Kom och diskutera cykling i Hellas och Nacka 16/6

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Härmed inbjudes till öppet möte för diskussion om cykling i Hellas och Nackareservatet med omnejd.

När: 16 juni kl. 19
Var: ännu så länge inte löst, men boka kvällen.

Jag och Aron Gooch har på olika sätt arbetat med frågan om cykling i Hellas och Nacka i flera år. Det finns stora möjligheter att göra något bra, samtidigt som det finns stora utmaningar.

Jag och Aron och även Jonny Öhrn har haft positiva diskussioner med både Petersén och Erstavik kring cyklingen, och jag och andra med mig har för flera år sedan haft diskussioner med Stockholms stad.

Vi tre känner att vi inte har tiden och orken att göra något av denna fina möjlighet. VI vill därför bjuda in till ett möte där vi berättar om vad vi gjort, hur läget ser ut och lämnar utrymme för diskussion om framtiden.

Allt ligger öppet, ingenting är klart - så kom och delta i en öppen diskussion om framtiden!

Mer info kommer. Hör gärna av dig om du har några frågor. Har du en lokal att bjuda på är det toppen!

Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Bra!
>
> Finns det en vilja att begränsa cyklingen
> ytterligare?

Tror inte det. Jag tror snarare att cyklingen anses som så etablerad att det finns intresse av en dialog.

På måndag tänkte vi ses. Finns det något intresse? Är vädret så här bra är det ju inga problem att vara ute.

Är det förresten någon som har förslag på en lokal där vi kan samlas? Kunde ju vara praktiskt.

Bra initiativ!!!

Att vara proaktiv och tillmötesgående tror jag är absolut rätt modell att välja. Att dessutom serva handläggare på kommuner med väldigt bra beslutsunderlag vet jag i egenskap av handläggare inom förvaltning själv vara ett bra sätt för att få igenom åtgärder som gynnar ett visst intresse. Ju mindre arbete/tid som en handläggare måste priotera ett ärende, som ligger vid sidan av huvudverksamheten, desto enklare att driva igenom dessa frågor.

Om viljan att kontakta styrande politisk majoritet och eventuellt tillträdande majoritet finns så blir det nog ännu lättare att föra en dialog för ett steg i rätt riktning!

Det verkar som att Hellasgården har öppet till 21 på vardagar. Minns inte riktigt hur det ser ut där inne, men det borde väl gå att sitta där, eller ute om det är väder?

Noterade förövrigt att hinderbyggartrollet varit mycket flitigt och lagt ut stora mängder stockar och ris på säkert 15-20 ställen kring "hästskon" och ovanför badplatsen vid källtorpsjön nu i eftermiddag.

Annars ser jag ljust på framtiden när det kommer till stigcykling som en självklar friluftsaktivitet bland andra. Det är svårt att hitta politiker som inte vurmar för friluftsliv, det är ju också en viktig del i själva syftet med reservatet. Sen är de flesta politiker medvetna om att cykling generellt blivit mycket populärare. Vi ska inte glömma att politiker och tjänstemän faktiskt jobbar för medborgarna, inte tvärt om. Tiden är på vår sida.

Vi får installera en Camera Trap för att fånga hinderbyggartrollet på bild. :)

Jag tycker att bemötandet jag får från fotgängare och joggare i Hellas är positivt, snarare än kritiskt; de brukar le och heja glatt. Så majoriteten av de som använder området är enligt min upplevelse inte negativa till MTB-cyklingen. Till och med de jag träffat på i pensionärsåldern har varit trevliga. :) (Men jag kan ha haft tur.)

Jag har lagt in tiden i kalendern och lovar att dyka upp. Bor nära Hellas så kan kanske hjälpa till med nåt, men har inget tips på lokal i nuläget.

Hellasgården i morgon kl. 19.

Är det några som har tänkt komma? Bra att veta om man ska vara ensam eller får sällskap.

Jobbar ganska sent och dessutom i andra änden av stan. Om jag lyckas komma ifrån jobbet i hyfsad tid kommer jag med. Underlättar dock inte av att jag försov mig två timmar i morse och var sen :/

Fjärdebrunn skrev:
> Får tyvärr inte ihop det. Hoppas mötet blir
> bra. Posta gärna vad ni kommer fram till.

+1

Jag kan inte komma idag, men är intresserad av att höra vad ni kommer fram till och engagerar mig gärna framöver.

