Kommer Shimano bli ett budgetalternativ, endast?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 54554
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 54554

Guest
Tycker jag ser en trend att dyrare cyklar endast kommer med Sram, företrädesvis deras Transmission. Specialized har helt lämnat Shimano, Trek har slutat speca deras dyrare modeller av Top Fuel med Shimano-alternativ (även om andra modeller kommer med det alternativet). Canyon specar också toppmodellerna med Sram. Beror säkert på konjukturen att det blir för kostsamt att erbjuda olika alternativ och ska man lägga hundra papp på en hoj vill man nog ha det senaste.

Ser också att instegsmodellerna nu kommer med Tues istället för Deore, vilket kanske inte heller kommer bli den bästa reklamen för Shimano.

Är XTR och XT dött? Kommer de finnas kvar som eftermarknadsprodukter för en mindre skara?

Själv gillar jag ju enkelheten i ickeelektroniska produkter, men är ju inte heller målgruppen för toppmodellerna.

Intressant trendspaning som jag egentligen inte har tänkt på förrän du nu nämner det.

Kanske går det i cykler? Just nu ligger SRAM i framkant med T Type e t c och samtidigt har de ju hela ekosystemet med komponenter inklusive dämperi vilket Shimano ju saknar. Lättare att sälja in hela SRAM-konceptet antar jag.

Säkert kommer Shimano att svara men frågan är när och med vad.

Går väl som i landsvägscyklingen mer och mer mot elektroniska växlar och där är sram längre fram än Shimano inom mtb. Tex har Trek landsvägsmodeller som enbart går att köpa med elektroniska växlar.

Jag vet inte om cyklister eller/och marketingavdelningar vill har "nya" utvecklingar. Jag har läst på många ställer att Shimano inte kommer med något nytt och bara kommer med sakar som Sram redan kam med för flera år sen.

Själva villl jag har något enkelt som funkar. På alla MTBs i familjen är det 11-delat Sram GX, helst med X1 reglage.

Jag och frun köpte just gruscyklar. Det blev Sram på både. Är nu ännu mer nöjd med det när man tittar på alla olika "standard" som Shimano har på skivbromsar (jag tycker inte om Sram bromsar på MTB, men på lvg är Stam bra). Sram komponenterna på både cyklar introduceras dock för många år sen.

Kan det vara så att Shimano åkte på stryk under Covid och Sram passar på att priskriga fram marknadsandelar. Sram kanske också drabbades hårt av Covid, jag har ingen aning.

Jag är totalt ointresserad av växlar, huvudsaken att det funkar, och har (snart) tre cyklar med slx7100-drivlina inkl vevar. Jag skyr sram utan att ens ha ägt en cykel med sramväxlar (ren slump). Så att det sitter sram på snart varenda cykel har inte passerat obemärkt.

Det kommer säkert mer Shimano igen inom en snar framtid när deras 13-delade och helt trådlösa system kommer. Patentet finns registrerat så det är mest bara en fråga om när.

Shimano bommade ju totalt med timingen (Covid) med sina nylanseringar senast och åkte nog på en hel del stryk där.

Antar att Sram kan nå en annan prisnivå till cykelbyggarna då de har hela ekosystemet med fjädring, bromsar och drivlina. De kan ju välja att dumpa priset på bara en del i del systemet för att få leverera. Att elektriskt dessutom är hett gynnar ju bara Sram...

Nu kanske det här inte har så mycket att göra med den utmärkta grundspaningen men på cykeltestardagen i Hellas så blev jag lite förvånad över Shimanos mekaniska växlar. Förut har Shimano varit "klick klick" och konkurrenterna "klonk klonk" tycker jag men nya Shimano var rätt klonkiga jmf alla mina gamla hojar hemma med xt eller xtr. Mer likt min enda hoj med lite halvgammal Sram. Imiterar de Sram? Kanske är jag ute och cyklar nu men det var så det kändes...

Nu kanske det här inte har så mycket att göra med den utmärkta grundspaningen men på cykeltestardagen i Hellas så blev jag lite förvånad över Shimanos mekaniska växlar. Förut har Shimano varit "klick klick" och konkurrenterna "klonk klonk" tycker jag men nya Shimano var rätt klonkiga jmf alla mina gamla hojar hemma med xt eller xtr. Mer likt min enda hoj med lite halvgammal Sram. Imiterar de Sram? Kanske är jag ute och cyklar nu men det var så det kändes...

Vilka? 12s?

