Kona Cinder Cone '95 (Nostalgi)

Skogling

Aktiv medlem
Jag var som mest intresserad av mountainbikes och var i upplärningsfasen i mitten av 90-talet. Jag var närmare 30 än 20. Hade rätt taskig lön. Köpte under en period typ ALLA mtb-tidningar som fanns att tillgå. Helst från UK.

Jag dräglade över Fat Chance You Eddy. P7:or, P-21:or, Explosif och andra skönheter...

Jag minns 1995-års Kona-katalog. I den fanns en grönblå hoj. En Cinder Cone. Den låg nästan inom räckhåll, ekonomiskt.
Men det blev en försiktigt använd Marin "Team Issue "1993. Som jag kom över för 12.500.(Dyrare) Kostade 17 ny. Grym hoj. Full XTR. Tange Prestige Ultimate. Men den såldes till förmån för en 4-hjulig Brio, sommaren 1999, när vår förstfödde var på gång...

På senare år har jag sneglat på high-end MTB från den tiden. Original. Dyra men ffa extremt svårt att få tag i.

Men nu har jag funnit och köpt en 20" Cinder Cone från 1995. Önskar den var 19".

Men jag kommer posta lite bilder för den intresserade, vad det lider.

Kommer uppdatera med info kring delar jag önskar. Kanske ruvar någon på originaldelar?

Hojen är i delar. Och jag tänkte börja polera Sugino-vevarna i helgen. Fick tag på en original 42T i Italien. Återkommer med bilder på mitt sommarprojekt allteftersom. 👍🏻😎

Bilagor

• Screenshot_20250621_212318_Drive.webp
    Screenshot_20250621_212318_Drive.webp
    269.2 KB · Besök: 453
Senast ändrad:
Jag var som mest intresserad av mountainbikes och var i upplärningsfasen i mitten av 90-talet. Jag var närmare 30 än 20. Hade rätt taskig lön. Köpte under en period typ ALLA mtb-tidnigar som fanns att tillgå. Helst från UK.

Jag dräglade över Fat Chance You Eddy. P7:or, P-21:or, Explosif och andra skönheter...

Jag minns 1995-års kona-katalog. I den fann en grönblå hoj. En Cinder Cone. Den låg nästan inom räckhåll, ekonomiskt.
Men det blev en försiktigt använd Marin "Team Issue "1993. Som jag kom över för 12.500. Kostade 17 ny. Grym hoj. Full XTR. Tange Prestige Ultimate. Men den såldes till förmån för en 4-hjulig Brio, sommaren 1999, när vår förstfödde var på gång...

På senare år har jag sneglat på high-end MTB från den tiden. Original. Dyra men ffa extremt svårt att få tag i.

Men nu har jag funnit och köpt en 20" Cinder Cone från 1995. Önskar den var 19".

Men jag kommer posta lite bilder för den intresserade, vad det lider.

Kommer uppdatera med info kring delar jag önskar. Kanske ruvar någon på originaldelar?

Hojen är i delar. Och jag tänkte börja polera Sugino-vevarna i helgen. Fick tag på en original 42T i Italien. Återkommer med bilder på mitt sommarprojekt allteftersom. 👍🏻😎
Jag hade en sån 19' i gymnasiet. Jättefin cykel var det

1750802294415.webp

Va? Inte CK steelset? Då är headtube ovalt eller så är den inte cyklad (cykla = hucka) med. Det är en sanning sedan 90-talet …

Älskar modellen, grattis! Bilder!!!

Grattis! Grymt avis! En av mina absoluta favoriter. Hade inte heller pengar till en Kona -95/-96 så det var bara att drömma vidare… Den katalogen var sönderläst. Ska bli spännande att följa. Ös på med bilder.

Hej första posten för mig på happyride blev i denna tråd, kommer följa detta med intresse då jag har en mkt liknande bakgrund i vårat gemensamma intresse, jag har idag en -97 Team Marin med stel surley gaffel som jag avser uppgradera och försöka ta vidare i sina fina egenskaper, så jag tänkte jag kanske kunde snappa upp lite ideer och förslag här då dessa cyklar borde (osäker) ha en del gemensamt.

Kona var alltid på kartan, minst sagt, underbara cyklar, men för mig, då hemmahörande i Kalmar då i början av 90-talet, var det andra märken som dominerade, cyclepro, univega, haro och scott mestadels.

Jag har nämligen fått för mig (måhända felaktigt) att det idag är svårt att hitta nyare delar till dessa äldre underbara cyklar så jag försöker plocka upp all info om standarder för gafflar, styrstammar, styren etc. för dessa hojjar jag kan här på happyride i förhoppning om att kunna rusta upp.

Ja det blir lite pyssel att få hem passande prylar...

Hade tänkt en begagnad Selle Italia Flite. Men en ny EXAKT replika blev billigare. Så en sådan är på ingång från Tyskland.

Kommer behöva ett antal delar framledes. Småsaker som t.ex.snygga dust cap till vevarna. Helst Sugino... 👍🏻

Det stod en sådan parkerad på Brunkebergstorg vid sekelskiftet. Jag beundrade den dagligen när jag passerade mellan bussen och kontoret.

Ett litet steg för Skogling, ett stort steg för mänskligheten.

Alla borde ha såna o inte nåt meningslöst hål rakt igenom, fånigt!

Jag behöver QR från samma era. LX eller XT.
Samt en stolpe i silver med minimal sb. 27,2. ControlTech?

Någon?

Senast ändrad:
Ska den Kona-maxas? Jag har annars en snygg NOS svart Bontragerstam, från innan Trektiden, som skulle sitta som en smäck på den där.
Bontager på en Kona? Typ maxas.

125 stam och 35mm set back på 20". 😳 Tänkte en Thomson Elite men eftersom det är Logic cantisar på så blev det en rak Ritchey-pinne. Blir bra.

Du har kanske ett par QR från eran? LX eller XT? 🤩

Bilagor

• ritchey-classic-zero-sadelstolpe.webp
    ritchey-classic-zero-sadelstolpe.webp
    2.4 KB · Besök: 50
Senast ändrad:
Lx qr från den tiden en mtb hade cantibromsar är ju ganska trista, men bra, silvriga historier.
Ett par Ringlé vore ju smutt.

Har nu gått loss på vevarna. 400/600/1000/1200 samt 2000 slippapper. Avslutar med Autosol för aluminium och trassel.

Satisfying. Vill inte ha spegelblankt vilket 4000/5000 ger.

Bilagor

• DSCF1301.webp
    DSCF1301.webp
    200 KB · Besök: 95
  • 20250628_125820.webp
    20250628_125820.webp
    676.4 KB · Besök: 86
  • DSCF1302.webp
    DSCF1302.webp
    72.9 KB · Besök: 89
  • DSCF1303.webp
    DSCF1303.webp
    349.6 KB · Besök: 94
  • DSCF1305.webp
    DSCF1305.webp
    143.8 KB · Besök: 100
Liten undran.

Det är GripShift 600 original på Konan. Jag är ingen fan av vridreglage. Dom är dessutom ganska slitna...
Så, jag har börjat kuckelura på om jag skall buda hem ett par tidsenliga XT reglage.

Vad anser expertisen? XT 739 är ruggigt fina tycker jag.

Bilagor

• s-l1200.webp
    s-l1200.webp
    60.7 KB · Besök: 68
Liten undran.

Det är GripShift 600 original på Konan. Jag är ingen fan av vridreglage. Dom är dessutom ganska slitna...
Så, jag har börjat kuckelura på om jag skall buda hem ett par tidsenliga XT reglage.

Finns det inte microshift thumbshifters för 8-delat?

Min cinder-cone hade thumb shifters. Det är nog bara nostalgi men jag minns dem som de bästa reglagen någonsin och att inget någonsin varit bättre än dem

Liten undran.

Jag kommer yttra mig trots mkt tveksam expert-titel: Ja, bort med 600'orna. Inte ens roliga nya. Jag tror att jag har ett par st m739 liggande, i vad jag kommer ihåg nu mycket bra skick.

Åh, nostalgi.
Jag hade precis den modellen i 18". Min första av tre Kona ht. Jag lät cykelbutiken byta vridreglagen till xt thumbshifters.

Men, ett svagt och kanske felaktigt, minne säger mig att sadelstolpen ska vara 27,0 och inte 27,2 mm.

Tjena!

Ganska säker på 27,0 också. Tror jag har en orginal Kona liggandes nånstans. Dock kapad, hur lång behöver du?

Tillbaka
Topp