Eftersom jag var med idag och det var en sådan positiv stämning kände jag att jag vill bidra. Jag börjar med att regga mig...

Tack Oskar mfl för ert senaste (sista?) försök att organisera Hellas stigcyklister tillräckligt mycket för att kommunerna ska få en samtalspartner.

Tjaa... Det var ju ett öppet låt-se-vad-som-händer-möte, så det fanns ingen tydlig agenda. Men budskapet från de gamla rävarna var att kommunerna och andra aktörer verkar vara mer positiva till stigcykling nu än vad de var för några år sedan. Det verkar finnas ett intresse att samtala med någon representant för mtb-cyklister i området.

Det händer även lite just nu, tex jobbar Nacka kommun på nya reservatsföreskrifter och kommer nog sätta upp informationstavlor. Vore fint att påverka det lite. Samtidigt tänker de gamla rävarna inte dra detta ett varv till utan vill ha in lite ungt (eller iaf nytt) blod.

Med var även en cyklande ordförande för Föreningen Rädda Ältasjön och medlem i Nacka Miljövårdsråd. De miljöorganisationerna var positiva till cyklister på stigarna, vad jag uppfattade.

Det som framkom tydligast var väl att något behöver hända, annat än prat och inlägg. En bra idé för att samla folk var att börja med något konkret, som att fixa till en sliten stig. Som jag uppfattade det behövde vi då först informera Nacka kommuns Natur- och friluftsstrateg? Att sedan få fram personer som är villiga att hjälpa till är nog ett mindre problem än att ta initiativ och leda arbetet.

Utsåg ni stigcykelrepresentanter för kontakt med myndigheter och markägare?
Ska Nacka kommun utfärda reservatsföreskrifter även för Erstaviks marker?

Kunde inte komma på mötet men kan absolut tänka mig att hjälpa till där det behövs. Jag är boende i Nacka.

//Oscar

Utsåg ni representanter - nej, tror inte vi blev så konkreta, tyvärr. Fast jag var tvungen att gå innan det var helt slut.

Vet inte hur omfattande de nya föreskrifterna blir.

Jag mejlade just Älta MTB och frågade om de ville vara med och fixa stigar eller på annat sätt samverka. "Hvudmålsättningen med föreningen är att anordna MTB-kurser för barn... Älta MTB är medlem i Svenska Cykelförbundet och i Stockholms Cykelförbund."

Jag missade också mötet på grund av långbänk på jobbet.

I alla fall tror jag att det är viktigt med just den typen av initiativ som ni nämner ovan, dvs med frivilliginsatser för att fixa till stigar, t e x motverka att stigar körs sönder med följden att nya sumphål uppstår. Att ta fram förslag på föreskrifter tror jag också är bra. Skriver vi förslag till regler har vi i alla fall en liten chans till att vi får föreskrifter som är anpassade för cykling inte för vad berörd handläggare tror att cyklingen behöver.

Bestämde ni något uppföljningsmöte?

Skulle man inte kunna börja med att ta bort NS-byggena och ersätta med vettiga spänger där det behövs? Bara för att visa lite goodwill från "vår" sida. Sen ligger vi förhoppningsvis "lite på plus" och kanske kan få lite mer handlingsutrymme i andra delar av området...

// Larsa

Lite olika markägare med lite olika perspektiv. Nacka, Stockholm och Erstavik. Stigvård behövs på olika platser, inte minst på Erstavik.

Missade rajden, tyvärr. Fick svar från mountainbikeskolan.se, företaget som håller till vid Hellasgården och ordnar kurser. De håller på att starta upp, men hjälper gärna till.

Tack för ett trevligt möte.
Det ljusnade för mig om vad som gäller iaf.

Ett positivt läge gentemot MTB-cykling finns bland många beslutsfattare, och happys urmedlemmar vill efter drygt 10 år sluta ansvara för kontakt med myndigheter och dylik administration. Så mötet var väl en början på en ljus fortsättning helt enkelt.

Jag hoppas på följande efter mötet:

* Några hjälps åt att tina upp sportföreningen HNS, och många väljer att gå med i den. Det kan vara väldigt bra att ha en direkt relaterad sportförening med ett högt medlemsantal. Mer formellt än att happy har många aktiva medlemmar i sthlm-området. Jag vill gå med igår!

* En grupp frivilliga i anslutning till happy/HNS går till mötes när Nacka ska formulera om skyltningen, för att försöka få MTB inkluderat med väl valda ord, eller i alla fall inte få sämre formulering än idag.

