Kompressor

lidalooparn

Aktiv medlem
Kompressor
Behöver funktionell kompakt ov för mina slanglösa äventyr gärna med visare så man ser lufttrycket
Vad rekommenderas för kompakt förvaring o avtändande i källarförråd?

Kompressor
Jag köpte en sådan här förra veckan då jag ville ha en kompakt lösning precis som du. Den funkade när jag krängde på mina däck häromdagen. Munstyckena som ingick funkade prima. Köper man en kompressor med tank behöver man ofta även köpa till slang/munstycke

Kompressor
Det här svarar egentligen inte på din fråga men: Är du säker på att du behöver en kompressor? Jag har kört tubeless i 10 år nu och aldrig behövt använda kompressor för att poppa däck. En bra mountainbikepump (dvs en pump med stor luftkammare, i stil med Topeak Joe Blow) tar 95% av alla däck som behövs poppas. För de 5% som är jobbiga så fixar en CO2-patron däcket. Mycket smidigare än att ha en kompressor.

Kompressor
Om det bara är att kränga däck och man har en bra pump så finns ju detta som alternativ också. Har aldrig heller behövt nån kompressor fastän jag har Jula varianten som nämns tidigare men den är till för annat.

Kompressor
Det här svarar egentligen inte på din fråga men: Är du säker på att du behöver en kompressor? Jag har kört tubeless i 10 år nu och aldrig behövt använda kompressor för att poppa däck. En bra mountainbikepump (dvs en pump med stor luftkammare, i stil med Topeak Joe Blow) tar 95% av alla däck som behövs poppas. För de 5% som är jobbiga så fixar en CO2-patron däcket. Mycket smidigare än att ha en kompressor.
Kanske handhavande men lyckas inte få däcket på plats efter att ha tagit de av och på några gånger. Ny på slanglöst sedan i juni. Att sätta på ett helt nytt däck var inga problem men i kladdet att byta när problem uppstår var det en annan sak. Får helt enkelt inte kladdäcket att sitta som det ska utan det glider in i mitten fåran hela tiden. Tanken var att ha en stadig flow från kompressor och samtidigt jobba rätt däcket skulle vara smidigare ombud förstår hur jag menar

Kompressor
Om det bara är att kränga däck och man har en bra pump så finns ju detta som alternativ också. Har aldrig heller behövt nån kompressor fastän jag har Jula varianten som nämns tidigare men den är till för annat.

Fast den där är i mitt tycke lite för liten för 29”, bred fälg och 2,4” däck... Pumpad till maxtryck får man inte till något bra popp utan man får snabbt byta till vanlig pump och ta ett år snabba pumptag för att få fast däcket. Så den hjälper väl lite, men är inte perfekt.

Att promenera till macken är mer foolproof.

Kompressor
Kanske handhavande men lyckas inte få däcket på plats efter att ha tagit de av och på några gånger. Ny på slanglöst sedan i juni. Att sätta på ett helt nytt däck var inga problem men i kladdet att byta när problem uppstår var det en annan sak. Får helt enkelt inte kladdäcket att sitta som det ska utan det glider in i mitten fåran hela tiden. Tanken var att ha en stadig flow från kompressor och samtidigt jobba rätt däcket skulle vara smidigare ombud förstår hur jag menar

Jag tror att du bara behöver lite vana vid det hela.
Ett typiskt nybörjarmisstag är att inte skruva ur ventilkärnan INNAN man pumpar. Det är helt nödvändigt för att få en tillräckligt stark luftpuff. Det är ögonblickstrycket som är viktigt, inte något kontinuerligt flöde.

Kompressor
Jag tror att du bara behöver lite vana vid det hela.
Ett typiskt nybörjarmisstag är att inte skruva ur ventilkärnan INNAN man pumpar. Det är helt nödvändigt för att få en tillräckligt stark luftpuff. Det är ögonblickstrycket som är viktigt, inte något kontinuerligt flöde.
Ok du menar att bara pumpa som om det var en slang ger otillräckligt luft flöde, jag ska dra ur hela ventilen?

Kompressor
Hela ventilkäglan. När däcket sedan sitter på kanten så kan du dutta i vätska och skruva dit käglan igen, och sedan pumpa.

Kompressor
Jag har hittills gjort det med ventilen i men jag får väl testa utan. Tycker att problemet är att gamla däck är sladriga men går om man är övertygande

Kompressor
Jag har i huvudsak kört på Maxxis och Schwalbe som tubeless. Maxxis ploppar hittills enkelt med vanlig fotpump men nya Schwalbe brukar framkalla alla tänkbara svordomar och resultera i att jag får gå till en granne och låna kompressor. När de väl varit monterade ett tag brukar det inte vara något problem att montera/ploppa med gotpump igen. Kan alltså skilja mellan däck hur enkelt det går.

