Kommentarer på en GT avalanche 2.0

Jonna

Ny medlem
En kompis funderar på cykel och frågade mig om kommentarer. Nu är ju jag själv nybörjare men tänkte att allt kunniga folk på Happy kan säkert hjälpa till. Hon funderar på en GT avalanche 2.0. Ska till Costa Rica och de är tydligen äckligt billiga där (om det nu inte bara är skräp). Vad tror ni?
Detaljinfo: http://www.gtbicycles.com/swe/eng/Products/WOMENS/Mountain/#5723

Någon som har erfarenhet från att ta med cykel på långflyg?

Vi ses i skogen!
/Jonna

Bilagor

• 800_500_G9AVA3_360_1.jpg
    800_500_G9AVA3_360_1.jpg
    52.1 KB · Besök: 14
jag köpte en avalanche 0,5 och den var rolig ! den fick jag ge 11000kr för men då var det med hydraliska skivbromsar, LX runt om !

Bättre prylar om det är lägre siffra.
Men cyklar kan bli sjukt dyrt att ta med på flyget.
Först är det en kostnad bara för att det är en cykel = 150 - 200 dollar
Sen blir det troligtvis övervikt med extrakostnad för det.

Så om den ska med flyget så finns det en stor risk att man får pröjsa en del.

Hej! Jag har en 2.0 från 2005. Jag har dock inte kört den stenhårt utan mest pendlat, men jag har egentligen inte behövt göra något underhåll överhuvudtaget - den bara går. Den har Alivio bakväxel, Tektro v-bromsar, RST framgaffel och Truvativ vevparti. Mest billiga saker men de funkade över förväntan. Jag betalade 3500 på Cykelringen innan jag visste vad de gick för... men det var ändå ett okej pris och kan vara en bra jämförelse för dig.

En budgetcykel, jag skulle tro att ev. vinst av att köpa den utomlands äts upp av fraktkostnaden hem på flyget. Ska det löna sig att köpa utomlands får man satsa på mer high-end-grejer. Om det blir köp, kolla upp vad flygbolaget säger först.

Vissa är bra, och tar de inte så mycket för att ta med den så kan det nog löna sig. Andra bolag tar fantasipriser för att ta med en cykel, eller t.o.m inte tillåter att man tar med cykeln.

Hade jag möjlighet att köpa billigt skulle jag nog köpa något roligare än den där, men den funkar säkert för en nybörjare i skogen. Risken är dock stor att man tröttnar och vill ha mer. Andrahandsvärdet är nog dessutom bättre på en lite finare cykel.

Tillbaka
Topp