* Dessa hjälper även till att organisera rensning/städning/spångbygge, i samråd med de som förvaltar respektive område.

Sen tänkte jag personligen undersöka om jag passar som medlem i Nacka Miljövårdsråd, då MTB-cyklister är sällsynta där, och de behöver mer medlemmar.

En på mötet tog närvarolista med kontaktuppgifter och skulle skriva ett mailutskick.
(Du med Surly Disc Truckern, glömde namnet.)

/John

Tjääna!

Det var jag som antecknade lite och har precis mailat ut en liten sammanfattning. (vill nog inte riktigt kalla det för protokoll)

Jag petar även in det här.
(edit: klipper bort alla namn utom mitt eget)

------------------------------------------------------------
informellt möte om stigcyklingen i Hellas.
måndag 2014-06-16, kl 19-21

Här är det jag antecknade iaf.. det sades ju en massa mer.
Rätta om jag skriver fel..

---------------
Närmaste “Puck” att ta tag i.
Jag, Gustav, lovade att dra i just denna grej. Men jag kommer inte vara protektionistisk :)
Jag behöver hjälp med att hitta var detta område ligger ;)

I brandområdet, mellan gula och gröna spåret finns ett surhål som kan åtgärdas.
Det blir stor skillnad bara genom mankraft.

1. Det behöver inte köpas in material.
2. Det behöver röjas med sekatör och såg. (nedfallna träd?)
3. Det behöver stenas igen surhål. (det finns gott om lös sten som kan flyttas för hand)
4. Eventuellt märka upp stigen efteråt.

---------------

- flera olika områden med olika regleringar, ägare och förvaltare komplicerar processen att få fram enhetliga regler för Hellasområdet
3 områden:
- Erstavik, ägs privat, Allemansrätt gäller.
- Sicklaskiftet, ägs och förvaltas av Stockholms kommun, ligger geografiskt i Nacka kommun (Nacka har myndighetsansvar)
- Nackareservatet, Nacka kommun äger och förvaltar.

- det finns en gammal förening, HNS, Hellas och Nacka Stigcyklister.
-Vi kan sparka liv i föreningen om vi vill ha en föreningsplattform att stå på.

-Grundinställningen måste vara att cykling i skog är fri.
-rena cykelstigar är kontraproduktivt
-enskilda restriktioner i extra känsliga områden/på vissa gångvägar kan väl vara rimligt.
-viktigast är hänsyn och försiktighet. (som beskrivet i allemansrätten)

nuvarande konkreta “Problem"
- Vi börjar bli många stigcyklister nu. Slitaget börjar synas.
Om inget görs kommer det nog höjas röster för att begränsa cyklingen.

Förslag på åtgärder:
- Information på tavlorna runtom Hellas:
- Hur man beter sig som cyklist.
- lås inte hjulen (sladda inte)
- bredda inte stigen.
- hänsyn
- osv.
- Att det uttryckligen står att man får cykla var man vill i skogen.

- Laga spängerna över surhålen och gör de cykelvänliga.
nu cyklar många runt för att det är svårt och smalt. (stigen breddas)

- gräva diken för att leda bort vatten från notoriska surhål. (Måste okejas från markägare och folk som kan skog, mark, vattenflöden, djurliv, etc.)

- konstruera stenpassager över surhål
tillåter vattenflöde, men man slipper cykla i leran, som en spång, fast av sten.

Eventuellt härma NICK-formatet (NICK-spåret i Ursvik)
- en förening som “har hand” om stigarna och spängerna.
- genom denna förening utlyser man stigfixardagar.
- köper in material
- kan vara remissinstans när det skall skriva regler för cykling och friluftsliv.
- kolla upp samarbete med diverse andra småklubbar och föreningar för cykling.

------------------------------------------------------------

Senast ändrad:
Tack för återrapporteringen.

Jag tror verkligen på nya, mer lättcyklade spänger och stenpassager för att undvika stigbreddning, många på ex Gröna är ju inte bara smala och avskräckande för många utan dessutom i bedrövligt skick.

Hjälper gärna till att bygga grejer och bära sten (med tanke på mina hantverksskills så passar jag nog bättre som stenbärare ala gulag-fånge än att finsnickra spänger).

