Kommer dessa hjul implodera?

evirob

Medlem
Har börjat bygga en riktig semestercykel inför våren och kikar nu på hjul. Vill inte spendera hela skjortan men ändå inte köpa det billigaste. Kikade lite på dessa från actionsports.de http://www.actionsports.de/en/fun-w...2-ccr-cross-road-disc-laufradsatz-1590g-13084
men de skriver att de bara klarar 90kg. Visserligen är jag en lättviktare med mina 73kg men med packning så sticker det ju snabbt iväg.

Finns det några andra alternativ i 3-4000krs prisklass som är prisvärda? Quick release 100 fram, 135 bak och gärna UTAN centerlock för skivbroms. Om ni inte kan övertala mig att centerlock är något att hänga i granen?

Ramen jag bygger kring tar väl typ 622x45 som max, så ett par smala mtb-hjul skulle väl gå an. De väger en del bara, är det samtidigt en garanti för hållbarheten?

Kanske lägger detta på is tills det blir mer aktuellt förresten. Tips på bra touring/bikepacking/yadayada hjul mottages dock varmt!

Att cykla med packning kan jämföras med att sitta på sadeln när du rullar uppför en kantsten. Alltså 15 kg packning tillför mer stress på hjulen än 15 kg på kroppen. Hur lätt hjul du vågar ha beror väll sen mest på var du skall cykla.

Jag kommer tälta pga. Enkelhet. Så jag antar att det kommer bli en del skogsvägar och liknande för att hitta en bra sovplats. Men mest asfalt då, kommer cykla längs med östkusten.

Låter bra, ska kika lite mer på det här när jag kommer hem. Ramen jag ville köpa är restad till slutet av februari, så bygget står still för tillfället!

Bengt-re skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför toklätta hjul för touring? Nä. Spar
> pengarna och köp enklare hjul till jobbet.
> Pålitligare och billigare. Har du 15 kg packning
> så kvittar något hg på hjulen tänker jag .
> Centerlock är helt oki - det fungerar det
> också.

+1

evirob skrev:
-------------------------------------------------------
> Har börjat bygga en riktig semestercykel inför
> våren och kikar nu på hjul. Vill inte spendera
> hela skjortan men ändå inte köpa det
> billigaste.
...
> Finns det några andra alternativ i 3-4000krs
> prisklass som är prisvärda? Quick release 100
> fram, 135 bak och gärna UTAN centerlock för
> skivbroms. Om ni inte kan övertala mig att
> centerlock är något att hänga i granen?
>
> Ramen jag bygger kring tar väl typ 622x45 som
> max

Förutom det Bengt-re skrev ovan tycker jag att du även bör välja navdynamo,
även om du intekommer att cykelsemestra när det är mörkt gör navdynamon att det blir enklare att ladda telefon, surfplatta o dyl.
Dessutom kan du använda navdynamohjulet för pendling den mörka årstiden.

Om du tex kontaktar Roses (svenskspråkiga) kundtjänst kan de säkert hjälpa dig med att konfigurera lämpliga hjul
Ett annat ställe är poison-bikes.de;
Här kan du enkelt själv speca lämpliga hjul; http://www.poison-bikes.de/shopart/...raeder-Tr/28er-Trekking-Laufradsatz-Disc.html
(Jag klickade enkelt ihop lämpliga hjul med navdynamo för <250 €)

/Håkan

Får jag fråga varför du INTE vill ha centerlock? Jag har bägge delarna och märker ingen skillnad, förutom att centerlock är enklare att lossa och montera när man gör lagerservice.

Tillbaka
Topp