Kolhydratladdning

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Kolhydratladdning
bruse Skrev:
-------------------------------------------------------
> Enkel regel: Enda gången som snabba kolhydrater är
> ok, är direkt efter träningen.
>
> Annars är det långsamma som gäller. Även vid
> kolhydratladdning.
>
> Käkar du snabba, riskerar du få en sk rebound. Där
> blodsockret efter ett tag tom sjunker under vad
> det var innan. Å duu blir tröttare än innan du tog
> de snabba.
>
> --------------------------------------------------
> -----
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!

Snabba kolhydrater är bäst att ladda på!!!!!!!!
Vad spelar ett blodsockerfall för roll under laddningen??
Vill man undvika det av någon anledning så äter man sina snabba kolhydrater oftare.

Direkt innan loppet ska man såklart äta långsamma dock. Var det så du menade?

Kolhydratladdning
bruse Skrev:
> Linnex Skrev:
> -----
>
> > Är inte det tanken med kolhydratuppladdning
> att
> > man käkar betydligt mer kolhydrater än
> normalt...
> > si sådär 500 g extra/dag? Tycker man hör folk
> som
> > gnäller att det sprutar pasta ur öronen
> > Och... vikten måste väl öka med tanke på att
> > kolhydrater binder vätska?
>
> Jo mer kolhydrater. Men äter du totalt mer
> kalorier än vad du gör av med under uppladdningen,
> lagras översktottet som fett. Dessutom finns det
> en begränsning i hur mycker glykogen du kan lagra.
> Det lagras i levern och i muskelerna, så mer
> muskler, ju mer kan du ladda. Jag minns inga
> siffror, men det är inga kopiösa mängder. Rätta
> mig, men har för migh att det var nånstans mellan
> 1000-2000 kcal.
>
> -----
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!

Men innan man laddar har man ju tömt glykogendepåerna. Alltså kan man ladda tills dom är fulla och det motsvarar många fler kalorier än det man brukar äta.

Har man inte tömt innan(idiotiskt) så är det som du skriver ca 1000Kcal extra om dagen i kolhydrat man kan ladda utan att lägga på fett. MAX alltså. Äter man normalt och tränar normalt behöver man inte ladda alls mycket egentligen.

Man ska komma ihåg att för att lägga på sig ett kg fett måste man ladda minst 7000-8000Kcal för mycket över sin energiförbrukning. Då är rätt mycket mat det. Speciellt då om man inte fuskar och bara håller sig till rena kolhydrater.

Leo: Vitargo, maxim m.m är snabba kolhydrater. Konstigt va? eftersom dom är gjorda för att ladda på ;)

Kolhydratladdning
Jag förstår fortfarande inte vad det är för bra att trycka i sig en massa snabba kolhydrater vid uppladdningen? Det förstör ju din insulinkänslighet för flera dar framöver. Å laddar du flera veckor före varje tävling, å tävlar flera gånger om året, så är det väl bara att vänta på diabetes...

Senast redigerad av en moderator:
Kolhydratladdning
KIRE: Kör du med dina vingummin, så laddar vi andra med pasta. ;-) Vi har ju religionsfrihet här i landet så det är fritt fram att tro som man vill.

Ang. Vitargo och Maxim, det är sant att de kolhydraterna upptas snabbt, men det är stor skillnad på Vitargo/Maxim som består av långa kolhydratkedjor och rent socker. Konstigt va?

Snabbmakaroner kanske vore nåt då? :-D

/Leo

ps. här lite länkar om man vill läsa vad Maxim och Vitargo består av samt hur de är tänkta att användas:
<http://www.maximal.se/>
<http://www.vitargo.com/>

Kolhydratladdning
bruse Skrev:
> Jag förstår fortfarande inte vad det är för bra
> att trycka i sig en massa snabba kolhydrater vid
> uppladdningen? Det förstör ju din
> insulinkänslighet för flera dar framöver. Å laddar
> du flera veckor före varje tävling, å tävlar flera
> gånger om året, så är det väl bara att vänta på
> diabetes...

Nu laddar man väl knappast i flera veckor före tävling. Grejen med uppladdning är ju att man helst inte ska förbruka glykogenet innan tävlingen vilket innebär att man inte ska träna hårt under uppladdningen. Träningsuppehåll på flera veckor är nog inte att rekommendera för att toppa formen. 3-5 dagars uppladdning är nog mer lämpligt.

/niklas

Kolhydratladdning
KIRE Skrev:
> Men innan man laddar har man ju tömt
> glykogendepåerna.

(klipp)

> Har man inte tömt innan(idiotiskt)

KIRE, varför i hela friden ska man "tömma" kroppen på kolhydrater innan man "laddar"?

Har hört denna gamla "sanning" från fler som kör Vasaloppet men får inte ihop det.

Själv har jag frångått pastaladdning och kör numer med risladdning, lite snabbare kolhydrater utan att för den skull vara toksnabba. Tycker det funkar bättre, man blir inte fullt lika uppblåst och mer lättskiten.

Kolhydratladdning
Öhhhh, Happy har härdsmälta på den här burken...

Igorera den här postningen!

Senast redigerad av en moderator:
Kolhydratladdning
Jag har pulsklocka - det ska jag aldrig sluta med. Part of the fun. Kolla kurvor, höjdnivåer, kaloriförbrukning och en massa annan nördig statistik.

Du har mycket bättre möjligheter att träna effektivt med pulsklocka. Du får ut mer av din knappa tid helt enkelt.

Vägra pulsklocka låter rätt barnsligt.

Angående kolhydrater tror jag det inte spelar så stor roll vilka kolhydrater man käkar innan ett lopp. Det som ligger lagrat i lever & blod bränns ju av i snabb takt under loppet ändå.