DavidH skrev:
> Utsåg ni representanter - nej, tror inte vi blev
> så konkreta, tyvärr. Fast jag var tvungen att
> gå innan det var helt slut.
>
> Vet inte hur omfattande de nya föreskrifterna
> blir.
>
> Jag mejlade just Älta MTB och frågade om de
> ville vara med och fixa stigar eller på annat
> sätt samverka. "Hvudmålsättningen med
> föreningen är att anordna MTB-kurser för
> barn... Älta MTB är medlem i Svenska
> Cykelförbundet och i Stockholms Cykelförbund."

Great!

Det närmaste var väl att jag bad Aron cc:a mig vid eventuella e-mailkonversationer med kommun/markägare/+ANNAT.

Så facklan kommer inte att tappas iaf. men om jag är rätt person att bära den vidare in i framtiden är en annan fråga ;)

Bra summerat!

För att vara skitnödig, och det är ju tyvärr det man måste vara när man tar på sig verksamhetsutövarskjortan, så bör man anmäla till berörd kommun vad man tänker göra innan man sätter igång och markförbättrar. Om det är riktigt stora arbeten inom sumphålen som innebär att man förändrar vattnets läge (t e x fyllnadsmassor) så är det fråga om vattenverksamhet enligt 11 kap. MB och då kan det bli fråga om tillståndsplikt, eller i vart fall anmälningsplikt, så det är bra att föra en dialog med förvaltare och tillsynsmyndighet innan man sätter spaden i marken - å andra sidan torde de ju applådera sådana initiativ som innebär att man vi vill markförbättra utan att det krävs resurser från kommunen. Har vi inga hydrogeologer/limnologer/biologer/civilingenjörer* (*sådana måste det ju krylla av!?!) i happykretsen som kan presentera fantastiska inspel till underlag?

floors skrev:
> Bra summerat!
>
> För att vara skitnödig, och det är ju tyvärr
> det man måste vara när man tar på sig
> verksamhetsutövarskjortan, så bör man anmäla
> till berörd kommun vad man tänker göra innan
> man sätter igång och markförbättrar. Om det
> är riktigt stora arbeten inom sumphålen som
> innebär att man förändrar vattnets läge (t e x
> fyllnadsmassor) så är det fråga om
> vattenverksamhet enligt 11 kap. MB och då kan det
> bli fråga om tillståndsplikt, eller i vart fall
> anmälningsplikt, så det är bra att föra en
> dialog med förvaltare och tillsynsmyndighet innan
> man sätter spaden i marken - å andra sidan torde
> de ju applådera sådana initiativ som innebär
> att man vi vill markförbättra utan att det
> krävs resurser från kommunen. Har vi inga
> hydrogeologer/limnologer/biologer/civilingenjörer
> * (*sådana måste det ju krylla av!?!) i
> happykretsen som kan presentera fantastiska inspel
> till underlag?

Helt rätt!
Det är det jag menar med mitt lekmanna "okejja" ;)

Det låter som att du borde vara med i loopen/maillistan, floors.

Det var en bra sammanfattning.

Jag har blivit kontaktad av Nacka kommun med anledning av att Nacka kommun och Erstavik tillsammans ska rusta upp den gröna och blå leden. De ville då ha synpunkter från cyklisterna kring vad som kan göras för att gör dem bättre för cykling. Till en början fanns en idé om att låta den ena leden vara främst avsedd för vandring och den andra främst för cykling, men den idén övergavs snabbt.

Jag, Aron och Johnny (jorhn) var på ett möte och diskuterade med dem och hade en bra dialog. Vi sa då att vi trodde att det inte skulle vara några problem att få ett stort engagemang från cyklisterna, till exempel frivilligt arbete för att hålla spåren öppna.

Efter mötet har Aron lämnat in förslag på vilka spångar som är särskilt prioriterade att åtgärda.

Vi har haft en bra dialog och det är bakgrunden till att jag och Aron ville ha detta möte.

En sak som vi kom fram till på mötet är att det bästa vore om vi fick börja jobba praktiskt och itne bara snacka. Vi kom därför överens om att vi ska be om att få röja fram en stig på försök. Om det går bra och alla är nöjda så kan vi ta det därifrån.

qma skrev:
> Tack för ett trevligt möte.
> ...
> Sen tänkte jag personligen undersöka om jag
> passar som medlem i Nacka Miljövårdsråd, då
> MTB-cyklister är sällsynta där, och de behöver
> mer medlemmar.

Jag betalade medlemsavgiften igår, men det är lite otydligt exakt hur medlemmarna är med och påverkar... Fast ju fler MTB-cyklister desto bättre, så välkommen du också!

Tillbaka
Topp