Håller med. Tycker Shimano överlag klonkar mer (XT o XTR). Om det är bra eller dåligt har jag ingen aning om.
Jag tror att båda varianterna (klick och klonk) funkar och att det är en smaksak. Men jag tror att det faktiskt varit en lite utspridd åsikt att förr så klickade shimano och konkurrenterna (campa, sram) var mer klonk (samtidigt krävdes lite mindre kraft i reglagen för att växla för shimano osv...) . Och så gillade man det ena eller andra. Googlade lite på happy och hittade tex det här från en användare: "Äh, kom igen nu.. :) Campa är mer klonk klonk. Det är Shimano som är klick klick.. Vilken som ligger närmast en ferrari har jag däremot ingen aning om.. :)"

Jag tror att båda varianterna (klick och klonk) funkar och att det är en smaksak. Men jag tror att det faktiskt varit en lite utspridd åsikt att förr så klickade shimano och konkurrenterna (campa, sram) var mer klonk (samtidigt krävdes lite mindre kraft i reglagen för att växla för shimano osv...) . Och så gillade man det ena eller andra. Googlade lite på happy och hittade tex det här från en användare: "Äh, kom igen nu.. :) Campa är mer klonk klonk. Det är Shimano som är klick klick.. Vilken som ligger närmast en ferrari har jag däremot ingen aning om.. :)"

Men det är väl fortfarande Shimano klick, andra klonk. Var är motsätta åtsikten?

Och ingen är röd (förutom gamla Red lite), så alla lika långt från en Ferrari.

Jag tycker om klick på smut asfalt, men på stig eller på grus med håll är det bra med klonk så man vet som vad händer.

Men det är väl fortfarande Shimano klick, andra klonk. Var är motsätta åtsikten?

Och ingen är röd (förutom gamla Red lite), så alla lika långt från en Ferrari.

Jag tycker om klick på smut asfalt, men på stig eller på grus med håll är det bra med klonk så man vet som vad händer.
Motsatta åsikten är mitt inlägg nr 9 efter provkörningar i Hellas där jag upplevde shimano som klonk (till min förvåning) och fick lite medhåll i nr 12. Det där med ferrarri hängde bara med i citatet, jag letade bara upp ett gammalt inlägg där shimano kallades klick och konkurrenten klonk.

Motsatta åsikten är mitt inlägg nr 9 efter provkörningar i Hellas där jag upplevde shimano som klonk (till min förvåning) och fick lite medhåll i nr 12. Det där med ferrarri hängde bara med i citatet, jag letade bara upp ett gammalt inlägg där shimano kallades klick och konkurrenten klonk.

OK, hade inte läst tillräckligt nogrann. Alla klonk nuförtiden då, ingen val förutom om man väljer gammal Shimano. Eller har det enkelt med skillnader i drevstörlek at göra? Shimano vara riktigt sent med större drev bak.

Ja, Ferrari hängde bara med, men kunde inte låta att kommentera.

OK, hade inte läst tillräckligt nogrann. Alla klonk nuförtiden då, ingen val förutom om man väljer gammal Shimano. Eller har det enkelt med skillnader i drevstörlek at göra? Shimano vara riktigt sent med större drev bak.

Ja, Ferrari hängde bara med, men kunde inte låta att kommentera.
Jag saknar klick i sånt fall. Men det löser man iofs enkelt genom att kasta pengar på problemet och köra elektriskt ;-)

Jag saknar klick i sånt fall. Men det löser man iofs enkelt genom att kasta pengar på problemet och köra elektriskt ;-)

Är Sram Transmission klick?
Tycker att min frus Force AXS med kassett med max 44t låter mycket klonk.

EDIT: men är det ljudet av reglage eller/och kedjan vi pratar om?

Senast ändrad:
Jag tycker att T Type känns klick, AXS kan absolut låta klonk med belastning, av ngn anledning tycker jag GX känns mer klick än AXS samt XT o XTR. Bara min åsikt och det kan så klart ha att göra med hur väl justerat växleriet är.

Jag tycker att T Type känns klick, AXS kan absolut låta klonk med belastning, av ngn anledning tycker jag GX känns mer klick än AXS samt XT o XTR. Bara min åsikt och det kan så klart ha att göra med hur väl justerat växleriet är.
Mm säkert. Jag fick en ny cykel med GX i höstas och provade bara på parketten innan jag konstaterade att den slappa känslan orkar jag inte cykla med.

Jag kör tre hojar aktivt, enduro med GX, hardtail med lite äldre XT/XTR samt ny gravel med "värsta" CUES.
Alla låter olika och har olika känsla men alla fungerar. XT/XTR är klart mest "klick" men när jag trampar bryr/tänker jag inte på det. Fast nu tänker jag ju på det och då känns nog de äldre XT/XTR bäst. Sonen har nyare XT och mina gamla känns bättre.
Nu var detta inte TS originalfråga så mitt svar på den är att Shimano kommer finnas kvar som alternativ även i icke budget, killgissar jag.
Edit: När det skakar diggar jag modulationen i GX-bromsarna.

