Kompatibilitetsfråga STI-reglage -växlar
Min pendlare är under uppgradering, och jag vill uppgradera växlarna både fram och bak. Reglagen kommer att behållas. Det är 9-sp Tiagra ST4500. Helst skulle jag vilja ha 105-växlar både fram och bak på pendlaren, men jag tror att jag har läst någonstans att de nyare 105-växlarna är avpassade för de nyare 105-reglagen med intern vajerdragning, och att den typen av reglage drar mer eller mindre vajer per växelsteg. Stämmer det?
I så fall skulle inte ST4500-reglagen vara kompatibla med växlar i (105) 5700-serien?
Då borde reglagen vara kompatibla med växlar i (105) 5600-serien, där reglagen hade samma vajerdragning som mina Tiagra 4500-reglage?
Det är klart att jag kan sejfa och köpa Tiagraväxlar, men 105 vore lite, lite trevligare, mest för känslans skull. Prisskillnden är obetydlig. I dagsläget sitter det för övrigt 16 år gamla växlar i den något märkliga och ovanliga Shimano 400CX-serien på härket.
Har jag förstått saken rätt eller är jag bara dum i huvudet?
I så fall skulle inte ST4500-reglagen vara kompatibla med växlar i (105) 5700-serien?
Då borde reglagen vara kompatibla med växlar i (105) 5600-serien, där reglagen hade samma vajerdragning som mina Tiagra 4500-reglage?
Det är klart att jag kan sejfa och köpa Tiagraväxlar, men 105 vore lite, lite trevligare, mest för känslans skull. Prisskillnden är obetydlig. I dagsläget sitter det för övrigt 16 år gamla växlar i den något märkliga och ovanliga Shimano 400CX-serien på härket.
Har jag förstått saken rätt eller är jag bara dum i huvudet?
Senast ändrad: