Kommer inte åt konmuttern med konnyckeln, hilfe

_Emma

Medlem
Jag märkte bakhjulet lappade på sonens nyinköpta begagnade mtb så jag tänkte dra åt det. Vet inte om jag missar nåt här, men konmuttern sitter som för långt in så det är omöjligt att komma åt den med konnyckeln. Tips och tricks mottages tacksamt!
20250428_182300.webp
20250428_182143.webp
20250428_182333.webp
20250428_182344.webp

Då är det säkerligen (i minst dåliga fall) konan som är slut.
Dessa nav med cup&cone-lager är i allmänhet för hårt ställda från fabrik, så de går slut väldigt fort om man inte justerar innan man använder dem.
Även rätt justerade krävs rengöring ganska ofta för att de ska hålla.
Har du tur är det bara konan. Den går att slipa om om man har någorlunda rätt utrustning. Går att använda en borrmaskin om man har en som går någorlunda mjukt och fint och så lägger man smärgelduk kring skaftet på ett lagom tjockt borr och slipar radien så likt original man kan. Bäst är att sätta upp det i en svarv så går det mjukare.
Har du mer otur är även lagerkoppen dålig och då är det navbyte som gäller.

Då är det säkerligen (i minst dåliga fall) konan som är slut.
Dessa nav med cup&cone-lager är i allmänhet för hårt ställda från fabrik, så de går slut väldigt fort om man inte justerar innan man använder dem.
Även rätt justerade krävs rengöring ganska ofta för att de ska hålla.
Har du tur är det bara konan. Den går att slipa om om man har någorlunda rätt utrustning. Går att använda en borrmaskin om man har en som går någorlunda mjukt och fint och så lägger man smärgelduk kring skaftet på ett lagom tjockt borr och slipar radien så likt original man kan. Bäst är att sätta upp det i en svarv så går det mjukare.
Har du mer otur är även lagerkoppen dålig och då är det navbyte som gäller.
Men så är det ju inte ändå. Det är ingenting som säger att lagerkonan är slut för att lagret glappar. Risken är snarare mindre, eftersom ett glappt lager inte sliter på konan på samma sätt som ett för hårt justerat lager. Om det inte har dragits så hårt att konan är helt nedsliten och glappar på grund av det. Det måste vara extremt ovanligt (jag har aldrig sett det, och har tagit isär ganska många gamla hjul). Konan är kanske sårig och pittad, men på en brukscykel går det alldeles utmärkt att göra rent, packa om med nytt fett och köra ändå.

Korta versionen är att qr hub ska justeras med qr låst. Lämpligen på utansidan av ram.

Btw. Om om man tar av axeln ramlar kulor ut.

Men så är det ju inte ändå. Det är ingenting som säger att lagerkonan är slut för att lagret glappar. Risken är snarare mindre, eftersom ett glappt lager inte sliter på konan på samma sätt som ett för hårt justerat lager. Om det inte har dragits så hårt att konan är helt nedsliten och glappar på grund av det. Det måste vara extremt ovanligt (jag har aldrig sett det, och har tagit isär ganska många gamla hjul). Konan är kanske sårig och pittad, men på en brukscykel går det alldeles utmärkt att göra rent, packa om med nytt fett och köra ändå.
Då har vi olika erfarenheter och åsikter.

Stort tack för alla tips! Jag ska lossa skivan så ska det nog gå att spänna lagom. Inser vikten av att passa på att göra rent och fetta in kullagren också när jag ändå är där och grejar så det ska också fixas, så hoppas jag att de inte är alltför slitna och cykeln rullar.

Tillbaka
Topp