Kona Cinder Cone 2005, bu eller bra

Mycket nöjd med cinder cone 2005 allt funkar ok, men kondisen borde vara bättre.
Men det tar sig tack vare mtb gänget i Ytterby

Jag skulle säga att cidercone är bu. Ser man till komponenterna som sitter på så är en cykel som Focus Black raider ett mycket bättre val.
Våga tänka själv och ta reda på så mycket som möjligt om cykels delar. Ta sedan ett beslut som är baserat på dina intryck av ram, komponenter, hjul, mm. Då kommer du inte att bli besviken.

Per

Det verkar som en bra cykel. Jag såg någon statestik om det var folk enbart från detta forum eller totalt att Kona och Specialized är vanligaste märkena. Kona har väl ett gott rykte om sig?! Var nära att köpa Kona Cinder Cone men beslöt mig för en Comp Disc...frågan är om JAG gjorde ett bra val =Ob

robbanf Wrote:
-------------------------------------------------------
> > Finns Konas cyklar bara i en färg per modell?
> Jag är sugen på en Cinder Cone eller en Caldera
> men är inte lika sugen på en brungrön eller
> gräddvit cykel. I och för sig inte det allra
> viktigaste, men det vore trevligt att få välja.
>
> / Robban

Om du köper bara ramen, så kan du få en Caldera -05 i hel svart !!!

Edit:
Bad polaren att köpa en sådan ram.
Kanske köper en jag med när jag ha byggt klart min nuvarande cykel.

Senast redigerad av en moderator:
JAg är väldigt sugen på en kona inför säsongen. Har kört på en för stor Marin Eldridge Grade i 15 år som har börjat falla sönder. Den har haft suverän kvalite i ekrar och allt. Nu spanar jag på cinder cone och caledra 06:or. När jag jämför deras komponenter så ser man att Kona har satt sämre komponenter på caledra och sänkt priset till det cinder cone hade 05. De har alltså ersatt förra årets blast med cinder cone, förra årets cindercone med caledra osv i denna jämförelse så såg jag att caledra var cykeln som de ändrat minst på.

Frågan...
1. Har jag läst data rätt om cykeln?
2. Kan jag hålla mig till den billigare cinder cone som kostar 7900 i år eller ska jag satsa på caledra för 9500?
3. Är målningen lika dålig(repas lossnar) på 06 som jag hört att 05 var?
4. JAg har läst i tester att de flesta byter sadel, dämp, pedaler på 05:or är det vanligt?
5. Rekomendera gärna någon annan cykel för 9500 ungefär

JAg ska använda den i Hellas 2 ggr per vecka eller mer och åker mest cross country men vill även kunna prova på lite hoppande. 193cm/86kg

Det stämmer faktiskt vad du har sett. Tapade faktsikt nästan hakan...Det förklarar varför årets model av Cinder Cone kostar mindre än när jag köpte min Cinder Cone '05 med 20% rabatt. Jag som delviss har gått oo ångrat mitt köp, tycker '06;ans ram är snyggare. Men nu ångrar jag mig inte alls :=)...

Faktsikt dålig still av Kona, är säkert något hederligt gammal säljar trix, vem vet.

2. Köp Calderan, dem 1600 kr som prisskillnade är tycker jag är rätts så lite gemfört med hur mycket bättre saker man får.

4. Det enda jag kan tycka är dålig med min Kona är gaffeln. Eller igentligen är den bra för mig. Beror lite vad man gemför med. Jag gemför med en gammal o stel gaffel som man inte skall prata om.
Sedan kan man gemföra med dem som har köpt ny gaffel till sin Kona, dyrare är bättre:D...
Jag har för övrigt tagit ut ena fjädern hur gaffeln för att få en mer följsamare gaffel. Hjälper faktiskt :=)

Har nyss beställt en ny kedja med, den kedja som man fick med gillade inte vägsaltet och den fuktiga miljön, så den började hellt enkel rosta. Men den fick snurrar runt 250Mil.

Sedan kanske man skall klaga lite till. Tycker däcken har slitits för fort, 06;an har ett annat märke nu dock. Men jag upplevde däcken som mjuka...

Tillsist, Calderan 06;an (Cinder Cone 05;an) är nog bästa köpet i sin prisklass iallfall. Sedan finns det dem som ligger vääldigt nära. Ta inga för snabba beslut utan googla mycket och happa dig fram här...

Kan även avslöja att alla cyklarna är ungefär 1 kilo tyngre i år om man tittar på .xls dokumenten kona lagt ut på 05 och 06 vikterna. JAg börjar faktiskt bli riktigt sur! JAg hade sett fram mot en kona men nu är jag tveksam. enda som skulle göra mig glad var om det var någon klant på konas kontor som vägt på en större storlek i år ..det skulle ju förklara 0.8-1.3 kilo...eller..nja..

