Kompatibilitet vevlager gammal racer

Beukar ha hyfsad koll på mina meck, men det här har jag noll koll på.

Jag har en gammal racer från ca 80-tal med campa fyrkantsvev för 7-delat. Nu tänkte jag testa att sätta på 10-delat på den (har nya hjul för det) och se hur den känns då. Känns osannolikt att klingorna skulle passa nya setupen så tänker att jag behöver byta vevparti. Då behöver jag med alla sannolikt byta vevlager till något modernare också.

Hur funkar det om man vill byta gammalt fyrkanstvevlager till ex. Gxp?

Om bredden på vevlagerhuset är 68 mm och gängan av engelsk typ (BSA) är det inga problem att få tag i vevlager som passar i princip alla axelstandarder utom möjligen striktaste BB30 (för kort axel). Är det italiensk gänga finns det nog också lager för det mesta om än inte riktigt lika lätt att hitta till bra pris.

Beukar ha hyfsad koll på mina meck, men det här har jag noll koll på.

Jag har en gammal racer från ca 80-tal med campa fyrkantsvev för 7-delat. Nu tänkte jag testa att sätta på 10-delat på den (har nya hjul för det) och se hur den känns då. Känns osannolikt att klingorna skulle passa nya setupen så tänker att jag behöver byta vevparti. Då behöver jag med alla sannolikt byta vevlager till något modernare också.

Hur funkar det om man vill byta gammalt fyrkanstvevlager till ex. Gxp?
Jag kör ett 7 delat Shimano Exage vevparti med 10 delat bak funkar perfekt

Precis, det finns vevpartier för både tio- och elvadelat som funkar med fyrkantsaxel. Sedan finns det utanpåliggande, moderna lager också och då är bara frågan vad du har för gänga, precis som @Bengt-re så klokt skriver,

Brukar ha hyfsad koll på mina meck, men det här har jag noll koll på.

Jag har en gammal racer från ca 80-tal med Campa fyrkantsvev för 7-delat. Nu tänkte jag testa att sätta på 10-delat på den (har nya hjul för det) och se hur den känns då. Känns osannolikt att klingorna skulle passa nya setupen så tänker att jag behöver byta vevparti...
Om du behåller Campa-navet (med ISO-fyrkanter) så borde du enkelt kunna hitta en Campa-vev med tre eller två klingor...
Mät längden på din nuvarande axel å kolla om den passar tilltänkt vev.
Sök via Google, Ebay m.m....

Exempel:

Obs! Bara ett sök-exempel. Glöm inte kolla så att klingorna verkligen passar kedja för 10-växlad kassett!
Bilden visar ett Campa fyrkants-BSA-nav, 111 mm, i en äldre Crescent. Campa Triple-klingor för 3x10s.

Bilagor

• 20210521_171130.jpg
    20210521_171130.jpg
    365.6 KB · Besök: 81
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp