Kompatibilitetsfråga STI-reglage -växlar

mattiasp

Medlem
Min pendlare är under uppgradering, och jag vill uppgradera växlarna både fram och bak. Reglagen kommer att behållas. Det är 9-sp Tiagra ST4500. Helst skulle jag vilja ha 105-växlar både fram och bak på pendlaren, men jag tror att jag har läst någonstans att de nyare 105-växlarna är avpassade för de nyare 105-reglagen med intern vajerdragning, och att den typen av reglage drar mer eller mindre vajer per växelsteg. Stämmer det?

I så fall skulle inte ST4500-reglagen vara kompatibla med växlar i (105) 5700-serien?

Då borde reglagen vara kompatibla med växlar i (105) 5600-serien, där reglagen hade samma vajerdragning som mina Tiagra 4500-reglage?

Det är klart att jag kan sejfa och köpa Tiagraväxlar, men 105 vore lite, lite trevligare, mest för känslans skull. Prisskillnden är obetydlig. I dagsläget sitter det för övrigt 16 år gamla växlar i den något märkliga och ovanliga Shimano 400CX-serien på härket.

Har jag förstått saken rätt eller är jag bara dum i huvudet?

Senast ändrad:
Det knäppa är att det verkar finnas så massa olika uppfattningar, inga hårda fakta när man läser runt på nätet (upptäckte detta eftersom jag själv nyss köpt delar till en ny pendlare). Om du ska safea men ändå köra lite finare grejer hade jag satsat på 105 av 5600-serien, alternativt ultegra av 6600-serien. Vad jag har förstått ska de vara kompatibla med 9-delade reglage och komponenter trots att de är byggda för 10-delat (eftersom det är indexeringen i reglaget som styr växeln och de har rätt vajerdragning). Jag har inte provat själv så det kan vara värt att google lite om du vill vara säker, finns ofta ett antal intressanta träffar om man googlar på "modell X and modell Y compability".

>mattiasp
Eftersom jag vet av personlig erfarenhet att 5700-växlar fungerar utmärkt tillsammans med 7800-reglage, så ser jag inget hinder till att dina 4500-reglage ska fungera även de med 5700.

Jaha.. Sejfa är för fegisar. Då blir det 5700-växlar. Om det nu finns någon egentlig fördel, förutom att jag hellre ser texten "105" eller "Ultegra", i stället för "Tiagra" eller "snålk*k"

Jag hade även tiagra vevar på, funkade fint det med. Tiagra texten går bort med svinto på både vevar bromsar och växlarna :P

Senast ändrad:
mattiasp skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack, nu hittade jag lite kompatibilitetskartor
> här:
> http://www.celebrazio.net/bicycling/shimano_compat
> ibility.html#charts
> Jag tror nog att jag sejfar och kör Tiagra hela
> vägen. 5600-serien verkar vara svår att få tag
> i till bra priser. Jag skall ju ändå bara har
> grejerna till pendlaren.

Vilken fantastisk sida!!!
Den kommer jag spendera mycket tid vid nu när racern ska uppgraderas. Tackar!

Tillbaka
Topp