Kona 26" (16") MTB till gravel

Murpien

Aktiv medlem
Hej,

Jag är ny här på forumet och söker råd.

Inspirerad av denna artikeln är jag sugen på att bygga om min 2005 26" (16" storlek) Kona Cindercone till en gravel bike. Jag har läst lite trådar via sökfunktionen här på forumet, men verkar förstå att det finns en hel del frågor för specifika ramar.

Varför? Ja, men det känns sjukt slösigt att skrota en gammal men fin MTB.

Jag undrar om ni tror geometrin med top tube (förlåt swengelskan) från min 16" Kona skulle fungera med ett bockstyre för mig som är 171 cm lång?

Jag har försökt googla och blir inte klok på detta men tror ni att bakre kransen och växelgruppen Shimano Deore skulle passa med GRX eller billigare alternativ för växelväljare? Att köpa hela gruppen komplett med hydrauliska bromsar kostar 9 - 10k och är ju inte direkt aktuellt.

Till gaffel tänkte jag eventuellt beställa en kolfibergaffel från AliExpress typ denna. Passar alla 1 1/8 gafflar alla 1 1/8 ramar? Som jag förstår har min Kona i allafall samma dimension.

Som ni förstår är jag helt grön när det kommer till att meka med cyklar. Har ni några tips och råd - t ex gör det inte och köp en färdig gravel-cykel för 15 - 20k och ge dig ut och cykla? ?

PS. Jag har tillgång till svarv, fräs och verkstad samt en far som är pensionär och utbildad verktygsmakare.

Kan ju börja med att säga att en modern begagnad gravelbike skulle nog ge dig en mycket bättre gravelbike för priset. Så om du gör det för att komma undan billigt så är det nog inte så smart. Däremot så skulle det nog bli ett jäkligt roligt projekt och en cykel som blir väldigt rolig att cykla på.

Jag har försökt googla och blir inte klok på detta men tror ni att bakre kransen och växelgruppen Shimano Deore skulle passa med GRX eller billigare alternativ för växelväljare? Att köpa hela gruppen komplett med hydrauliska bromsar kostar 9 - 10k och är ju inte direkt aktuellt.
Finns billigare: https://www.bike-components.de/en/Shimano/GRX-RX400-2x10-30-46-Groupset-p72047/
Kanske inte billigt men man kan nog hitta enskilda komponenterna billigare om man letar lite hos dem olika tyskarna. Tyvärr verkar det som att GRX inte finns i lager någonstans dock.

Till gaffel tänkte jag eventuellt beställa en kolfibergaffel från AliExpress typ denna. Passar alla 1 1/8 gafflar alla 1 1/8 ramar? Som jag förstår har min Kona i allafall samma dimension.
Det ska passa, sidan blev lite konstig på datorn men om du beställer med rakt styrrör så ska det funka.

Övriga frågor kan jag inte riktigt svara på, där finns det nog andra som har mer erfarenhet

För att se om den passar är det ju bara att leta upp en gravelgeometritabell kolla hur lång toppröret är i lämplig storlek och jämföra med din.

GRX är inte kompatibelt med Deore då den drar för lite kabel i växlarna. Jag har Microshift SB-M110 på min hoj, funkar med Shimano MTB växel (om du har 11-delat) dock är bromsen för shortpull bromsar (cantilever, mini V-broms eller väg-disk).

Toseek gaffeln är säkert bra. Jag har en Mosso från Aliexpress på min, funkar fint. Köp rätt läng bara så geometrin blir ”rätt”. Så här ser mitt bygge ut baserat på en KHS 26” MTB från år 2001.
E3E8AD4E-0EF0-4FA3-B632-9C3B3CD8F797.jpeg

Senast ändrad:
För att se om den passar är det ju bara att leta upp en gravelgeometritabell kolla hur lång toppröret är i lämplig storlek och jämföra med din.

GRX är inte kompatibelt med Deore då den drar för lite kabel i växlarna. Jag har Microshift SB-M110 på min hoj, funkar med Shimano MTB växel (om du har 11-delat) dock är bromsen för shortpull bromsar (cantilever, mini V-broms eller väg-disk).

