pasta är rätt värdelöst att ladda på. Potatis är nyttigt och bra men det blir MASSOR av potatis att äta om man ska komma upp i några nivåer med kolhydrater.

Skulle jag laddat på normala livsmedel hade jag laddat på minimjölk och vingummin. Då tillfredställs proteinintaget utan att man samtidigt får i sig fett och dessutom stimulerar mjölkens höga insulinindex massor av extra insulin att transportera glukos med.

Kolhydratladdning
Transportera glukos med insulin? Hmm, hade ingen aning det funkade så.
Stämmer det att höga insulinnivåer, förutom att kunna orsaka diabetes
etc., även ger en kraftig katabolsk effekt? Jag har hört det ivf.
/Nicke

Kolhydratladdning
KIRE: > Långsamt GI är totalt kass att ladda på. Var har ni fått infon ifrån att det skulle vara bra??

Var har du fått den informationen ifrån att t.ex. pasta(GI runt 60) skulle vara kass att ladda på? Oj vad det gick bra ändå att äta det dagarna innan ett långlopp och köra järnet...tur man inte visste det innan. ;-)

/Leo

Kolhydratladdning
Nicke

Insulin är kroppen mest anabola hormon så du har nog hört fel :)

Höga insulinnivåer är endast önskvärda efter ett träningspass när man ska transportera
näringsämnen effektivt till musklerna för maximal återhämtning. Och således även då vid
kolhydratladdning.

Har man höga insulintoppar ofta i vanliga livet kommer detta leda till sämre insulinkänslighet och det i sin tur till minskad effektivitet av kroppens förmåga att utnyttja näringsämnen. Enkelt uttryckt man lagrar lättare in fett och får svårare att bygag muskler. I extremfallet löper man ökad risk för att drabbas av diabetes men isåfall hade man troligen anlad redan tidigare.

Höga insulinnivåer orskakas inte bara att snabba kolhydrater som alla verkar tro utan det som påverkar är hur mycket kolhydrater man äter. Det utsöndras mer insulin av 80g ris än av 30g druvsocker tex.
Så att bara kolla på GI är dumt. Det är mängden kolhydrat som gäller.
Höga insulinnivåer orsakas även av mjölkprodukter och bröd. Detta trots att kolhydraterna i dessa produkter ofta har lågt GI-värde. Här är det istället mjölkproteinets aminosyreprofil som stimulerar utsöndring av insulin.

Sen i praktiken så kan man skita totalt i GI och insulinindex och bara se till att man får i sig lagom mycket kalorier totalt samt att balansen mellan näringsämnena är hyffsad. Det är allt man behöver bry sig om.

Kolhydratladdning
Leo Skrev:
-------------------------------------------------------
> KIRE: > Långsamt GI är totalt kass att ladda
> på. Var har ni fått infon ifrån att det skulle
> vara bra??
>
> Var har du fått den informationen ifrån att t.ex.
> pasta(GI runt 60) skulle vara kass att ladda på?
> Oj vad det gick bra ändå att äta det dagarna innan
> ett långlopp och köra järnet...tur man inte visste
> det innan. ;-)
>
> /Leo
>
>
>
> -----------------------------------
> ...man lever bara en gång...

Självklart funkar det att ladda på alla kolhydrater. Men det är inte lika bra. Man kan inte ladda mer än att glykogenlagren är fyllda heller. Lite extra i levern lagras oxå.

Om en normal person som äter normal kost och tränar 4ggr i veckan skulle kolhydratladda utan att tömma totalt innan så skulle det räcka att addera tex läsk till maten varje dag för att fylla helt.

En bodybuilder på 100kg(ej fet) som äter en lågkolhydratdiet och dessutom tränar massor under veckan för att sedan avsluta med ett LÅNGT löppass och en kolhydrattömmning i gymmet genom att träna alla muskler i massa låtta repetitioner. Han deffar alltså och ligger massor med kaloriminus. Han lyckas tömma musklerna totalt på glykogen i detta exempel. Han är alltså MYCKET större än en normal cyklist.
Denna person kommer kunna ladda ca 2000g kolhydrat för att bli totalt uppladdad och fylld igen.
Äter han mer än 2000g kommer dessa kolhydrater lagras i fettdepåerna endast.

Observera att för att ladda ur helt måste man köra på diverse preparat och dras med kramper, extremt nedsatt kroppstemp, ej helt fungerande hjärna :) osv

Exemplet bara för att ge perspektiv på hur lite man kan ladda egentligen innan man är fylld.

Så ladda med måtta gott folk!

