Kombipedaler? Dugligt eller värdelöst?

Onkel

Ny medlem
Tänkte montera SPD-pedaler på cykeln jag köpte i våras men eftersom jag vill kunna cykla till grannen iförd trälabbarna om andan faller på så känns inte renodlade SPD helt lockande. Så råkade jag se på nån sida att det finns kombipedaler att slösa sina surt förvärvade pengar på och undrar då om de är så dåliga som jag faktiskt anar att de är?
Bör tilläggas att jag inte är något träningsfreak utan nyttjar min cykel dels för mitt eget höga nöjes skull, dels för motionen och naturen och dels för att jag ska slippa skämma ut mig fullständigt på CV i år.

Så, är kombipedalerna helt värdelösa eller duger det till en icke tävlingsinriktad äldre gosse som mig? Ge gärna förslag på bättre kombipedaler så jag slipper köpa den värsta skiten åtminstone.

Ett stycke av dessa:
http://www.clasohlson.com/se/Cykelpedal-Clips-QRD-Wellgo/Pr315096000?showRatings=true

Ett stycke av denna:
http://www.clasohlson.com/se/Fäste-för-QRD-Wellgo/Pr315113000

Och byt till dessa när trälabbarna faller andan inpå:
http://www.clasohlson.com/se/Cykelpedal-QRD-Wellgo/31-5112

tada! Det är dumt att kompromissa tycker jag. Men åter igen, det är jag.

Men va tusan. Din ambition verkar inte jättehög och då fungerar det säkert ypperligt med kombi :) Däremot kommer du bli irriterad när du vill bli en bättre stigcyklist då det kan strula lite vid start när man inte hittar rätt. I början är det tillräckligt struligt med SPD så att säga :)

399:- för ett par schyssta Shimanopedaler känns helt okej!
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...f=&artgrp=19291&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Du kanske skall strunta i SPD och bara köra med plattisar ist. så är problemet löst.

Låter iaf. inte som att du har någon nytta av SPD ändå.

>
> tada! Det är dumt att kompromissa tycker jag. Men
> åter igen, det är jag.
>
>
> Men va tusan. Din ambition verkar inte jättehög
> och då fungerar det säkert ypperligt med kombi
> :) Däremot kommer du bli irriterad när du vill
> bli en bättre stigcyklist då det kan strula lite
> vid start när man inte hittar rätt. I början
> är det tillräckligt struligt med SPD så att
> säga :)

Nej, min ambition är inte sådär jättehög... försöker jag intala mig själv iaf. Jag ställer mig ganska realistisk till mitt cyklande då jag har svårt att hålla uppe träningsviljan. Beror mest på att jag inte har nån som delar mitt intresse så jag får alltid pallra mig ut i skogen allena.

Kanske borde vara mer värt att satsa på renodlade SPD och köpa mig en byacykel att lalla runt på när det behövs. Stigcykling är ju det bästa så att krångla till det i onödan känns tråkigt. :)

Tacksam för svaret.

Jag tycker det är perfekt med kombipedal på pendlare i alla fall. Ibland vill man ösa på med puls och cykelskor, ibland har man nåt ärende som inte passar med cykelskor, eller så vill man bara njuta en liten sväng hemma utan krångel. Men till mtb eller racer är det kasst, dvs till mtb är det irriterande och till lvg är det förbjudet :-)

Kombipedal har alltid fel sida upp, garanterat. Kör med riktiga SPD och köp extra klossar. Några Grabbers och dom sitter perfekt på "trälabbarna"

etnica skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kanske skall strunta i SPD och bara köra med
> plattisar ist. så är problemet löst.
>
> Låter iaf. inte som att du har någon nytta av
> SPD ändå.

Kör med plattisar nu och jag är inte helt nöjd med det. Har iofs aldrig cyklat med SPD men har som fått för mig att det ska vara överlägset. Hade velat testa.

Jag hade Shimano M324 på mina pendlare och även min första räser jag byggde ihop. Grymt bra pedal. Positionerar sig rätt automatiskt för att klicka i, stabil icke-SPD-sida, rostar obetydligt genom många vintrars saltslaskpendlande. Minus är kanske att de är väldigt tunga och att man får äckliga skrapsår på smalbenet om man missar att klicka i ordentligt innan man börjar trampa...

Kändes helt plötsligt som att det här inlägget blev överflödigt. Köper mig SPD till MTB:n och en gammal racer att trampa runt på kafferep med så är det löst.

Tackar alla inblandade för engagemanget. :)

Då kanske nån förresten kan ge förslag på dugliga SPD-pedaler? Som ni kanske redan förstått ligger inte abitionsnivån på desto högre höjder, men det ska fungera och jag lägger hellre ett par hundringar mer för kvalité än kommer undan billigt med skit.

Onkel skrev:
> Kändes helt plötsligt som att det här inlägget
> blev överflödigt. Köper mig SPD till MTB:n och
> en gammal racer att trampa runt på kafferep med
> så är det löst.
>
> Tackar alla inblandade för engagemanget. :)

Bra beslut! Cyklar kan man aldrig få för många av ;)

Tycker att det funkar alldeles utmärkt att lallacykla med gympadojor & Shimano SPD pedaler :-D

Trälåddor?? Inte den blekaste då jag tillhör kategorin som bara vägrar använda sånna ;)

Med den ambitionsnivån som du själv hänvisar till duger det gott med ett par M520 pedaler :-D
Billigt & bra!
http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/shimano-520-spd-pedal.html

Senast ändrad:
Putte.w skrev:
> Fräs ur trälabbarna och sätt dit spdklossar
> ?

Vore satans coolt!

Putte.w skrev:
> Fräs ur trälabbarna och sätt dit spdklossar
> ?

Haha! Jävlart om jag int vart sugen. :D

dnleriksson skrev:
> Det gör de. Måste vara den billigaste
> komponenten som är mest rekommenderad på happy!
> Annars rekommenderas ju gärna dyrt :-)

En perfekt sammanfattning.

Tillbaka
Topp