Toseek gaffeln är säkert bra. Jag har en Mosso från Aliexpress på min, funkar fint. Köp rätt läng bara så geometrin blir ”rätt”. Så här ser mitt bygge ut baserat på en KHS 26” MTB från år 2001.
Visa bilaga 621540
Snygg!

Finns det prisvärda gafflar som måttar in på AC för en 26" luftgaffel? Jag har letat och det är fan inte lätt längre.

Jag tror att jag ska demontera hela cykeln i helgen och mäta alla mått och delar. Blir ett kul projekt det här och cykeln är ju typ ändå inte värd något i sig självt. ?

Vad tror ni? Köpa på vinst och förlust? Verkar inte finnas fästen för bromsar dock.

Men man kan inte bara sätta brickor under gaffeln om ac-måttet är fel?

Vad tror ni? Köpa på vinst och förlust? Verkar inte finnas fästen för bromsar dock.

Men man kan inte bara sätta brickor under gaffeln om ac-måttet är fel?
Gaffeln är tapered och jag utgår från att du har rakt styrrör, så det är nog en krånglig väg att gå är jag rädd.

IMG20230505180252.jpg

Här är ramen i fråga. Hade inte verktyget till vevarmarna.

Mätte lite snabbt:
- AC 490 mm
- Seat tube 410 mm
- Top tube CC 530 mm
- Chainstay 420 mm
- Head tube 90 mm (utan lager)
- Uppskattad reach ca 400 mm
- Uppskattad stack ca 510 mm

Tänker att det blir rätt så schysst geometri för en mer avslappnad gravel bike. Merida Silex 400 i medium har liknande geometri. Undra om jag får ihop det dock... ?

silex_400_blublk_my2020.jpg

Screenshot_2023-05-05-18-46-23-16.jpg

Senast ändrad:
Kolla ac- måttet på gaffeln oxå,axle to crown alltså. Bra om det är iaf någorlunda samma som originalgaffeln.

/T

Jag kollade rondos hemsida och AC-måttet för deras gaffel är 390/400 mm. Det borde ju fungera perfekt med min ram med andra ord. Tror ni denna gaffeln passar?

Jag kollade rondos hemsida och AC-måttet för deras gaffel är 390/400 mm. Det borde ju fungera perfekt med min ram med andra ord. Tror ni denna gaffeln passar?
Skulle säga den är minst 40mm för kort. Något kortare än orginal kan du ju ha men 100mm kortare blir väldigt knepig geo på hojen (jag har provat)

På vissa cyklar kan man väl byta det nedre lagret så att man får in tapered dock. Det kanske kan vara något om det passar.

Uppdatering: Jag har fått av alla komponenter från ramen. Så här mysig såg vevlagret ut. ?

received_257863516653515.jpeg
received_626890629320072.jpeg

Jag har dock börjat fundera på om jag kanske ska bygga en e-MTB av cykeln istället. Jag tänkte beställa en ny gravel och behöver ju inte två. En e-MTB spelar ju ingen roll om den har 26" eller 28" hjul tänker jag? ?

Imorgon ska jag hämta gaffeln. Beställde en 27,5"-gaffel på 45 cm.

1690665753328.png

Tänkte köra på 26" däck bak och 27,5" alternativt på 29" däck fram.

1000003449.jpg

Geometrin på min gravel (Allebike MB31 Bramley) storlek small och min Kona Cindercone 2005 i 16" är ganska så lik.

Nu har jag hämtat gaffeln (efter vandring en vecka i Norge).

1000003647.jpg
1000003648.jpg

Gaffeln har inga styrlager så den är inte riktigt så slack som ni ser på bilden. Översta bilden är bredvid min Allebike MB31 Bramley storlek liten.

Tanken är nog att köra mullet med antingen 29/26" eller 27,5/26" däck. Gaffeln har AC-mått på 450 mm (original 490 mm ~ 470 mm med sag) och så räknar jag att ett hjul med större diameter bygger lite mer.