Kolhydratladdning
Leo@happymtb.org Skrev:
> oxr: Ifall jag laddar för en tävling/lopp så
> laddar jag med mycket pasta tre-fyra dagar fram
> till starten, samt kompletterar med Maxim Original
> som mellanmål så man får i sig lite extra
> kolhydrater utan att äta ihjäl sig på pasta. ;-)
>
> Men, det funkar med enbart pasta också eller andra
> kolhyrdratrika livsmedel med lågt G.I. värde. Det
> viktigaste är nästan att dricka tillräckligt
> dagarna innan så du verkligen binder kolhydrater i
> musklerna, dricker du för lite så åker de igenom
> liksom... Jag har en tabell liggandes nånstans,
> ska kolla om jag hittar den, kan posta den här.
>

Håll för gudskull koll på mängden kolhydrater som finns i de olika livsmedeln enligt listan.
GI har inget att göra med mängden kolhydrater som finns i utan enbart hur snabbt kroppen tar upp dem.
Tex har morötter 101 i GI men skulle tänka mig att ni får käka kanske 10 ggr mer morötter än pasta för att få i er samma mängd kolhydrater.

Kolhydratladdning
Leo Skrev:
> KIRE: Det var inget svar på varför pasta inte
> skulle vara bra att ladda med, men det lät fint
> ändå... God natt. :-)
>
> /Leo
>
>
> -----------------------------------
> ...man lever bara en gång...

Det beror på att pasta har lågt GI. Därför är det inte optimalt att kolhydratladda på.
Men visst funkar det

Kolhydratladdning
Man ska väl inte skita helt i GI ändå. Det stämmer att högt GI tex vingummin som du gillar (kire) är bra för att höja insulihalten och på det sättet pressa i mer kolhydrater i musklerna. Men man måste ju ändå ha en bra bas med lågt/mellan GI tex ris och pasta. Just för att de snabba kolhydraterna, högt GI (dina vingummin), förbränns fort. Jag brukar därför äta mycket ris, pasta och potatis varvat med snabba kolhydrater, kolhydrats dricka typ maxim. jag börjar ett dygn innan tävling med drickan. Alltså mellan målen dricker jag kolhydratsdicka 300-400 gr kolhydrater extra om dan. Sen fortsätter jag med det hela morgonen innan tävling, självklart äter jag en bra frukost också. Efter tävling brukar jag varva ner med ett par öl.

Mycket pasta ger stora bajskorvar / Johan

Kolhydratladdning
bigmollo Skrev:
> Man ska väl inte skita helt i GI ändå. Det stämmer
> att högt GI tex vingummin som du gillar (kire) är
> bra för att höja insulihalten och på det sättet
> pressa i mer kolhydrater i musklerna. Men man
> måste ju ändå ha en bra bas med lågt/mellan GI tex
> ris och pasta. Just för att de snabba
> kolhydraterna, högt GI (dina vingummin), förbränns
> fort. Jag brukar därför äta mycket ris, pasta och
> potatis varvat med snabba kolhydrater, kolhydrats
> dricka typ maxim. jag börjar ett dygn innan
> tävling med drickan. Alltså mellan målen dricker
> jag kolhydratsdicka 300-400 gr kolhydrater extra
> om dan. Sen fortsätter jag med det hela morgonen
> innan tävling, självklart äter jag en bra frukost
> också. Efter tävling brukar jag varva ner med ett
> par öl.
>
> Mycket pasta ger stora bajskorvar / Johan

Ja klart man ska käka vanligt oxå :)
Jag menade att det är bättre att komplettera sin kost med extra vingummin under laddning istället för pasta tex.

Din laddnig verkar vara helt optimal bigmollo

Kolhydratladdning
Nu får ni bestämma er snabbt vad som är optimalt.
Känner mig fortfarande lite sliten efter helgens cykelpass och efter lunchens pasta sitter jag nu och käkar gelegodis inför Vänern Runt på fredag-söndag.
Kom inte på Torsdag med några nya rön om att jag skulle käka morötter och dricka öl. ;-)

Kolhydratladdning
Enkel regel: Enda gången som snabba kolhydrater är ok, är direkt efter träningen.

Annars är det långsamma som gäller. Även vid kolhydratladdning.

Käkar du snabba, riskerar du få en sk rebound. Där blodsockret efter ett tag tom sjunker under vad det var innan. Å duu blir tröttare än innan du tog de snabba.

Kolhydratladdning
bruse Skrev:
> Enkel regel: Enda gången som snabba kolhydrater är
> ok, är direkt efter träningen.
>
> Annars är det långsamma som gäller. Även vid
> kolhydratladdning.
>
> Käkar du snabba, riskerar du få en sk rebound. Där
> blodsockret efter ett tag tom sjunker under vad
> det var innan. Å duu blir tröttare än innan du tog
> de snabba.
>
> --------------------------------------------------
> -----
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!

Förvisso. Men spelar det någon roll vid uppladdningen dagarna före loppet?
Viktiga är ju att blodsockret inte sjunker och är lågt när du skall starta och då pratar man ju om en till två timmar före start

En sak som jag anser talar mot långsamma kolhydrater vid laddning är att med långsamma kolhydrater är man mättare längre tid. Med snabba kolhydrater blir man snabbare hungrig och kan käka mer.

Kolhydratladdning
Linnex Skrev:
> Förvisso. Men spelar det någon roll vid
> uppladdningen dagarna före loppet?
> Viktiga är ju att blodsockret inte sjunker och är
> lågt när du skall starta och då pratar man ju om
> en till två timmar före start

För högt insulinpådrag ökar fettinalgringen. Så du riskerar att dra på dig fetma veckorna innan. Är det ett önskat resultat?

> En sak som jag anser talar mot långsamma
> kolhydrater vid laddning är att med långsamma
> kolhydrater är man mättare längre tid. Med snabba
> kolhydrater blir man snabbare hungrig och kan käka
> mer.
>
> // Linnex

Äta mer? Ska du lägga på dig mer vikt också så det blir tyngre att trampa runt?

Kolhydratladdning
bruse Skrev:

> För högt insulinpådrag ökar fettinalgringen. Så du
> riskerar att dra på dig fetma veckorna innan. Är
> det ett önskat resultat?

Min första kolhydratuppladdning så jag försöker lära mig av er som har lite erfarenhet. Tanken är absolut inte att bli fet (fetare).
Men är det inte därför kolhydratuppladdning bara görs under tre-fyra dagar för därefter avtar uppladdningseffekten och fettma bildas?

> Äta mer? Ska du lägga på dig mer vikt också så det
> blir tyngre att trampa runt?

Är inte det tanken med kolhydratuppladdning att man käkar betydligt mer kolhydrater än normalt... si sådär 500 g extra/dag? Tycker man hör folk som gnäller att det sprutar pasta ur öronen
Och... vikten måste väl öka med tanke på att kolhydrater binder vätska?

> --------------------------------------------------
> -----
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!

Senast redigerad av en moderator:
Kolhydratladdning
Linnex Skrev:

> Är inte det tanken med kolhydratuppladdning att
> man käkar betydligt mer kolhydrater än normalt...
> si sådär 500 g extra/dag? Tycker man hör folk som
> gnäller att det sprutar pasta ur öronen
> Och... vikten måste väl öka med tanke på att
> kolhydrater binder vätska?

Jo mer kolhydrater. Men äter du totalt mer kalorier än vad du gör av med under uppladdningen, lagras översktottet som fett. Dessutom finns det en begränsning i hur mycker glykogen du kan lagra. Det lagras i levern och i muskelerna, så mer muskler, ju mer kan du ladda. Jag minns inga siffror, men det är inga kopiösa mängder. Rätta mig, men har för migh att det var nånstans mellan 1000-2000 kcal.

Kolhydratladdning
bruse Skrev:

> Jo mer kolhydrater. Men äter du totalt mer
> kalorier än vad du gör av med under uppladdningen,
> lagras översktottet som fett.

Det kan väl inte stämma ???
Man laddar ju inte för att förbränna det innan start.

Du får nog utveckla det för att jag skall hänga med...

Kolhydratladdning
Fan vad jag blir snurrig av alla olika teorier om mat och uppladdnig....som glad amatör så tror jag att man klarar sig med sunda ätvanor och varierande kost..

Kolhydratladdning
Linnex: Jo, det stämmer bra det, det överskottet av kolhydrater som kroppen inte kan lagra som glykogen i musklerna/levern blir till slut fett. Men nu pratar vi om enorma mängder mat, kolla exemplet nedan. Jag kommer att fortsätta med "laddning"(dvs dagarna innan) med långsamma kolhydrater, finns ingen anledning till att använda snabba kolhydrater till det. Snabba kolhydrater ska intagas under/efter träning/tävling, inte före. Läs med på <http://www.uppladdningen.nu/> , där står det mesta.

Kolla den här länken/bilden på hur mycket mat man äter under en kolhydratladdning(3 dagars), här är vad en 70kg person kan ladda med, 600gr kolhydrater per dag:

Det är därför det finns kolhydratdrycker(Maxim/Vitargo/Enervit osv), så man kan äta normalt istället om man tröttnar på mängden mat. :-)

/Leo

Tillbaka
Topp