Kolmårdsbiken -09

Tobbe A

Aktiv medlem
Kolmårdsbiken -09

Bilagor

• top.jpg
    top.jpg
    18.6 KB · Besök: 35
Kolmårdsbiken -09
Anmäld! Kommer bli min tävlingsdebut, håller som bäst på att lära mig köra med SPD :D Någon som kört loppet innan som kan berätta lite om vad man har att vänta sig?

Tacksam för alla tips.

Kolmårdsbiken -09
Jag körde loppet 2007, riktigt kul bana men det var ett lerigt år. Dock var banan dålig ur publiksynpunkt så jag får svårt att få med mig hustrun igen tror jag. Men min ambition är att
köra í år.

Kolmårdsbiken -09
Jompa75; jag körde den förra året: klart jobbigaste långlopp jag kört! Formen kanske inte var den bästa, men mycket backar är det! Har för mej att det var rätt kul bana ändå med inte alltför mycket grusväg!

Kolmårdsbiken -09
Jompa75 skrev:
-------------------------------------------------------
> Anmäld! Kommer bli min tävlingsdebut, håller
> som bäst på att lära mig köra med SPD :D
> Någon som kört loppet innan som kan berätta
> lite om vad man har att vänta sig?
>
> Tacksam för alla tips.

Hälften grusväg, hälften stig har jag för mig det var. Mycket backar, bitvis rätt tekniskt för att vara ett långlopp. Mycket trevlig bana och välorganiserat.
Akta dig för väggen som dyker upp plötsligt vid 4 mil så ska det nog gå bra ;)

Kolmårdsbiken -09
Hur reagerar man som arrangör med anledning av SCF's agerande gentemot Långabillingeracet? vi står själva inför en rätt stor tävling i Kalas xc cup i vår, och vet hur jäkla mycket jobb det är, och långlopp är ju ännu värre rent arrangörsmässigt sätt. Ska man våga lita på det datum man har blivit tilldelat för tävlingen eller ska man ha i beräkningen att datumet närsomhelst kan bli ändrat, Skövdegrabbarna kunde det tydligen inte? Förstår att andan gick ur tävlingsledningen. Nää nu ska jag på spinning, faan vilket slit.

Ciao!

Senast redigerad av en moderator:
Kolmårdsbiken -09
Hej
Vi sitter och planerar 2009 års Kolmårdsbiken. Anmälan är öppen! Vi funderar på vi kan få till 3 loopar till i år :)

www.kolmardsbiken.se

Välkomna

Kolmårdsbiken -09
Betalt och klart för motionsklass, och tillika även min premiär för deltagande i långlopp (lopp ö.h.t. för den delen).

Hur lång tid innan starten bör man vara på plats och vad bör man hinna med då? :)

Kolmårdsbiken -09
Inte omöjligt. Min far fyller jämnt den dagen men då han också är en cykelfåne kanske det skulle vara ett kul sätt att fira honom på.

Kolmårdsbiken -09
ginnfilt skrev:
> Hur lång tid innan starten bör man vara på
> plats och vad bör man hinna med då? :)

Verkar som att jag måste vara där innan kl 10.00 för att få ut startkittet med lappen, eller?

Kolmårdsbiken -09
Tjena, har ni inte anmält er ännu så kan ni vinna en fristart på min blogg. Ni kan nog vinna en även om ni redan anmält er faktiskt. Klicka på headern i min blogg för mer info.

Kolmårdsbiken -09
Här kommer några bilder från idag, det har torkat upp bra nu dom sista två veckorna.

Bilagor

• DSC00975.JPG
    DSC00975.JPG
    104.5 KB · Besök: 27
  • DSC00977.JPG
    DSC00977.JPG
    105.9 KB · Besök: 32
  • DSC00982.JPG
    DSC00982.JPG
    121.5 KB · Besök: 31
  • DSC00984.JPG
    DSC00984.JPG
    114.2 KB · Besök: 36
  • DSC00985.JPG
    DSC00985.JPG
    126.4 KB · Besök: 32
  • DSC00986.JPG
    DSC00986.JPG
    115.7 KB · Besök: 33
Kolmårdsbiken -09
Trevligt med några bilder men det säger ju inte särskilt mycket om topografin samt hur tekniskt det är.

Är fortfarande nyfiken men osäker med tanke på min brist på erfarenhet. Att åka till Kolmården kräver ju ändå lite planering och tid, speciellt när man har familj. Visst, att det blir tufft är en sak (vilket jag hoppas det är upp till en viss nivå) men samtidigt vill man ju inte åka ändå till Kolmården och bara orka 2-3 mil eller att man tvingas gå för mycket pga av att det är för tekniskt avancerat.

Hmmmm.... ska träna bra den här veckan på NICK spåret så får jag känna efter sedan. Kan ju vara en bra test att se om jag orkar med 3-4 varv i en följd. ;-)

Kolmårdsbiken -09
Jag fick en fristart, jag fick en fristart!! Tänk äntligen lite flyt - jag som aldrig - verkligen aldrig vinner annars. Nu blir det fullt ös i Kolmårdsbackarna!

Kolmårdsbiken -09
Bild från i går morse. Utmed banan vid Getsjön. Körde ett par stigslingor överlag torrt och fint, visst något surhål, men mina Schwalbe slicks (Hurricane GX) funkade...
DSC04610.JPG ht=544

Skulle gärna kört själv, men sitter nu med nyopererad hand. Passade på att cykla i går innan ingreppet. 14 dagar med stygn suger...

Kolmårdsbiken -09
Hmmm, banprofilen kom väl upp ganska sent på sajten? (eller är det jag som missat den tidigare)
http://www.kolmardsbiken.se/images/pages/126.jpg

Var detta lite medvetet för att inte skrämma bort nyfikna cyklister? *skratt*

Banprofilen ser ju hyfsat tuff ut. ;-) Branta stigningar på upp till ca 70 höjdmeter? Det är väl nästan dubbla Abborrebacken på Lidingöloppet för att ha en hyfsat känd backe att jämföra med...

I och för sig ska det ju cyklas här och inte springas. ;-)

Kolmårdsbiken -09
Öijer skrev:
> Backen ser ut att gå i etapper. Inte 70
> höjdmeter i ett svep alltså. Tyvärr. ;)

Du har rätt, skönt. ;-)

Edit: Å andra sidan verkar det ju stiga ca 55 höjdmeter efter några kilometer igen... i och för sig någon form av små etapper på den stigningen också. Typ ett par meter platt sedan bär det upp igen? ;-)

Kolmårdsbiken -09
Kolmårdsbiken 2009 kan sammanfattas med ett ord: Lera. Cykelklubben Mera Lera var helt rätt ute. Innan start hade jag stått och funderat på skoskydd eller inte skoskydd. Det visade sig sen att det inte hade spelat nån större roll för blött om fötterna blev det oavsett. Sista surhålet på första och tredje varvet säkrade det. Banan var helt suverän - mycket skog och lite transport. Till och med grusvägarna var på sina håll lite stökiga. Lera i mitten på en grässtig såg till att balansen fick lite träning också. Jag är ingen stor tekniker och på vissa bitar var det bara att gå men jag gillade verkligen denna bana - det var stor variation och man fick utmana psyket genom att övertyga sig själv om att det går att komma igenom ytterligare en lerpöl - sluta inte trampa-slingan kördes på repeat i skallen hela loppet. Eftersom loppet inleddes med 9 km grusväg drogs fältet ut snabbt och på första singeltracken var det enbart lite kö. Jag gillade verkligen detta lopp - med undantag för den omtalade 70meters stigningen som genomfördes gående med blytunga ben... Väl i mål var man helt mör men väldigt glad.

I´ll be back!

Tillbaka
Topp