Kolv går ej tillbaks

Distiller

Aktiv medlem
Kolv går ej tillbaks
Har kört fälgbroms till nyss men köpte en begagnad SRAM Force grupp och allt fungerar hur bra som helst så när på att ena kolven i bakbromsen inte går tillbaks utan att man trycker med däckavtagare.
Har pumpat ut den och rengjort gånger flera med skivbromsrengörning, isopropanol samt smort in med dot-olja men det blir inte bättre. Har jag missat något?

Kolv går ej tillbaks
Vet inte om jag förstår, men den skall inte gå tillbaka helt av sig själv. Kolvens gummitätning flexar när du bromsar och drar tillbaka kolven några tiondels mm så att klossarna går fritt från skivan när oket är centrerat.
I takt med att klossarna slits, pressas kolven längre och längre ut genom tätningen. När jag byter till nya klossar brukar jag göra rent kolven med dot-vätska och en tops innan jag pressar tillbaka kokven in i oket.

Kolv går ej tillbaks
Vet inte om jag förstår, men den skall inte gå tillbaka helt av sig själv. Kolvens gummitätning flexar när du bromsar och drar tillbaka kolven några tiondels mm så att klossarna går fritt från skivan när oket är centrerat.
I takt med att klossarna slits, pressas kolven längre och längre ut genom tätningen. När jag byter till nya klossar brukar jag göra rent kolven med dot-vätska och en tops innan jag pressar tillbaka kokven in i oket.

Jo, men här går kolven på ena sidan ut som den ska ett par mm och sedan direkt tillbaks medan den andra pressas längre och längre ut och rör sig inte tillbaks förrän jag pressar tillbaka den med däckavtagaren.

Har som sagt beställt nya ok och desutom lärt mig allt från luftning, till rengöring av "sticky piston" och hur man snabbt och smidigt lirar in skivbromsar.
Slipper man cykelmek i framtiden, kanske blir billigare i längden.

Kolv går ej tillbaks
Funkar det inte att rengöra och motionera kolvarna så borde nästa steg vara att byta packing (ett vanligt service-kit innehåller också nya kolvar) - men så länge dina nya ok kommer med nya packningar och kolvar så lär det hjälpa också även om det kanske är overkill.

Senast ändrad:
Kolv går ej tillbaks
Jo, men här går kolven på ena sidan ut som den ska ett par mm och sedan direkt tillbaks medan den andra pressas längre och längre ut och rör sig inte tillbaks förrän jag pressar tillbaka den med däckavtagaren.

Har som sagt beställt nya ok och desutom lärt mig allt från luftning, till rengöring av "sticky piston" och hur man snabbt och smidigt lirar in skivbromsar.
Slipper man cykelmek i framtiden, kanske blir billigare i längden.
Tycker det låter som ditt Ok fungerar som det ska. Pröva trycka tillbaka kolvarna, i med bromsklossarna och se om det går fritt från skivan efter du bromsat.

Kolv går ej tillbaks
Begagnade skriver du. Bromsvätska är hydrofilt. Har de stått länge kan det kanske vara korrosion. Isf är det renovering av oket som gäller.

Tillbaka
Topp