KONA caldera / Specialized FSR??

ag73

Ny medlem
Lyxproblem! Jag väljer mellan en Kona caldera från 04 eller en specialized rockhopper FSR från 03. Cyklar mest i delsjöområdet ganska stökig terräng, ofta "red devil" är en av favvo rundorna! Tidigare har jag cyklat helstel båge men nu vill jag uppgradera. Konan har deore fram XT bak, hayes HFX9 hydrauliska skivbromsar och en marzocchi EXR pro coil dämpare fram.
Specialized FSR är ju heldämpad med en Manitou Axel Elite dämpare fram och X-fusion hyperglide bak. Deore framväxel och LX bak. Kan ni nu komme med hjälp/tips om vilken av dessa som jag bör välja eller vilken ni skulle ha valt och varför, så vore jag ruggigt tacksam!!

Heldämpat är i mitt tycke trevligast men du får lite bättre komponenter på Konan med bra skivbromsar.
Specialized har i alla fall något bättre gaffel(tror jag).
Hade nog sparat ett tag till och köpt bättre utrustad cykel.
Om köplusten är akut och din kropp klarar hardtail så kanske du ska ta den. Dock är gaffeln EXR ett frågetecken.

FS, lätt! Jag kör HT idag och skulle ge mycket för att ha gung både fram och bak. Kolla varje komponent på MTBR.COM så du vet vad du får.

Utan att ha en aning Specializedens kvaliteter skulle jag ändå vilja slå ett slag för Kona Caldera. Jag har själv en Caldera och är mycket nöjd med den. Det är en rolig och stryktålig cykel som passar bättre i teknisk terräng än på långlopp o dyl (även då jag cyklat BST 3 ggr med den).

Jag har haft min cykel i 3.5 år nu och trots att jag varit minst sagt oförsiktig med den har inget gått sönder eller krånglat. Det enda jag behövt göra med den är att hålla den någorlunda ren och uppsmorjd.

Så jag kan verkligen rekommendera Calderan. Men som sagt jag har ingen aning om hur bra (eller dålig) Specializeden är.

jag tackar så hemskt mycket för dessa svaren, men tar gärna emot flera. Jag är ju ganska lat av mig och mecka är inget som jag gärna gör. Blir det mer meck med en FS? Eller kanske är det en massa meck med skivbromsar jämfört med v-bromsar? Får man hålla på och pumpa dämparna på specialized bågen? Läste i en annan post att någons lufttryck sjönk när det var kallt och han fick pumpa upp den igen, sånt skulle göra mig vansinnig, är jag ute och cyklar är det just det jag vill göra, inte pumpa mitt dämp!

Post Edited (04-01-15 23:55)

I delsjöterrängen är man betjänt av en FS tycker jag. Å andra sidan är inte skivbromsar fel heller. Skivbromsuppgraderingen är iofs lättare att göra i efterhand, men..

Det är inget enkelt val, Konan har bättre komponenter rakt över, mycket av komponenterna på Specialized:en känns som mystiska prylar. Bakdämparen framför allt, känner jag inte igen.

Ang mekande - än så länge så har min heldämpade inte orsakat mig särskilt mycket mera mekande än en hardtail. Har bytt nedre dämparbussningen en gång (det är lite av en sjuka på just Enduron men kostar bara några tior). Min bakdämpare håller lufttrycket fint neråt 4-5 minusgrader iallafall, har inte testat kallare än så.

Hur mycket pengar rör det sig om? Vi kanske kan göra det ännu roligare för dig genom att komma med fler alternativ... :-)

kona caldera kostar 11000:- och specialized fsr 9800:- (nedsatt från 14000) Jag tar ju gärna emot fler alternativ men min smärtgräns går vid 12000:- Det bör kanske nämnas att jag inte har några tävlingsambitioner utan enbart är en motionscyklist som bara hållt på i ca. ett halvår. Hade som sagt en helstel cykel från 97 tidigare, den hade LX komponenter rakt över och jag var mycket nöjd med den, förutom att den var för stor så efter drygt 2 timmars cykling hade man lite ont i korsryggen. Förhoppningsvis försvinner väl detta nu när man får en cykel i rätt storlek.

ag73 wrote:

> efter drygt 2 timmars cykling hade man lite ont i korsryggen.
> Förhoppningsvis försvinner väl detta nu när man får en cykel i
> rätt storlek.

Samma fenomen uppstår med för liten ram, för hård körning i terrängen eller bara dåligt tränad buk (!) och rygg.

Heldämpat underlättar, men det finns bra dämpade sadelstoplar för 1.100,- (cane creek thudbuster).

Jag kör sedan i somras på en lånad Kona Caldera 03, eftersom min egen hoj aldrig blir klar. Jag kan verkligen rekommendera den cykeln, jag åkte 08XC och Sömnlös i Rudan på den. Gaffeln är efter några veckors inkörning mycket bra. Hela cykeln passar bra i stökig och teknisk terräng. Jag bytte riserstyret mot ett rakt och vände styrstammen neråt för att få en mer XC-anpassad ställning.

Jag måste slå ett slag för FSR:en.Kör själv på en, fast då en Stumpjumper FSR-XC. Är mycket nöjd med den, four-bar med horstlink-konstruktionen är överlägsen,iaf enligt mig. Bakdämparen du angett kanske inte är så mycket att hänga i granen, men skulle den krångla så är det ju inte värre än att du får byta ut den. FSR är ju en av de mest lovordade FS-koncepten genom hela den moderna FS-historian ,typ.

/ M

Tycker tiotusen för fsr verkar vara ett riktigt bra pris. Merlin har sålt sid-bakdämpare till ganska bra pris i fall man vill uppgradera, vet inte om det priset fortfarande gäller. Har för mig att de skulle ha 1300 för den, så då hamnar man på en totalsumma som är vad konan skulle kosta.

Jag tycker min FSR klättrar bättre än den hardtailen jag hade förr. Trots att den är klart tyngre (en Enduro från 2003).

Ett enormt grepp och bakhjulet följer marken på ett otroligt sätt.

Det var en av de första skillnaderna jag märkte när jag bytt cykel, och ingen hade berättat för mig att det skulle vara så :)

Tillbaka
Topp