Komponenter till ram

Komponenter till ram
Hej!

Har en ram till en Nishiki PRO SL som jag funderar på att köpa lösa komponenter till. Som exempel gick jag in på chainreactioncycles och plockade ihop lite delar. Min kunskap är ju tyvärr inte den bästa när det gäller komponenter så vet inte ens om dom passar ihop. Någon som kan se det av listan nedan och är det något som jag borde upp eller nergradera eller glömt. Passar grejerna ihop?

Här kommer listan:
Fälgar: Shimano R500 Clincher Wheels 573.21 SEK
Reglage: Shimano Deore STI Shifters M590 - V-Brake 655.35 SEK
Frambroms: Shimano Tiagra Brakes 4500 201.59 SEK
Bakbroms: Shimano Tiagra Brakes 4500 201.59 SEK
Kasett: Shimano Tiagra Cassette 9 Speed HG50 12-23 151.14 SEK
Vevparti: Shimano Tiagra Chainset Triple 4503 806.60 SEK
Framväxel: Shimano Ultegra Front Derailleur Triple 6603 171.21 SEK
Bakväxel: Shimano Ultegra Rear Derailleur 6700 604.89 SEK

Skulle dessa kunna funka ihop? Vad är viktigt att tänka på när man plockar ihop delar till en cykel? Borde man lägga mer pengar på fälgarna?

Komponenter till ram
Några saker som jag ser (kan vara andra saker som jag inte tänker på utöver detta):

- Antagligen funkar inte de reglagen med bromsarna (reglagen är till för v-bromsar, bromsarna du länkat till är lvg-bromsar

- Efter vad jag kan se passar inte bromsarna på ramen (är inte hundra på detta utan att se bilder på ramen), men googling ger att cykeln har mini-V-bromsar original.

- Får du med vevlager till vevpartiet?

- Har du gaffel, styrstam och styre (när man pratar om ram brukar man inte inkludera dessa).

- Du har inte med några pedaler

- Däck behöver du också

Komponenter till ram
En annan sak:

Behöver du verkligen trippelvevpart? Det behöver man egentligen bara om man ska lasta cykeln riktigt tungt. Med dubbel-vevparti är det oftast lättare att få till växelinställningarna.

Jag är också osäker på om en lvg-växel (som ultegra är) funkar med ett mtb-reglage (som deore är). Detta gäller framväxel, bakväxeln är helt ok att blanda (så länge växelantalet stämmer dvs, alltså 9 kransar på kassetten = 9 växellägen på reglaget).

Komponenter till ram
Din kombination funkar säkert, möjligen med reservation för SebbeKs anmärkning.

Generellt:
Skillnaden mellan komponentgrupper är först och främst vikt, därefter möjligen hållbarhet och finesser.
Har du tiagra huvudsakligen finns ingen vits med Ultegra fram- och bakväxel annat än "dekaltrimning". Om du verkligen vill lägga extra pengar där räcker det väl med 105 som fram- och bakväxel. (enligt tanken "ingen kedja är starkare än sin svagaste länk" eller vad man nu ska säga).
Jag skulle nog köra tiagra rakt igenom eller möjligen 105 om det inte skiljer för mycket pengar.

Ska man lägga lite extra slantar på något så är det hjulen.
Glöm inte pedaler och kedja!

/ Henrik

Komponenter till ram
Tack för alla svar!

Så ska byta ut bromsarna om jag ska köra deore reglagen.

Sen ska jag köra Tiagra/105 rakt egenom och troligen byta så att jag har två framklingor. Passar en 10-kassett med ramen? Satt ju 8 på orginal.

Fälgarna kanske man skulle kunna lägga lite mer flis på. Någon som vet några prisvärda(max 1500 för båda)?

Ett annat alternativ är att slänga på ett bokstyre och göra en cyklocross av det. Var hitta man cyklocrossfälgar .

Sadelstolpe,Sadel, Styrlager, vevlager, styre, handtag och däck tillkommer

Komponenter till ram
Lite besserwisser:
Fälgar är de runda grejerna som sitter längs ut på hjulet. En fälg utan ekrar och nav kommer man inte långt på. Det du kallar fälg heter alltså egentligen hjul.

Angående tiodelat:
Det hänger på navet om en tiodelad kassett passar. Så du ska alltså kolla så att de hjul du tänker köpa passar till shimano 10-delat om du ska köra med det. Det gäller också att bakväxelreglaget passar till 10-delat.

Jag skulle föreslå att du använder flatbar-reglage för lvg istället för mtb-reglage (så är du säker på att framväxeln fungerar):

8-delat (2-delat fram, om du vill ha 3-delat får du välja en annan modell):
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=38724

10-delat (funkar för både 2- och 3-delat fram):
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=35084

Din ram är inte gjord för bockstyre, så det kan bli knepigt med geometrin om du slänger på det. Kan helt klart funka, men du bör vara medveten om det.

Komponenter till ram
Såg nu att de (8-delade) reglagen jag länkade till går att ställa om, så vanliga V-bromsar passar också. De är nog att föredra, finns mer att välja på och bromsar lite bättre.

Komponenter till ram
Ska försöka få ihop en ny lista under dagen.

Finnen// Den översta funkar ju säkert men ser lite plastig ut. Det var därför jag valde deorereglaget. Den andra ser ju jäkligt bra ut men blir lite dyr.

Det finns ju olika mått på framväxeln, vad ska man välja där? Sen finns det ju också lite olika bakväxlar(short,medium och longcage) vad är det som skiljer dom?

Tillbaka
Topp