Om man har bra förmåga att bränna fett som energikälla - trots hög intensitetsnivå - då ligger man bra till. Här verkar det vara superorättvist. Vissa kan nyttja fett i väldigt hög intensitet - för andra går det inte att bränna fett över 50% av maxpuls. Tydligen ska man kunna träna detta - någon som vet hur?

Ja, sen har jag bra erfarneheter av Enervits GT tabletter. Hjälper att undvika kramp. Jag snackade med en snubbe som hävdade att Jerry Ahrlin (han från Vasaloppet) knaprade i sig flera rör under ett Vasalopp. Allt för att undvika kramper. Låter iochförsig lite överdrivet.

Kolhydratladdning
DH skrev:
> Tydligen ska
> man kunna träna detta - någon som vet hur?
>

Detta skulle jag också vilja veta.

Kolhydratladdning
the_TnT skrev:
> KIRE Skrev:
> -----
> > Men innan man laddar har man ju tömt
> > glykogendepåerna.
>
> (klipp)
>
> > Har man inte tömt innan(idiotiskt)
>
> KIRE, varför i hela friden ska man "tömma"
> kroppen på kolhydrater innan man "laddar"?
>
> Har hört denna gamla "sanning" från fler som
> kör Vasaloppet men får inte ihop det.
>
> Själv har jag frångått pastaladdning och kör
> numer med risladdning, lite snabbare kolhydrater
> utan att för den skull vara toksnabba. Tycker det
> funkar bättre, man blir inte fullt lika uppblåst
> och mer lättskiten.

Jag måste säga att det är fullständigt havererat att tömma sig på kolhydrater fullständigt. Testa så får ni se vad jag menar, men för guds skull inte före en tävling!
Kolhydratbrist visar sig på många och jobbiga vis, och ger dig knappast en bra känsla dagarna före tävlingen.

Däremot skulle jag säga som tidigare har nämnts. Ladda upp med måtta. Testa er fram, skaffa en matvåg som ni kan väga saker på och lär er hur mycket ni behöver ladda för att nå det som ni tycker känns optimalt. (Tröttnar ni på att väga maten, så använd vågen till att väga cykeln istället!)

En annan galen sak man kan göra istället för att köpa Enervits dyra GT-tabletter som ska ha en kramplösande funktion, är att köpa dessa mineraler (magnesium + kalium) separata i en hälsokostaffär och stoppa ner en av varje i små zippåsar i ryggfickan för att skölja ner under tävlingens gång med jämna mellanrum. Funkar verkligen jättebra för mig och låter mig behålla förnuftet trots flera timmars träningspass i 30 grader celcius.

Kolhydratladdning
Numer undrar jag om det ens går att kolhydratladda? Om man nu inte lever i villfarelsen att Atkins hade en sund inställning till kost, borde inte då musklerna hålla så mycket socker de kan redan?

Går det att "överladda" musklerna eller räcker en normal kosthållning?

Sen jag slutade med Långlopp har jag slutat med både laddning och sportdryck, ändå är jag ute på rätt långa turer som ibland är rena dödsmarcherna. Inte märker jag någon skillnad (fast jag blir sällan sjuk av ansträgningarna, 2001 blev jag sjuk efter nästan varje tävling)

Kolhydratladdning
Jag käkade under en månad Dalblads Pharma diet (långsamma kolhydrater och annan karatenäring) nästan varje dag och deras sportdryck medans jag var ute. Tyckte själv att jag orkade mer och blev inte ens hälften så hungrig som annars. :)

Kolhydratladdning
Med risk för att gå från ämnet så måste man ändå bredda till mysteriet kring fettladdningen. Att kolhydratladda är toppen så länge man bara ska vara igång en timme, sen är glykogenförråden slut. Men att lära kroppen att bli duktigare på att bränna fett kan vara the silver bullit...

Några sköna artiklar från Rune Larsson finns här. Rune springer långlopp och påstår att de bästa post race måltiderna han haft är a. Ett halvt kilo ostkaka b. blodpudding.

http://www.loparlarsson.se/content/view/31/57/

Kolhydratladdning
Då jag nyligen skaffat pulsklocka med gps lånar jag denna tråd för en fråga:
Är den beräknade energiförbrukningen rimlig?

Ålder: 27år
Vikt: 90kg
Snittpuls: 137
Maxpuls: 168
Energi: 4508kcal
tid: 04:03:18
sträcka: 68.26km
En tur med ca 4mil landsväg och resten stigcykling i varierad terräng.
Tycker det låter mycket med 1000kcal/timme, men det är kanske normalt? Är ju ganska sliten just nu....

Kolhydratladdning
Låter rätt högt. Hur intensivt upplevde du turen? Hur mycket är 137 av din maxpuls alt mjölksyratröskel?
Jag väger ca 92 och kommer upp i 1000kcal/h vid medeleffekt om ca260w. Då får man ligga i rätt bra.

Sist jag brände +4000kcal var på landsvägshoj och +150km. Närmare 6h den gången.

Vid lätt lvg cykling ligger jag på ca 650 kcal/h.

Kolhydratladdning
TnT. jag tror det hela med tömning härrör från de första studierna på kolhydrater som begränsande faktor, B Saltin på 60-talet om jag minns rätt. utan att ha läst studier på området så verkar det vara belagt att det går att inlagra ytterligare en liten mäng kolhydrater i muskulaturen om du tömmer dig innan. skillnaden kan däremot tyckas vara försumbar om en tömning stör övriga förberedelser (blir man inte tömd av alla pass?).

evosmos, Fettförbränning tränar du genom att träna. dvs inte åka runt i 25 km/h på landsvägen och surpla sportdryck.

Tillbaka
Topp