Motbevisa mig för guds skull! JAg vill inte att det ska vara sant! Gör en lista för den som är intresserad.

model 05 06(kg)
---------------------------
Blast 13.7 13.85
Cindercone 12.75 13.52
caledra 11.97 13.29
kula 11.7 12.43
kikapu deluxe 13.24 14.11

Jag har som jag skrivit innan sett i databladen att de flyttat komponenterna från modellen under till modellen över, dvs förra årets cinder cone är likvärdig med årets caledra...men tyvärr nu även tyngre..
prisjämförelse nedan.

model 05 06(kr)
---------------------------
Blast 7400 6900
Cindercone 9400 7900
caledra 10800 9500
kula 16700 11400
kikapu deluxe 18500 13290

Så Betaine du gjorde ett bra val vad jag kan se av de fakta jag sett.

Så vad rekomenderar ni. jag har hittat en kikapu deluxe 05 som jag nog är intresserad av. Känns som bästa valet just nu. 12900 ska de ha för den..eller ska jag se mig omkring efter ett annat märke? vill helst ligga på under 10000 strecket.

JAg vill ju egentligen ha Caledra 06 tror jag men när det är så liten prisskillnad till Kikapu deluxe 05 och de väger ju lika mycket..så det är ju nästan så att jag kan steloperera kikapu om jag inte tycker om fulldämpad*flinar*

------------------------------------------------------------------------
Marin Eldrige Grade 1990 trotjänare som har hållit för allt men vill byta märke till något roligare och lättare. Bara däck, bromsklossar och stora drevet fram har bytts trots hård körning på stigar...men pedantskött och mycket trimmning.

Bra lista, nu får man mer vikt för mindre pengar.
Vikt = Ja, cykeln blir tyngre. Tror ramen är byggt för att klara bättre påfrästningar.
Pengar = Mer pengar, cykel bättre.

Jag kollade med på kikapu deluxe '05 men plånboken sa Nej.
Om du kanske även hade tänkt steloperar Kikapu:n så kan du ta en titt på Kula modelerna. Dem ligger i nivå med förra årets Caldera.
Jag kan säga att jag med var inne på att köpa en Caldera '05 men gillade verkligen inte färgen, fast plånboken sa Ja till den.

Lite trådar som jag skapade för mitt cykel köpa:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/222245/223350#msg-223350 Första inlägget :=)
http://happymtb.org/forum/read.php/1/222569/page=1 Kona Dawg-Matic, Kona MTB gaffel, luft/olja V.S fjäd./olja ? Och slut valet diskuteras fram.

Det är inte lätt att bestämma sig. Jag stod o vägde mellan en fulldämpad och "vanligt". Hade många för och nackdelar med det.

köper man cyklar i den här billiga prisklassen är det förhoppningsvis inte låg vikt man söker utan kvalitet.

vill ni veta vad cyklarna väger så väg dem själva. tänk på att små komponentskillnader kan göra kilon. däck tex.. och tillverkarna uppger aldrig rätt siffror. varken årets eller förra årets. så n jämförelse blir allt annat än tillförlitlig. däremot kan det ge en fingervisning.

Micke s..
Jo, du har rätt om den punkten. 1kg hit eller dit spelar nog inte så stor roll. Cyklar man 2ggr. i veckan så bör man själv tappa 1 kg minnst iallfall:=)

Sant..men jag vill inte ha en cykel som är lika tung som min gamla. japp har vägt i butiken och vikten verkar stämma utmärkt mot vad de angivit tyvärr. ja förhoppningsvis ska de hålla mer..men hur vanligt är det att en kona går sönder i ramen? Har fått för mig att de är grymma i hållbarhet. Viktigast är åkkänslan, färg är något man får stå ut med tills man lackar om. ska fixa en bild på min gamla trotjänare så får ni skratta lite ..men som sagt var den har hållt länge. om kikapu är kvar lutar det mot den ändå....eller caledra..måste provcykla.

Min erfarenhet är att de "gamla" modellerna av Blast / Cindercone har gått sönder (spruckit) på undersidan av "underröret" när folk har hoppat mycket med dom. 06orna har ju en helt nydesignad ram, som iaf ser mycket kraftigare ut, mer i stil med Hoss & Hoss Deluxe modellerna. Så antar att den tål mer stryk (hoppande) nu.

Annars finns ju som sagt nya kulan, som är motsvarande 05ans caldera, och där sitter den "gamla" ramen. Kula har ju blivit en hel serie i år med 4 olika modeller (och olika fina ramar), så skulle tänka mig att det är Kula som är Konas xc-serie, och cindercone & caldera har blivit nått mer av enkel allroundcykel.

Ganska så roligt att läsa om olika Cinder Cone, köpte min första 1995 och då var det XT LX året efter LX, STX RC det hoppat upp och ner med åren.
Oskar hur gammal var du då ???

Svaret jag fick från Kona angående om de mätt på samma storlek på ramarna bägge åren.

'Yes, and if you look at the frames first you'll see the new Caldera frame
has more material to create the box sections so the frame it'self is now
heavier.'

Hehe nog med nördande om data! Dags at cykla!

Tillbaka
Topp