Kompressor
Jag hittade följande knep i en annan tråd som jag rekommenderar varmt när det gäller att poppa bråkiga tubeless-däck utan kompressor. Funkar varenda gång. Visst, det går ju fortare med kompressor men det är inte nödvändigt. Kolla tre minuter in i klippet.

Kompressor
Ok du menar att bara pumpa som om det var en slang ger otillräckligt luft flöde, jag ska dra ur hela ventilen?

Skruva ur ventilkäglan innan du pumpar så du får i mer luft i varje tryck. Dvs skruva ur den här:
1598456983714.png

Kompressor
Jag hittade följande knep i en annan tråd som jag rekommenderar varmt när det gäller att poppa bråkiga tubeless-däck utan kompressor. Funkar varenda gång. Visst, det går ju fortare med kompressor men det är inte nödvändigt. Kolla tre minuter in i klippet.

Ja! Det var det där klippet jag menade när jag gav råd i någon annan tråd häromveckan. Jag har kört tubeless länge, många däck, många fälgar, på många olika cyklar, och tycker jag har koll på läget. Men det där enkla knepet är guld!

Kompressor
Fast den där är i mitt tycke lite för liten för 29”, bred fälg och 2,4” däck... Pumpad till maxtryck får man inte till något bra popp utan man får snabbt byta till vanlig pump och ta ett år snabba pumptag för att få fast däcket. Så den hjälper väl lite, men är inte perfekt.

Att promenera till macken är mer foolproof.

Funkar utmärkt till 29" x 2,35" i alla fall. Ett lite tjurigare däck fick jag ta ur ventilen på men då var jag i och för sig slö och pumpade inte mer än till c:a 7 bar.

Hmm, ja när jag tänker efter, har ju bara 2,35" däck. Det kan vara så att du faktiskt har rätt om 2,4" däck =D

Kompressor
Finns det nåt nytt att rekommendera för hemmapularen som inte kräver för mycket hemmamodifiering?
Har numera möjlighet att ha en kompressor i garaget så det känns som en vettig investering för att envisa tubelessdäck.

Den där Meec
respektive Stanley

verkar ju ha likvärdig prestanda? Fixar de att "poppa" knepiga däck, dvs. fixar de att skjuta tillräckligt stark luftström för att få däcket att poppa när det är envisa rackare som kryper in mot mitten?

Kompressor
MEECen saknar lufttank, så den kan bara leverera direkt från kompressorns pump.
En tank på 6 liter som är förladdad till 8 bars tryck innehåller 48 liter luft som kan frisättas snabbt (bara kopplingar och slangar begränsar flödet).

Komplettering:
Den lilla gula Stanley brukar jula sälja för 599 eller 699 då och då.

Kompressor
Finns det nåt nytt att rekommendera för hemmapularen som inte kräver för mycket hemmamodifiering?
Har numera möjlighet att ha en kompressor i garaget så det känns som en vettig investering för att envisa tubelessdäck.

Den där Meec
respektive Stanley

verkar ju ha likvärdig prestanda? Fixar de att "poppa" knepiga däck, dvs. fixar de att skjuta tillräckligt stark luftström för att få däcket att poppa när det är envisa rackare som kryper in mot mitten?

Jag ställer mig lite tveksam till den där Meec'en då den verkar sakna lufttank. Då känns den här modellen mer motsvarande Stanley-kompressorn.

Kompressor
Jag köpte en sådan här förra veckan då jag ville ha en kompakt lösning precis som du. Den funkade när jag krängde på mina däck häromdagen. Munstyckena som ingick funkade prima. Köper man en kompressor med tank behöver man ofta även köpa till slang/munstycke

+1 på den. Funkar över förväntan

Kompressor
Om man köper Stanleyn ovan, vad ska man ha för bra tillbehör för själva pumpandet av däcket. Alltså prylen med mätare och slang som sätts på ventilen?

Kompressor
Om man köper Stanleyn ovan, vad ska man ha för bra tillbehör för själva pumpandet av däcket. Alltså prylen med mätare och slang som sätts på ventilen?
För att poppa ett knöligt däck så skruva ur ventilen i däcket och blås med "luftpistol".

Annars vanligt pumpmunstycke. SKS har en modell som jag använder både till bil och cykeldäck.

Kompressor
Jag bara håller pistolen/renblåsaren mot röret och "trycker av".
Samma metod för att fylla fotbollar och badleksaker.

Kompressorn funkar även till att blåsa fart i kolgrillen. Manligt !

#Älskar min kompressor
Gör precis likadant. När däcket har poppat är det bara att sätta ett finger för röret och sedan skruva i käglan.
Enkelt som en plätt.

Tillbaka
Topp