Kompatibilitet KMC kedja och SRAM kassett?

detvanligavartaget

Aktiv medlem
Hej. Jag har en SRAM drivlina med en XG-1180 kassett. Kedjan är sliten så jag bytte till en KMC som ska funka med både SRAM och Shimano. Men då hoppar kedjan över flera av dreven. Jag tänkte att det helt enkelt var en sliten kassett, men sen kikade jag på kassetten och den ser verkligen inte sliten ut. Jag har själv kört cykeln ifråga ca 50-60 mil och tidigare ägare hävdar att den inte gått långt alls. Skicket på cykeln när jag köpte den var väldigt bra (inte en repa), så kanske har inte kassetten sett så många mil ännu.

Är det någon som har varit med om att KMC kedjor strular med SRAM kassetter? Jag köper gärna en SRAM kedja om någon vet att det kan hjälpa...?

Mvh Christian

kassetten är nog lite sliten ändå får man gissa?

renovera den, eller om slitaget är sparsamt kan det ibland löna sig att köra in kedjan med en runda på några mil på de drev som funkar.

med lite tålamod så. man kan ju också köra in den på en annan cykel, eller med fräsch kassett några timmar, och sedan gå tillbaka till den gamla så den får ett liv ytterligare.

men hellre för min del renoverar jag kassetten. då blir den gärna bättre än ny:)

Fråga, är det på dom mindre dreven det kuggar ur/över?
Upplevde liknade problem vid kedjebyte(dock SRAM till SRAM kedja) på min XG1275 kassett och vid 7 vxl framförallt. Tickande och rasslade där den ville kugga över vid belastning. Orsaken för mig var att kassetten är så tajt att kedjan lyftes av en kugg på vxl 8. Löste problemet genom att stuka den kuggen ytterst lite till höger och sen var det ok

Har aldrig sett problem när man trampar framåt med den kombon. Men min son, som kör en cykel med mycket kort kedjestag, hade stora problem med att trampa bakåt med KMC kedje på 1150 kassett, kedjan hoppade ner flera drev när den var på största dreverna. Bytte till Sram kedje och nu händer det bara på största dreven. Men tror att det berör på hur styv kedjan är och skulle då inte vara en problem när man trampar framåt. Men jag kan har fel.

Ja det händer mig på båda de cyklar jag har med SRAM 1x11, på lägsta växeln kan man i princip aldrig trampa bakåt. Kanske får bli en SRAM kedja nästa gång för att prova. Jag köpte KMC för jag har ju även Shimano 11-delat och ville gärna ha kedjor som passar båda...

På 11 och 12 delat är det smarta draget nog att byta både kedja och kassett samtidigt. Det är också den rekommendation man brukar ge som mekaniker eftersom de slits med varandra och drar man på en ny kedja har det en tendens att fungera sämre än med gamla kedjan. När man börjar på en ny uppsättning kan det dock vara värt att kontinuerligt rulla på två kedjor på samma kassett, har aldrig själv testat men bör dryga ut milen på kassetten.

Personligen brukar jag köra KMC kedjor på Shimano kassetter, för mig prickar den kombon både bra prismässigt och funktionsmässigt.

Vad jag aldrig i hela mitt liv kommer göra igen är att köra Shimano kedjor. Snacka om risk för livet.

Tillbaka
Topp