Komoot uppköpt, hur går det nu?

Det här med "grstis" har väl sina sidor. Antingen får man väl pröjsa alternativt översköljas med med mer eller mindre hjärndöd reklam.
Gratislunchernas tid är förbi.

Köparens "trackrecord" är väl inget att hänga i granen precis...
Köpa vettiga plattformar, sparka större delen av personalen och sen köra efter eget huvud...

Passade på att laddad ner alla* mina rutter som GPX så att jag har en backup.
Jag använder visserligen bara deras app och den verkar fortsätta fungera men vem vet hur länge.

* Några låg utanför mitt "köpta" område så de fick jag inte ladda ner. Minns inte att jag någonsin köpt något område dock....

Jag har köpt världskartan sedan tidigare och verkar (för tillfället) kunna fortsätta skicka rutter till Garmin. Jag kommer inte att betala för något abonnemang för att överföra rutter utan kommer då att gå tillbaka till Garmin Connect. För gruscykling kör jag med gratisversionen av RideWithGPS (så länge det funkar).

Tecknen kom redan tidigare i veckan:

Där står:
"Going forward (from Feb 27th, 2025), all new users of the platform will require a Premium subscription ($59/year) in order to sync those routes to connected devices, such as a Garmin/Wahoo/Hammerhead/etc…This will not affect any accounts that purchased something from Komoot prior to that point (either a paid map unlock, or a Premium membership)."

Förstår jag då rätt att när man har betalt för en region (t.ex. förra året) att man då aldrig behöver betala för att ladda ner till Garmin?

Jag hade helt missat det här. Det där företaget är ju lika falskt som Uri Geller som det är döpt efter. Synd, för jag gillade Komoot.

Jag har inte märkt någon skillnad på Komoot än, men jag har å andra sidan haft premium tidigare. Hoppas bara att det inte blir som gpsies när alltrail köpte upp dom. Det gick från en prima lösning till något helt bajskorvigt oanvändbart.

Jag har inte märkt någon skillnad på Komoot än, men jag har å andra sidan haft premium tidigare. Hoppas bara att det inte blir som gpsies när alltrail köpte upp dom. Det gick från en prima lösning till något helt bajskorvigt oanvändbart.

Är mej veterligen inga ändringar gjorda för de av oss som redan är prenumeranter.

Jag köpte alla kartor för massa år sedan, men jag kan inte synka kartor till Coros. Den integrationen lades dit efter uppköpet.

Nu är planen att migrera allt data till rwgps och tacka för tiden med Komoot. Om teamet på Komoot går vidare så har jag inget problem att göra det med.

Jag köpte alla kartor för massa år sedan, men jag kan inte synka kartor till Coros. Den integrationen lades dit efter uppköpet.

Nu är planen att migrera allt data till rwgps och tacka för tiden med Komoot. Om teamet på Komoot går vidare så har jag inget problem att göra det med.
Jag köpte oxå alla kartor för typ 7år sen. Betalde en engångssumma på ca 350kr och har använt konstant sen dess utan problem att synka med Wahoo. Den skulle räcka livet ut.

Sjukt bra deal för mig. Men knappast bra deal för Komoot. Får se om de bryter den dealen nu med nya ägare?

Jag fick något fel när jag skulle se mina sparade rutter, En helsida på tyska om att något var fel, men jag kunde se mina genomförda. Så de laddade jag ned och raderade kontot.

Jag köpte oxå alla kartor för typ 7år sen. Betalde en engångssumma på ca 350kr och har använt konstant sen dess utan problem att synka med Wahoo. Den skulle räcka livet ut.

Sjukt bra deal för mig. Men knappast bra deal för Komoot. Får se om de bryter den dealen nu med nya ägare?
Så har jag också gjort, funderade redan då på den affärsmodellen.
Men det funkar fortfarande som det skall, och mina loggar finns också på Strava som ju också är lite skakigt.

Får se om rwgps kan bli mycket min nästa lösning.

/A

Postad i cykel i media av @Fattiglapp

Jag har iofs inte använt komoot så mycket, men har nu raderat mitt konto...

Postad i cykel i media av @Fattiglapp

Jag har iofs inte använt komoot så mycket, men har nu raderat mitt konto...
Taggade du fel gubbe? Tror inte jag postat något om detta...

Tillbaka
Topp