Kombipedalen Crankbrothers Double Shot 2 Kombipedal

hammrstrm

Aktiv medlem
Hej
Jag kör både med flat pedaler och SPD och de blir ett jäkla bytande mellan pedaler s utifrån vad jag känner för.

Är det någon som kör med kombipedaler, t.ex.

Crankbrothers Double Shot 2 Kombipedal​

är det okej att köra med dessa? Eller vad är egentligen jobbigast, att byta pedaler på cykeln eller ha koll på vilken sida som är upp på dessa?

Bonusfråga, hur är greppet på flat sidan?

Jag har använt kombipedaler en del. Om man cyklar enklare sträckor såsom pendling, gravel, enkel XC eller liknande där man sällan behöver sätta ner foten funkar det bra. Vid pendling behöver man ju sätta ner foten vid rödljus och liknande men dessa situationer är så pass odramatiska att om man får fel sida upp när man startar kan man cykla över rödljusområdet och sedan fixa det.
Problemen uppstår när man kör lite mer teknisk mtb och behöver sätta ner foten, då är man oftast i en rätt trixig situation som man ska börja cykla ifrån och pedalerna tenderar alltid att ha fel sida upp vilket gör den tekniskt utmanande sektionen ännu mer utmanande.

Kort sagt, för allt annat än teknisk mtb-cykling så funkar det fint, om du vill använda dom till det så kan det bli struligt.

Jag har dessa:
Som förväntat från Shimano, ganska bra. Lite mer float än jag vill ha men det är samma för alla SPD pedaler.
Pedaler alltid vila i samma position.
Den flat sidan har flera små stifter så bra grepp, kanske inte den bästa för mtb, smalbenen brukar njuta inte dem.

Shimano MX70 har mycket mindre float, riktigt bra pedaler! Nya XTR ska också har mindre float.

Det finns Shimano plattor för att konvertera två-sidiga SPD pedaler till en-sidiga:

Tillbaka
Topp