Senast ändrad:
Tycker nog att shimano står sej bra fortfarande.
Jag har inte testat srams axs el varianter dock.
Kört xt och xtr på mina senaste mtb hojar och det är rätt bekymmersfritt.
Xt är ju rätt billiga delar till, men även till xtr är flera komponenter förhållandevis rätt bra pris på. Speciellt om man jämför dom dyrare axs prylarna till sram där en bakväxel kan gå på över 7k.

Har en 105 di2 på min lgv. med, men kört den för lite för att ha nån egentlig åsikt.

Jag kommer fortsätta köra shimano känns det som.

/Peter Gbg

sist jag körde Sram var det bara skit, växeln dog (clutchen) första dagen med liftåka. Och Srams bromsar har jag upplevt som jobbigare att lufta.

Med Shimanos växlar har jag aldrig haft problem och bromsarna har någon gång strulat men överlag är jag toknöjd även med dem.

Åas. För typ 20 år sedan kändes Shimano hopplöst efter när de vägrade ge upp pekfingerväxlingarna. Och sen igen för sådär 15? år sen när de vägrade ge upp framväxeln. De kommer igen och när de gör det gör de det bra.

Jag kör mest Shimano. Gillar det. Särskilt växlarna. På nya MTB'n har jag nya XTR och det är som någon sade en viss klonk där. Till skillnad mot gamla XT (11) som var rätt mjukt i jämförelse. Men dock så är funktionen väldigt distinkt. Den växlar grymt bra och det växlar bättre om man har lite belastning på pedalerna. Vet inte vad de gjort men det fungerar bättre och man får leva med klonket bara ?

Jag antar att TS mest bryr sig om MTB då ex transmission nämns. Sen är ju frågan vad "budget" är. För vissa är det ju allt skräp som inte kostar minst 80', andra tycker att budget är sub 5'

Pga uttråkad kollade jag Canyon då de har ett rätt enkelt filter för att se komponenttillverkare (av bakväxeln, förutsätter att det räcker). Utelämnade Campa från tabellen

Antal artiklar
MTBLVGGRVL
Totalt1117731
ShimanoSRAMShimanoSRAMShimanoSRAM
0->20'1036010
20'->30'815031
30'->40'1343354
>40'3238272677

Jag tror att en preferens för Shimano ofta sammanfaller med att ha strumpor i sandaler, en orimligt stark ilska mot fallucke-farthinder och en generell känsla att det var bättre förr?

• ilska mot fallucke-farthinder, (y) Check
  • generell känsla att det var bättre förr, (y) Check
  • ha strumpor i sandaler? Denna är jag osäker på.
    Om du menar att man har strumpor i sandaler så är det (y) Check

Har sram kommit med vettig clutch som håller bra och går att justera, serva och byta än?

Shimano på alla hojar.

IMG_2379.jpeg

Om den inte håller bra behöver du inte serva eller justera. Det går hjälpligt att cykla och t.o.m växla i alla fall.

(Hihi)

Känns som Shimanos stora fokus på 2x har gjort att de tappat lite på MTB och grus (och cyclocross), men å andra sidan har SRAM tappat/släppt budgetsegmentet och där är det numera idel Shimano. Svårt att få en budget-grushoj med 1x numera, vilket rätt enkelt på SRAM Apex 1x11-tiden, men nu ska man behöva dras med Shimano 2x8/9/10 istället.

Shimanos nya GRX 2x12 känns supermossigt, särskilt nu när SRAM 1x13 setts på Unbound Gravel och lär annonseras mycket snart. I princip är ju 2x12 "bättre", mer omfång, tätare mellan växlarna, och med elväxel kan man växla på samma sätt som 1x. Men marknaden vill ha 1x ändå.

Vad är problemet med clutch på Sram? Jag har aldrig känt behov av justering eller service.
Jag har inte ägt nån sram med clutch sen innan eagle, men då var dess funktion obefintlig, och försvann helt efter ett par åk i Järvsö. Har inte undersökt dem mer än så, men Shimano clutch på bakväxeln är riktigt bra, har alla features jag listade.

Är Sram Transmission klick?
Tycker att min frus Force AXS med kassett med max 44t låter mycket klonk.

EDIT: men är det ljudet av reglage eller/och kedjan vi pratar om?
Konstigt, min Force/XO1 kombo är underbart snick snick med 50 kassett. Däremot Campa Chorus med 12 delat var stenkross i reglaget men hade bättrat sig betydligt efter 150 mil.

Tillbaka
Topp