Vad tror ni?

Nu behöver jag komponenter. Funderar på att börja köpa styrlager i butik för att komma igång.

Vidare funderar jag på om jag ska ha en till cykel med bockstyre eller en gravel med rakt styre. Har börjat få lite ont i tummarna av att klämma hornen på styret. Vad tycker ni?

Nu har jag hämtat gaffeln (efter vandring en vecka i Norge).

Visa bilaga 643871Visa bilaga 643872
Gaffeln har inga styrlager så den är inte riktigt så slack som ni ser på bilden. Översta bilden är bredvid min Allebike MB31 Bramley storlek liten.

Tanken är nog att köra mullet med antingen 29/26" eller 27,5/26" däck. Gaffeln har AC-mått på 450 mm (original 490 mm ~ 470 mm med sag) och så räknar jag att ett hjul med större diameter bygger lite mer.

Vad tror ni?

Nu behöver jag komponenter. Funderar på att börja köpa styrlager i butik för att komma igång.

Vidare funderar jag på om jag ska ha en till cykel med bockstyre eller en gravel med rakt styre. Har börjat få lite ont i tummarna av att klämma hornen på styret. Vad tycker ni?
Angående styret beror det väl lite på hur lång cykeln är. Är den väldigt lång blir ju bock svårt (bygger ju typ 200mm gissar jag). Är den kort kan ju styrstammen bli orimligt lång (max typ 120mm).

Sen finns ju en massa andra varianter: https://bikepacking.com/index/comfort-mtb-handlebars/

Angående styret beror det väl lite på hur lång cykeln är. Är den väldigt lång blir ju bock svårt (bygger ju typ 200mm gissar jag). Är den kort kan ju styrstammen bli orimligt lång (max typ 120mm).

Sen finns ju en massa andra varianter: https://bikepacking.com/index/comfort-mtb-handlebars/
Jag mätte top tube CC till 530 mm. Jämför man med en Silex i XS och S ligger de på 548 och 554 mm respektive, så bockstyre kanske är en bra idé?

Motsvarande för Canyon Grail är 531 och 555 mm respektive. Canyon rekommenderar en XS för min längd (171/80 cm).

Vad tror ni om 27,5/26" hjul?

Jag mätte top tube CC till 530 mm. Jämför man med en Silex i XS och S ligger de på 548 och 554 mm respektive, så bockstyre kanske är en bra idé?

Motsvarande för Canyon Grail är 531 och 555 mm respektive. Canyon rekommenderar en XS för min längd (171/80 cm).

Vad tror ni om 27,5/26" hjul?
Nu minns jag inte om du redan hade ett hjul du tänkt använda men varför inte 27,5” på båda?

Om det är för att du inte tror det får plats så är denna sida bra för att få koll på hjuldiametrar: https://www.bikecalc.com/wheel_size_math
Jag får som sagt in 700c med 40mm däck i min 26” ram utan modifieringar.

Nu minns jag inte om du redan hade ett hjul du tänkt använda men varför inte 27,5” på båda?

Om det är för att du inte tror det får plats så är denna sida bra för att få koll på hjuldiametrar: https://www.bikecalc.com/wheel_size_math
Jag får som sagt in 700c med 40mm däck i min 26” ram utan modifieringar.
Nej, jag sålde det. Jag har kollat med mitt 29" hjul och det passar tyvärr inte. Möjligen 27,5".

Nu har jag beställt styrlager på Sportson. Vad hade ni satsat på för vevlager och vevarmar? Som jag förstått har jag 68mm BB, men det verkar finnas lite olika alternativ?

Nu har jag beställt styrlager på Sportson. Vad hade ni satsat på för vevlager och vevarmar? Som jag förstått har jag 68mm BB, men det verkar finnas lite olika alternativ?
Tror ni t ex att detta vevlager skulle vara ett bra alternativ för att kunna montera en uppsjö vevarmar?

Tillbaka
Topp