Kona '94SS Lava Dome

-hugo

Ny medlem
Kona '94SS Lava Dome
äh, den får en egen tråd :P

klar!- efter några månaders pyssel och en del fyndletande. en kona lava dome från '94 i singlespeed-utförande.

givetvis tänkt som ett budgetbygge från början.. men fick sig några uppdateringar innan den äns var klar. som vanligt? som tur är så är det en hel del begagnade delar på den.

12år(?) gamla vevarmar med en Blackspire-klinga och Look 4X4-pedaler. en XT-kedja som leder bort till...

ett Phil Wood-nav och en Rohloff kedjespännare. från början hade jag tänkt att använda det gamla orginalhjulet, men sedan så fick(!) jag Phil-navet från en Flickr-kompis och då var jag helt enkelt tvungen att bygga ett fint hjul...

Några fler bilder här.

återstår testride.. och i fortsättningen kommer jag nog hålla utkik efter happyrides för att kanske få lite guidning i skogarna runt stockholm.

-hugo

Kona '94SS Lava Dome
Det är verkligen nåt speciellt med gammelkona. Riktigt fin! Korta kedjan och flytta tejpen till bromsvajern så den inte skymmer loggorna. Petitesser, jag vet. Men på en så fin hoj gör det skillnad.

Kona '94SS Lava Dome
Snygg! Den ser väldigt välbehållen ut, är det den som låg ute på blocket för typ ett halvår sedan?
94 är en bra årgång, har själv en gammelkona från det årtalet, också singlespeedifierad.

Kona '94SS Lava Dome
Jättefin! Grönt är fint.

Håller förstås med om att kedjan behöver tajtas upp och sadelväskan bytas mot ryggsäck... förlåt, men det är ju så tjusigt i övrigt.

Ståndsmässigt boende där också.

Kona '94SS Lava Dome
heeh tack, ni gillar den också :D
det finns för få gröna cyklar...

ska nog spänna kedjan ytterligare, ville inte ta bort för mycket från början bara. bara detaljer kvar att fixa. och väskan borde jag ju såklart tagit bort innan bilderna, men skitsamma inte direkt permanent felsteg galore.

svarta flaskhållare?

Kona '94SS Lava Dome
-hugo skrev:
-------------------------------------------------------
> skulle geometrin bli underlig om jag skulle få
> för mig att köra med en dämpad gaffel?

Den här ligger ute på blocket just nu.

KonaLavaDome-9720ram.jpg ht=378

Kona '94SS Lava Dome
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHH vilken nostalgitripp!!! En grön Lava Dome var min första mountainbike och mitt första kliv in i KONA träsket. Nu vart jag löjligt sugen på att fixa min KONA Kilauea -95 till en SS.

Tack för inspirationen -hugo!

Kona '94SS Lava Dome
Nädå, det är 1 1/8" styrrör på den. En 80 mm dämpare skulle nog inte spöka till geometrin alltför mycket tror jag, men jag vet inte... På min gamla AA satt det en 50 mm Marzochi (XC50?) som efter något år byttes till en Judy med 60 mm slaglängd. Den Project 2 som sitter på nu sänkte fronten en hel del i alla fall.

Kona '94SS Lava Dome
kikade just på en scannad kona katalog från '94. gaffeln var antingen en P2 eller en Marzocchi XC51- så jag antar att 51mm slaglängd inte påverkar geometrin som trots allt är "Kona suspension specific geometry" .)

blir till att fråga i mtbr/vintage-forumet. vill inte ha någon osoft chopper...

magnus> du vet att du vill!
nuhumumuhummus> fler konor!

Kona '94SS Lava Dome
Vackert, fortfarande inget som slår 94 - 96 kona.
Jag får ribba!
Men sadelväskan kan väl tas bort?

SebbeK, Loggorna skiljer sig där i övergången
mellan 96 o 97, fast det visste du egentligen va?

Nån göteborgare? (sorry, glömde ditt namn) hade denna Kona på SSSM
Inte dum heller va? (även om Imats cykel nästan
får mig att byta bort flickvännens implantat)

DSCN0158.JPG ht=544

Kona '94SS Lava Dome
max skrev:
-------------------------------------------------------

> (även om Imats cykel nästan
> får mig att byta bort flickvännens implantat)

oj, nu blev jag intresserad. Vi kanske kan ordna ett litet byte? Skicka foto på henne om du är intresserad... :D

Kona '94SS Lava Dome
Hon ä go med!
vet inte riktigt om jag vill ändå,
vi har ju hållt hop några år. Vi kan väl
provköra på vart sitt håll över helgen o se sen.

ska bara kolla med mamma om jag får lånbytas..

Kona '94SS Lava Dome
aaa, den gråa konan var fin! och den har ju dämpare- hmm. kanske är en annan ram iofs, men den är ju fortfarande samma årgång. kanske funkar okej trots allt.

frågade på MTBR och fick ett svar;
I happen to have one of those evil XC-51s downstairs, one sec I'll see if the air seals will let me pump it to full extension to measure the length. 16 3/8" crown race to axle center, which is 416mm. That's barely longer than rigid forks were at the peak of rigid goodness. So to answer your question, depends on which brand and model of modern fork. Going from no suspension to 2" suspension back in the day mattered less because the 2" travel forks were hardly any longer than the rigid forks being replaced. But going from 2" to 3.1" you'll start to see some actual geometry changes.

gjorde mig lite klokare.. men hur långa är dagens gafflar ungefär?

SebbeK> gaffeln är av senare modell och därför 1 1/8"
Skulle egentligen leta efter ett nytt gängat styrlager, men blev en billig gaffel istället .<

Senast redigerad av en moderator:
Kona '94SS Lava Dome
My eyes!

Jag har ett par sånadär snyggt lilaeloxerade barends liggandes. Går nog snart på ebay för många dollares...

Hugo> Om du på allvar funderar på att sätta på en XC51 så kanske du ska fundera en gång till. Kanske för retrosakens skulle möjligtvis.

Kona '94SS Lava Dome
Nej nej, något nytt skulle det vara, Rock Shox eller så. XC51 verkar litet risig :P

Retroprylar börjar nog komma upp i pris. Misstänker att tummväxlarna som satt på konan + lite annat mög skulle gå, iaf för nån slags slant.

Tillbaka
Topp